Tips på bra foder till tunn tik

Poison-heart

Trådstartare
Jag har en finsk lapphundstik som blir två år i april.
Hon har under hela sin unghundstid varit tunn. Liksom lite ranglig i kroppen.
Idag äter hon eukanuba joggning & agility. Hon är inte speciellt matglad men äter det hon tycker hon behöver, dock borde hon äta mer eftersom hon är aktiv och rör sig mycket.

Jag har testat med olja på maten också, det hjälper lite.

Hon är också avmaskad som hon ska. Någon som har tips på ett bra torrfoder till en kräsen och tunn hund?

Sv: Tips på bra foder till tunn tik

Ister i maten istället för olja!

Sedan är rc4800 det mest energirika fodret jag har hittat.

Vilket foder som helst som inte innehåller så mycket "skit" som Eukanuba borde göra att det blir bättre. De hundar jag träffat och tagit hand om som ätit Eukanuba har alla haft vissa saker gemensamt. De har haft dålig aptit och därmed varit smala också, de har pruttat hysteriskt mycket och den stora mängden skit har haft sån stank att man inte kan vara ens 10 meter från bajspåsarna utan att behöva hålla för näsan... :crazy: (Det kan säkert finnas hundar som fungerar bra på fodret, men jag tror utan tvekan att man kan hitta bättre foder till i princip alla hundar)

Om du absolut vill ge torrfoder så skulle jag rekommendera dig att titta på Standardt, Acana, Taste of the wild eller Orijen. Det är goda foder med bättre innehåll än de flesta och därmed behöver du inte ge så mycket för att hunden ska hålla bra hull/muskler osv heller.

Fast Eukanuba har ju högre kötthalt än Standart. Standart är inte ett alternativ då jag hört många som har dåliga erfarenheter av det fodret.
Och jag är inte rädd för lite spannmål i fodret. Min hund skiter bra och fasta korvar och fiser gör hon aldrig. Däremot har hon spytt ibland men det kan ju bero på all hästskit hon får i sig i stallet.

Acana och orijen verkar bra. Har de något högenergifoder?

Jag hittade ett från Acana. Sport & agility. De första ingredienserna där är kyckling, havre, potatis och ärtor. :p

Titta på BritCare Activity.

Efter mycket jämförande blev det BritCare det torrfodret jag valde när vi inte längre hade möjlighet att ge hälften färskfoder. Jag tycker innehållet ser vettigt ut, det är inte tokdyrt och hunden gillar det trots att han är relativt kräsen. Hur hullet blir vet jag inte än då jag håller på att byta från adult medium till activity men har stora förhoppningar på lite mer hull och ännu mer muskelmassa. Det innehåller iaf mer protein och fett än fodret du ger nu :)

Tack för svaren :) Då har jag lite att fundera på. Enklast vore ju att välja ett foder osm säljs i någon butiken i närheten, men de flesta säljer ju bara de vanligaste fodren.

Häromkring säljs BritCare hos de större djurbutikerna. Såg att de måste ha höjt priset med hela 40kr för en säck på 12kg under den här veckan, inte kul :(

Nu har jag inte så stor hund att det blir väldigt mycket dyrare men High-energy fodren är ju lite lockande med tanke på priset, 100kr mindre och 3 kg mer för i princip samma fett- och proteininnehåll men jag gillar inte att majs är den största kolhydratkällan.

Tillägg: Eftersom min hund är ganska kräsen så skrev jag till BritCare och frågade efter smakprov vilket jag fick på 3 olika sorter kostnadsfritt.

Fast animail är ju himla praktiskt när det är leverans ända fram till dörren, och helt gratis också :D

jag har lite samma problem som dig, min goldengrabb är 15 mån och spinkig och dessutom lite småkräsen med maten. Han får nu britcare large breed puppy men det går lite halvtrögt för honom att få i sig hela dagsgivan.. Funder på att prova high-energy professional om det faller honom i smaken mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 116
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Alba är en 5 årig golden som är kräsen med maten och har varit sen dag 1 vi fick hem henne. Vi har provat allt mellan himmel och jord...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix