Tips på bjudmat

Silltunna

Trådstartare
Jag har bjudit in några människor till julpyssel och vi ska även dricka glögg och fika. Har nu kommit på att bara saffransskorpor och pepparkakor känns lite fjuttigt att bjuda på :o Har ni några tips att ge på vad man skulle kunna bjuda på mer? Gärna nåt "salt" recept, alltså nåt mer matigt. Det måste vara enkelt att göra och gå fort! Har inte tid att göra typ paj.

Min tanke var nån form av tunnbrödsnittar, men vad har jag i? Det behöver inte vara julrelaterat, men ska gå att äta till glögg...

Passar det att bjuda på ost i någon form? Vilken ost isåfall? Är själv inte så förtjust i ädel/mögelost.

Vad skulle ni vilja bli bjudna på? :)

Sv: Tips på bjudmat

Varför inte lite julmat? Lite olika sillar, gravad lax och ägghalvor med rom eller annat på och sen en ost/kex att avsluta med :) Allt går att köpa och den enda förberedelsen som behövs är att koka äggen ;)

Ett tilltugg som jag tycker är jättegott är dadlar! Man kan själv välja lite hur pilligt man vill göra det.. Jag brukar ta ur kärnorna ur dom, trycka i en mandel i varje och sedan linda runt en baconskiva. Om du struntar i mandeln sparar du lite mer tid. Sen in i ugnen kanske 10 minuter tills dom fått lite färg. Jag tror det skulle passa bra till glögg. :)

Tunnbrödsnittar med något köttpålägg, pepparrotsfärskost och typ ruccola tycker jag är gott. Går även att göra med gravad/rökt lax.

Kör på en ostbricka med lite blandade ostar, kanske brie, färskost och någon ädelost.

Ugnsbakad camembert eller brie?

Min mamma brukar göra en pepparkakscheescake till fm-fikat på julafton, den är alltid uppskattad :)

Kavring med skivad, kokt potatis som man sedan kan välja att lägga någon av sina favoritsillar på. Eller ost, om man inte gillar sill. Sedan lite julgotter på det, brukar bli lagom.

Tack så mycket för alla tips! Kom på att några ville ha laktosfria alternativ så genast blev det klurigare... men några av det ni föreslagit passar ju in där :)

Liknande trådar

Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 139
Senast: Azalea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV