Tips på bra övning!

_Runaway_

Trådstartare
Behöver lite tips på övningar som kan vara till nytta för mig och hästen. Något som kräver en skärpt häst, där han inte kan springa iväg efter hindret. Kan ta ett eempel, när vi tränar studs eller typ två hinder på en långsida så far han iväg i 190 efter hindret för att det är SÅ roligt. Vore kul med någon mer avancerad övning som han får använda hjärna lite i och hålls sig i skinnet några sekunder till ;)

Något tips? Inte för avancerat dock! Har möjlighet till tre hinder.

Sv: Tips på bra övning!

Hoppa lite gymnastik men först ett hinder med en bom kanske 60cm, sedan om han är stor häst ca. 2,7-8m sedan en bom sedan 2,7-8(lika långt) till ett likadant hinder som är 60cm. Sedan så många bommar som möjligt efter. Den första a 3 m från hindret och sedan fler med även de 3 m mellan. Det är gallop som gäller över bommarna. När du har hoppat serien får du inte bara direkt bryta av till skritt utan trava eller galoppera nått/några varv på volten.

Denna övning har ngt kort avstånd därför krävs det att han stannar upp och tänker om han inte ska riva hindrerna. Har han stor galopp kan du öka avståndet ngt. Men du får inte bromsa inuti serien. Om det räcker med ommar kan du lägga en framför med ca 5,8-6,0m. Lycka till:banana:

Ställ ett hinder en bit in från ena kortsidan, lägg en bom 15-20 m. efter hindret. Låt hästen galoppera några språng efter att han hoppat och gör halt invid bommen. Flytta bommen närmare och närmare hindret vartefter. På detta sätt vet inte hästen vad han ska göra efter hoppet utan måste vara lyhörd på dig. Gör hindret lågt så kan man öva ofta utan att det sliter.
Lycka till.

Man kan även göra låga hinder /lägga bommar på en serpentinväg och göra halt vid varje bom.

Gör små "banor" där det händer mycket, typ vid den punkten ska jag göra halt, sen fram i trav, sen galopp över litet kryss, sen trav vid den punkten, sen en volt där, ett litet hinder till, sen cavaletti osv...

Kräver inte så mycket material men det kräver mycket tanke verksamhet både från dig och hästen.

Det hjälpte jättebra på min häst när hon bara ville rusa. Plötsligt började hon lyssna på mig och hade inte tid att springa eftersom det hände mycket hela tiden.

Gör små banor som dom andra har kommit med förslag på. Sen ge honom alltid något att tänka på. Sen så öva på att efter hindret så ska du göra en halt så fort som möjligt... om han ligger på innan halten så kan du rygga några steg.

Sen om du har en bana så om du känner att han taggar upp sig så planera en volt efter hindret så du får tillbaka honom och kan fortsätta lugnt på nästa hinder..

_Runaway_ skrev:
Behöver lite tips på övningar som kan vara till nytta för mig och hästen. Något som kräver en skärpt häst, där han inte kan springa iväg efter hindret. Kan ta ett eempel, när vi tränar studs eller typ två hinder på en långsida så far han iväg i 190 efter hindret för att det är SÅ roligt. Vore kul med någon mer avancerad övning som han får använda hjärna lite i och hålls sig i skinnet några sekunder till ;)

Något tips? Inte för avancerat dock! Har möjlighet till tre hinder.

De tips du fått är bra!
Bom - hinder - bom - hinder - bom får hästen uppmärksam!
Även att hoppa på volt, eftersom då kan han inte rusa rakt fram utan måste kontrollera sig och svänga vidare. Träna på volt och åttvolt.

PS. Passande "nick" du har! :rofl: DS.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Gnägg Halloj! Jag ska snart få en häst på foder och vill egentligen bara ha massa tips och pepp haha. Är så taggad, pirrig, nervös och har så...
2
Svar
24
· Visningar
2 592
Senast: Buck
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30