Tips på bra proteinfoder!

Pathmaker

Trådstartare
Hejsan svejsan!
Skulle vilja ha lite tips på bra proteinfoder till min femåriga islänning :) Han har inte jättemycket muskler, bygger upp sig långsamt, och jag har inte bråttom men vill bara ha något som funkar. Vi har använt oss av lucern och det funkade väl ok. Men är lite nyfiken på andra sorter, vad finns det för bra proteinfoder? Märken, typer etc?

Vill ha erfarenheter och bra tips på vad som kan passa :) jag ska inte tävla med min häst något större, kanske någon småtävling, men han ska mest gå hemma och trampa med mig :) så kom med tips, behöver dem verkligen! :bow:

Sv: Tips på bra proteinfoder!

Potatisprotein eller soja är det billigaste du kan köpa. Endel anser att det är fel att ge soja eftersom det inte är så bra för miljön och då är det bättre att ge potatisprotein men det kan vara svårare att få tag på eftersom det vanligtvis säljs som grisfoder. Det är också flyktigt så det krävs att man ger det fuktigt så att dammet lägger sig.

Soja? Som man köper i matvaruhandel? :p det har jag aldrig hört förr faktiskt, och inte potatisprotein. Hur effektivt är potatisproteinet då jämfört med lucern? Och ger det mycket energi till pållen? :)

Gick in och kollade runt på Kraffts hemsida och hittade mängder med olika proteinfoder :o är krafft muskel bäst av dem alla eller?

Soja? Som man köper i matvaruhandel? :p det har jag aldrig hört förr faktiskt, och inte potatisprotein. Hur effektivt är potatisproteinet då jämfört med lucern? Och ger det mycket energi till pållen? :)

Nej inte sån soja.
PP innehåller mycket mer protein än lucern, likaså KM. Energin är låg.

Du kanske behöver komplettera med E-vitamin med selen som också behövs tillsammans med protein för att bygga upp muskulaturen.

dl kl

ja vad är bäst egentligen? Lucern eller krafft muskel? har läst och hört så mkt olika nu

dl kl

ja vad är bäst egentligen? Lucern eller krafft muskel? har läst och hört så mkt olika nu

Tycke och smak, tycker jag. Fördelen med lusern är att det är ett grovfoder och gör ättiden lite längre. Nackdelen med lusern är att Ca/P-kvoten är hög så det måste man tänka på. Fördelen med muskel är att det oftast behövs väldigt liten mängd, typ ett par dl. Nackdelen med muskel är att den innehåller ingredienser som kanske inte är önskvärda såsom spannmål och sojaolja, tex.

så tänkte jag oxå.

Iom att jag ger annat kraftfoder oxå så vill jag inte ha för mkt av vissa ingredienser.

Men som du nämner vet jag många som fått en snabb positiv effekt av krafft muskel

Jag har redan E-vitamin :)

Jag är ingen big fan av höanalyser, men det finns en som bonden har gjort på höet men jag minns inte hur den ser ut :/

Han går på;
E-vitamin
B-vitamin
Linfröolja
Lite alger
Foderkalk

Hö, inte lika mycket nu dock då han beter för fulla muggar! Sen får han inget kraft nu under sommaren för det känns rätt onödigt ^^
Foderstaten i övrigt funkar skitbra för oss, han mår bra och det syns, hovkvaliten är prima bättre går inte att få, pälsen är blank och fin och han har "måbra" fläckar, han är pigg och villig att arbeta men det är bara musklerna som måste få proteinet :) jag vill inte ha några kommentarer om hur "dåligt" alger är eller etc, utan bara bra tips på ett fungerande proteinfoder som inte ger alltför mycket energi.

Jag kör Krafft Protein till mitt islandssto på 3år. Fick det rekommenderat av foderrådgivare på Krafft.

Jag tycker att något aminosyratillskott fungerat bättre på mina hästar. Jag har dock inte gett lika mycket som står på burken. Till mina stora hästar gav jag bara ponnydosen och från att ha sett ut som gamla ök blev de jättefina.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 023
Senast: Docka
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Träning Hej! Behöver lite tips o ideér på bra ridövningar framför allt. Men även tips på foder mm för att bygga upp och stärka min nya häst...
Svar
1
· Visningar
868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka