Tips på bra körselar

S

Sparf

Jag har tänkt att börja köra min travare lite och jag behöver tips på utrustning till honom. Jag har tänkt köra honom någon gång i veckan med rockard (har ingen men ska köpa när jag får sele) och tolka och köra släde/kälke på vintern. Men nu behöver jag lite tips om olika selar som inte är aldeles för komplicerade eftersom jag inte kommer bli någon storkörare precis. Jag har kollat i senaste höökstidningen på den enklaste seles och funderar på att spara ihop till den, men jag skulle bli glad om någon som har en sådan eller en liknande kunde berätta lite om den.. Kvalité, hållbarhet mm.
Sen undrar jag lite grann om viss utrustning:

• Måste man ha en baksele, eller klara man sej utan den? Har hört att man inte kan bromsa ordentligt annars men ingen förklaring till varför.
  • Kan man tolka och köra pukla efter med en vanlig sele?

Tacksam för svar
//Marie

Sv: Tips på bra körselar

Åh! tack!! Då ska jag nog välja bort hööks sele. Börjes låter riktigt bra. Det är mkt bättre o få någonting komplett än o behöva köpa till hela tiden. det kan ju bli dyrare då istället. Tack igen för tipsen:D

Borde det inte vara bättre att köpa maratonselen då som har en bredare brösta, kraftigare draglinor och beslag m.m. men som bara kostar 210 kr mer?

Börjes var de:) Då syftade jag alltså på den andra bilden i _L_s inlägg. Finsele lr Körsele De Luxe kallas den på Börjes E-handel.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, jo, jag tror dessutom att finselarna inte har snabbkoppling på skakelhållaren. Om jag ska köpa en sån så blir det maratonmodellen såklart. Nån som vet om det är nån skillnad? har aldrig tänkt på om det varit maratonmodell eller deluxe jag klämt på.

men är en maraton sele inte nåt för tävlingar?

Förstår inte riktigt frågan. En maratonsele är extra förstärkt med nylon för att klara de ryck och krafter som uppstår vid dragande i lera med en maratonvagn tex. Men den passar även utmärkt till alla annan körning såklart.

maratonselen har "alltid" snabbkoppling på skakelhållaren, fin selen brukar bara ha läderskakelhållare och man kan alltså inte alltid använda annat än gigg skaklar, det gör att en maratonsele är mera mångsidig.
finselen används vid finkörning, dressyruppvisning när riskerna för olycka är mindre än i full galopp ute o skogen.

jag har en maratonsele, för jag ville ha en sele till ALLT.

Är du ny här, kör du din nordis på bilden?

Hej, var ute och kollade på börjes, vart fanns det kompletta bröstselar? jag tyckte bara att det såg ut som "skitselar"

Mvh Diana

Aha, det var dom, då såg jag dom ändå.. :P hehe. trodde att dom låg på samma sida som "skitselarna"

Ja då ska man ju köpa en maratonmodell! :idea: :D
Men dom finns väl inte i helt brunt? Då blir det tvåfärgat brun fodring - svart sele, tycker det inte är såå fint. Men det är vanligt på maratonselar!

/L

Vilken sele var du o tittade på Börjes?
Vad tyckte du?
Du har väl sagt det förut men jag har glömt :o

/L

Jag kollade på finselen när jag var på Börjes i våras. Sen har många häromkring dem selarna, och alla är nöjda. Själv tycker jag att de har alldeles för lite flashiga detaljer, vill ha mer klassisk. Jag gillar Willabselen skarpt just därför, fast jag aldrig har klämt på nån.

jag tror de finns helt i brunt med, men då måste man vänta längre, eftersom dom syr upp dem.

Jag trodde man använde maraton selar för tävligar, springa mellan koner, duvet .. jag fick den tanken tack vare namnet . Maraton löpning.. Långsökt men ändå :P

Men om jag inte har fattat det för fel så kan man använda en maraton sele till körning på väg, i skogen och så .. bara som vardagskörning. Men kan man tolka med en sån sele.. och med vanliga selar för övrigt? eller måste man ha en speciell tolksele till det?

...Är du ny här, kör du din nordis på bilden?

Nää.. jag vart medlemm för ett tag sen, men ahr inte vart så aktiv på senaste tiden.
Nää, det går inte att köra honom eftersom det va någon som förstörde honom innan jag köpte honom.:( Han har åkt mellan väldigt många fodervärder och ridskolor som jag har förstått och det vart fel på någon av dom ställena. Han är rädd saker ibland som jag tror har med det där o göra.:crazy: Annars kan man knappt hitta lugnare häst.

Vad har du för häst och kör med??

Varför funderar du på att köpa sele om du inte kan köra hästen??
Tolka kan du göra med en brösta och jag tror att en bredare kort travbrösta även ska gå bra.

/L

Det är väl en annan häst hon ska köra?

Maratonselen är bara en grövre modell av bröstsele, och har snabbkopplingar till skacklarna, vilket alla giggselar inte har. Du kan använda den när du ska tolka, men för att dra släde tror jag du måste ha en loksele. De är oftast lättare att hitta begagnade, men ändå lika viktigt att kolla kvalitén!

Jag har en varmblodstravare oxå och det är honom jag har tänkt att köra.
Så man kan ta bara en bröstsele från en travsele och tolka efter den?
Jag funderar på maraton selen nu.. men jag måste spara lite till. Det låter som om en maratonsele vore en bra investering. Har funderat på en loksele oxå men samtidigt känns det som om den är mer till för riktigt hårt arbete. känns onödigt att köpa en sån om jag inte kommer köra släde, rockard mm så ofta . Fast o andra sidan så kanske man ska satsa på en begangnad loksele direkt och kanske köra på lite "hårdare" körning ändå. jag måste tänka lite på det ..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: Lona
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 371
Senast: trassel
·
Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 108
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2