Tips på bra körselar

Sv: Tips på bra körselar

kolla på tolkningstrådar här, där finns bild på mig o Donna som tolkar med en travbrösta, Bred kortbrösta.

/jenny

"Hård körning" kan ju tolkas lite olika men du menar dra tungt.
Om du kör släden där det är mycket snö och inte plogat bör du ha en loksele och en loksele ska man ju hellst använda svängel/draglinor till eller rekade skaklar (finns tråd om det).
Om du kan köra på en väg som blir plogad och/eller snön blir nerkörd/packad men inte sandad kan du köra en släden med en bröstsele, om släden har svängel!

Vad du än vill köpa för sele gäller det ju att ta reda på så mycket om den samt gärna se den i verkligheten och prova den på hästen!
Vi vet ju inte hur din häst ser hur o det är inte helt omöjligt att denne inte kan ha en bröstsele pga för liten plats mellan strupen o bogspetsarna. Då bör man välja en loksele.
Finns mkt beg lokselar men många är väldigt dåliga och man måste kosta på dom innan dom går att använda. Lädret ska kunna vridas och böjas och det ska inte spricka. Även om tex någon menar att när hästen drar så böjs det inte och därför skulle hålla! :eek:

/L

Joo, jag menar att dra lite tyngre och mer än vad jag har tänkt att göra. Där jag kommer åka med släde kommer det troligtvis vara plogat jämt, eftresom de oplogade vägarna är typ bara stigar .. och där kan jag inte åka med släde.

Jo, prova är en självklarhet. Jag va inne och läste om alla selarna på cliffords sida och jag tyckte då att maratonselen uppfyllde mina krav mest. så det blir en sån tror jag.
Jag ska kolla upp det där om hästens hals.. och det finns tillräckligt med plats mellan strupe och bogspetsar. annars skulle han ju inte kunna ha haft en travsele utan problem förut, dessutom.
Tack för alla tips igen! Har lärt mej väldigt mkt nu, tycker jag :P

Vad har ni själva och kör med, och hur "hårt" kör ni?

_L_ skrev:
"Hård körning" kan ju tolkas lite olika men du menar dra tungt.
Om du kör släden där det är mycket snö och inte plogat bör du ha en loksele och en loksele ska man ju hellst använda svängel/draglinor till eller rekade skaklar (finns tråd om det).
Om du kan köra på en väg som blir plogad och/eller snön blir nerkörd/packad men inte sandad kan du köra en släden med en bröstsele, om släden har svängel!
/L

Om man då som jag (ev.) tänkt göra, har däckel från bröstsele och lokor, "kan" man då köra släde där det är oplogat? Med svängel såklart...
Alltså att det hänger på om man har brösta eller loka "hur" tungt man kan dra?
*försöka lära mig allt*

Med en loksele kan hästen dra ordentligt, allra bäst med draglinor/svängel eller rekade skaklar. En brösta ger väldigt mycket tryck över bringan om hästen drar tungt vilket blir obehagligt för den.
Det beror på hur mycket snö det är oxå, om det är djup snö ska man bara använda loksele o vältränad häst alt bara köra en liten bit.
Har ju inte kört släde i år men förra året och då fick hästen arbeta på bra när jag körde där det var oplogat (i skoterspåren gick det lätt :D) och jag tror att det var runt 20-30 cm djupt, om inte mer.
På en bild jag hittat drar hästen ordentligt så när det är sådär mycket snö (om inte passagerarna är vääldigt tunga :o) är det ju loksele som gäller.
Bild
Men under 20 cm snö kanske går lätt ändå?
Nu blev jag ju nyfiken på detta :D fast innan jag fått skor på hästen hinner väl snön smälta :crazy: förädiskt med all is under :eek:

/L

Senast ändrad:

Jag kör med fördel i djup snö. Det är min styrketräning på en häst som kan gå hur långt som helst bara hon slipper jobba med styrkemusklerna. När hon lyfter sina ben högre än normalt aktiveras något som för henne är otroligt jobbigt.

När vi kör i djupsnö så blir det oftast i skritt, och med en lätt rockard o maratonsele. Så länge hästen går självmant anser inte jag att bröstselen stör henne, men det gäller ju att känna sin häst. Stannar hon och tittar bakåt på mig, då är det dags att gå bredvid ett tag. Sen tar vi nya tag och peppear varandra att pulsa fram. Hon tycker om att få arbeta hårt stundtals, och när hon kommer ur djupsnön, så går det i racer fart när allt tryck släpper. Kul!

Våra sträckor med djupsnö är 2 km snö, sen 2 km utan snö och sen 2 km snö igen innan vi travar av oss mjölksyran på hemvägen där det är plogat slätt.

På din bild hade jag oxå velat ha en loksele, för om hästen ska sänka sig så mycket så kommer ju bröstselen at trycke o hindra. Men så hårt tränar jag inte. :)

Shit vad h*n tar i!!
hehe, jag kommer iallafall inte köra riktigt så hårt.

Men nåt jag är lite fundersam på .. Ska jag välja en Maratonsele eller en finsele (båda från börjes) .. verkar som om det enda som skiljer dom åt är att finselen har en lite smalare brösta, men på bilden(http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6022.jpg) ser det ut som att finselen har tillräckligt bred brösta iallafall. Maratonselen ser ioförsej mycket hållbarare ut men samtidigt lite klumpig (http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6091.jpg) .. Vad tycker ni själva? Och varför nu skulle ha valt just den selen? bry er inte om vad jag tycker eller ska använda den till utan säg bara eran åsikt :smirk:
om ni vill förståss..:p

Senast ändrad av en moderator:

Jag är riktigt förtjust i dom selarna och jag sliter mitt hår eftersom pålle inte kan ha brösta alls (grov fjording med bred, lågt ansatt hals) annars skulle jag köpt en bröstsele! :D
Eg så kanske en lite smalare brösta är att föredra om man har en häst men litet utrymme melan bogspetsar och strupe?
På lite grövre häst lär väl inte selen se så klumpig ut, men kanske på smäckrare?
Ja jo hehe det hade jag glömt jag skulle ju ringa och fråga vilka mått bröstorna hade! :idea:
Får se när jag tar mig tid för det oxå :D

/L

Maratonselen har snabbkoppling till skaklarna. Mycket bra att ha vid olycka, och du kan använda dem till alla sorts skaklar.
Den är stadigare och mer förstärkt, så jag hade valt Maratonselen.

Lisa, jag har lagt in måttabellern igen. Så du behöver inte ringa o fråga :)

/jenny

Det är bröstornas bredd jag är ute efter :)

Hvilken størrelse trenger jeg på Ideal seletøy.

Mini Shetland Under 0,90m høyde.

Shetland Welsh kategori A+Shetland str 0,90m t/m 1,20m høyde.Brystmål ca 115-155 cm.Kategori 4.

Pony.Kategori B.C Pony.Brystmål ca 125-170 cm.Kategori 2-3.

Cob.Fjordhest Kategori D Pony.Brystmål ca 150-200 cm.Kategori 1.

Full. 1,58m t/m 1,75m.Brystmål ca 170-220 cm.

Shire. Brystmål ca 185-230 cm.

/L

_L_ skrev:
På en bild jag hittat drar hästen ordentligt så när det är sådär mycket snö (om inte passagerarna är vääldigt tunga :o) är det ju loksele som gäller.
Bild
/L
Läcker häst! :love:
Men alltså, är det i en start eller något?
För så himla tungt borde väl inte det där vara för en häst av den storleken?
Bara funderade i förhållande till mitt sto men å andra sidan är hon inte lika van körhäst så det här med att lägga sig fint i selen har väl bara kommit senaste 3-4 månaderna.
Märktes väldigt väl när vi testade snöplogen med henne, där var det väl nästan lika bra läggning i selen.
Däremot när vi skulle vända så lossade vi skacklarna från snöplogen och vände var för sig, där hade hon inte fattat att snöplogen inte var kvar i skacklarna. Det resulterade i ett litet hopp och sen stannade och vände sig om och tittade som att va fasen varför var det så lätt? Nästa vändning gick lättare, då var både hon och jag beredda :D

sorry att jag inte har svarat på länge .. men då får det nog bli en maratonsele... när jag får råd:s Men jag har iallafall fått en tolksele i födelsedagspresent så jag kan börja lite smått och åka skidor iallafall :P Tack för alla tips..!! :D

Hittade bilden när jag surfade runt förut o nu vet jag inte alls var jag hittar sidan igen, men en nordsvensk är det iaf! :)

/L

just det, bröstorna på maratonmodellen på idealselarna är jättebreda, har man något annat än shire eller halvblod möjligtvis (med gott om plats) så ska man inte köpa maratonselen tydligen.

Finselen har en bred brösta så det räcker, ca 10.

Hur vet du det?
Men jag antar det eftersom bröstan på en maraton modell bukar vara bredare, samt att dom skriver det.
En 10 cm brösta är väl lagom?
Om den är bredare blir det väl större risk att den ligger an mot strupen eller bogspetsarna på en häst som har ont om plats för en brösta?
En brösta som är 8 cm är den för smal?
Typ drygt ett par cm är det väl på smala travbröstor, men sen drar ju hästen inte mkt vid trav.

/L

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Lona
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2