Tips på bra bok-serie att läsa!

Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Sanningens svärd av terry goodkind, superbra böcker! (Blev en serie på tv men den sög stenhårt så titta INTE på den utan läs böckerna:)
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Om du gillar deckare finns det ju flera bra serier :)
Jag gillar Mari Ljungstedts böcker, Dan Browns böcker tkr jag oxå är bra :) är de jag kommer på just nu!
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

KL

True Blood finns det rätt många av och även på svenska. Sarah Dessens böcker, det är ingen serie men alla är bra och finns på svenska. Johanna Lindbäcks böcker är också bra men ingen serie på det sättet som du kanske vill ha. De vassa tändernas skog av Carrie Ryan (det finns två delar till) kanske du tycker om om du gillade Hungerspelen.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Gillar du fantasy så läs detta inlägg, annars kan det typ vara :p Rangordnar några här efter hur "vuxna" jag upplever dem, all fantasy brukar hamna under ungdom typ 12-16 år men det stämmer långt ifrån på alla :rage: Eh,
ja åter till boktipsen..

Klassiker för mig är David Eddings böcker tex "The Belgariad" (Sagan om Belgarion) Typisk klassisk fantasy där liten föräldralös pojke inte är den han tror och så börjar det magiska äventyret. Typisk ungdoms fantasy, men samma författare har mer vuxna böcker också.

Jag tror min absoluta favorit genom tiderna är "The Wheel of Time" av Robert Jordan :love: hela 14 tjocka böcker (tror jag det blev, därikring iallafall) i vad som börjar som en väldigt typisk fantasy men som utvecklas väldigt och blir enormt stor med många härliga karaktärer att följa, läser själv om dem nu för att komma ihåg vad som hände så jag kan läsa de sista. För en något äldre publik än The Belgariad men fortfarande ungdomlig.

"Temeraire"serien som börjar med His Majesty's Dragon upplever jag också som en mer vuxen fantasy, med mest vuxna huvudpersoner. Utspelar sig under Napoleons tid med krigen - men här finns drakar med i krigsstyrkorna.

Sista jag tänker tipsa om är "Women of the Otherworld" som börjar med boken "Bitten". Nu är vi inte längre i en egen fantasyvärld utan i en version av vår nutida innehållandes varulvar, vampyrer, häxor, demoner med mera :d Denna serie är nog också den mest vuxna av mina tips, huvudkaraktärerna är övervägande vuxna personer mellan typ 25-40 år. En underbart frisk fläkt när man börjar tröttna på det jag kallar klassisk fantasy :D
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Kan också rekommendera Temeraire-serien av Naomi Novik. Riktigt bra böcker och översättningen till svenska är bra den med. Fast nu är de efter i översättningen till svenska, finns åtminstone 2 st böcker oöversatta och fler är på kommande på engelska. Vilket är rätt konstigt eftersom de som redan finns på svenska kom ut rätt fort efter de engelska, men nu har det tydligen stannat av! :(

En annan författare som jag också gillar är Mary Hoffman. Speciellt hennes Stravaganza-serie, 3 böcker finns översatta till svenska men det finns åtminstone 5 böcker i serien.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

True blood var precis de jag tänkte tipsa om också! Finns över 10 böcker i alla fall, på svenska om man nu vill ha det :) Jag läser om dem just nu, och det är inte ofta jag läser om böcker så det måste vara ett bra betyg ;)
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

kl

Ingen som tipsat om Harry Hole böckerna ju! Jo(fast o ska vara ett norskt ö) Nesbo är författaren och han serien är deckare :) Minns inte hur många böcker det är, men närmre tio tror jag.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Apropå Harry Hole (som jag inte läst, jag reagerade bara på namnet :p) Så finns ju ett närmast oändligt antal deckare om Harry Bosch, av Michael Connelly.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

KL

Jag håller på med Per Anders Fogelströms Stad-serie just nu och kan rekommendera den (om man alls gillar den sortens böcker förstås)! Jag vet visserligen inte om jag tycker att det är så överdrivet fantastiska böcker egentligen, och åtminstone så här långt känns det litegrann som om det mesta går igen från bok till bok (det råder arbetslöshet, bostadsbrist, flicka träffar pojke, pojke träffar flicka, barn blir till etc.), men jag gillar dem väldigt mycket ändå!
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Iofs inte så långa serier, och lite varierande målgruppsålder, mer eller mindre fantasyinfluerade men här kommer lite tips:

Odjurens Stad, Den Gyllende Drakens Rike, Pygméernas skog - Isabel Allende
Bartimaeustrilogin - Jonathan Straud
Lejoninnans sång (4 böcker) + De Odödliga (4 böcker) - Tamora Pierce
Trilogin och Aeriel och Mörkängeln + Eldbäraren - Meredith Ann Pierce
Böckerna om Övärlden (5 böcker + 1 novellsamling) - Ursula K. Le Guin

Håller också med om Stravaganza-serien, Sagan om klanen Otori, Imorgon när kriget kom.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Jenny Hans sommar-trilogi: Sommaren jag blev vacker, Ingen sommar utan dig och Sommar för evigt
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Jag tror min absoluta favorit genom tiderna är "The Wheel of Time" av Robert Jordan :love: hela 14 tjocka böcker (tror jag det blev, därikring iallafall) i vad som börjar som en väldigt typisk fantasy men som utvecklas väldigt och blir enormt stor med många härliga karaktärer att följa, läser själv om dem nu för att komma ihåg vad som hände så jag kan läsa de sista. För en något äldre publik än The Belgariad men fortfarande ungdomlig.

Åh, WoT är så bra!

Meeen den bästa serien som någonsin skrivits (och kommer förmodligen alltid att vara!) är Robin Hobbs böcker "The Farseer Trilogy" på svenska Mördarens lärling. Finns flera följande trilogier om samma karaktärer som också är väldigt läsvärda. De böckerna har inte riktigt fått den uppmärksamhet de förtjänar i Sverige.

Har du inte läst "Över näktergalens golv" (serien heter Sagan om klanen Otori) av Lian Hearn är de också väldigt läsvärda :)
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Jag älskar att läsa Nora Roberts i hängmattan!! Hon har gjort flertalet triologier till exempel Systrarna i Clare, nyckeltriologin och Harpers handelsträdgård, Vännerna från Templeton house, Bride Quartet (vet ej svenska titeln). Ja. Hon har gjort galet många böcker.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

*kl*
Lättsmält och snabbläst men trevligt - Denise Rudbergs chicklit. De kan läsas både var för sig och som en serie.
Väninnan (2000)
Storlek 37 (2002)
O.s.a. (2003)
Jenny S (2005)
Matilde (2006)
Tillsammans (2007)
Åse (2008)

Robyn Young har skrivit en trevlig trilogi med medeltidstema.
Brödraskapet (2006)
Korståg (2007)
Rekviem (2009)

Om du skippar serie så de bästa böcker jag läst på sistonde är bukeboken Du och jag och vi av Pia Hagmar samt Fredrik Backmans Saker min som behöver veta om världen och En man som heter Ove. Ove-boken är underbar på alla sätt och vis, jag satt på tåget mellan Uppsala och Stockholm och varvade mellan skratt och gråt :) Den finns fortfarande i mina tankar så jag har inte börjat läsa något nytt efter den än... Men den är underbar! Läs bara det här stycket, du kommer längta efter mer! :D
315449_10151660622230712_3852364_n.jpg
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Åh ja, En man som heter Ove är den bästa bok jag läst på väldigt länge! Hans nya bok kommer snart ut också.
 
Sv: Tips på bra bok-serie att läsa!

Just nu varvar jag 2 serier :

1Q84 av Haruki Murakami, 3 böcker. Ganska lättlästa men skapar mycket tankar!

Deckarserie av Jussi Adler Olsen, 5 (?) böcker. Lättlästa, händelserika, underhållande helt enkelt :)

Mitt sommarprojekt blir nog Stephen Hawking, men orkar kanske inte läsa alla böcker... Och det är ju inte skönlitteratur heller så tipset kanske inte passar in här
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i...
2
Svar
24
· Visningar
1 515
Senast: YaHilweh
·
Fritid Mitt nyårslöfte var att lyssna på (jag kan inte läsa längre) på 35 böcker i år. Jag har inte läst en enda än så länge. Däremot har jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 566
Senast: Enya
·
Kultur Jag älskar hobby-arkeologi/antropologi/paleontologi, och har läst Lasse Bergs Kalahari-serie, Karin Bojs böcker om människans evolution...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Stinaelin
·
Kultur Jag läser mycket ofta och jämt. Tyvärr uteblir mina biblioteksbesök då jag inte vill mecka mig in till staden och mitt lokala bibliotek...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 596
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp