Tips på bett

A

Anna1969

Har en häst som har gått mycket med vanligt tredelat tränsbett, tyvärr så har han bettöverslitningar alltså slitit ner en del av sina 4 främre kindtänder, inte helt ovanligt kanske!? Men enl. tandläkaren (veterinär) så lägger han bettet mellan tänderna för att han har för ont om bettet ligger och trycker framför tänderna. Därför rekommenderade han tex ett gummipelham med kedja i stället som har sitt tryck mot tungan istället. Det är obehagligare för hästen men det gör inte ont och sliter inte på tänderna (som man ju vill ha kvar!!!). Det funkar bra med ett gummipelham i markarbetet men inte i hoppningen då han blir för "tom". Sen så har jag ett Nathebett, ett rakt gummibett med hävstångsverkan och med en rem under hakan. Det har funkat rätt bra i hoppningen hittills men nu verkar det som att han börjar bli lite "tom" på det bettet också och jag behöver hitta ett bett som inte trycker upp mot tänderna men som har ett mildare tryck mot tungan, om ni förstår vad jag menar...?

Är det nån som känner igen sig och har nåt bra tips???

Sv: Tips på bett

Du har inte funderat på att prova helt bettlöst t ex hackamore som variation?
Annars låter det som att nåt bett med tungfrihet skulle kunna vara ett alternativ. Kimberwick kanske skulle kunna vara något? Det finns med olika storlekar på tungfriheten.

Vad menar du när du säger att han blir "tom"?

Bettlöst funkar inte så bra... han är ingen het häst direkt och då blir han liksom bara tyngre...
Har provat sprengers bett med tungfrihet och det kändes sådär... han verkade inte gilla det speciellt mycket. Kimberwick har jag inte provat faktiskt men hur skarpt e det jämfört med tex ett jaktkandar?

Med tom menar jag att det är som att rida med sytråd nästan om du förstår vad jag menar... Det funkar ju rätt bra i markarbetet men inte i hoppningen. Jag är inte heller så pass erfaren i hoppningen tycker jag för att hantera ett så skarpt bett. Jag behöver liksom mer "kontakt" med munnen.

Ok, då vet jag... mistänkte väl det.
Han funkar inte med det i hoppningen, det är för skarpt!!!!

har du testat ett vanligt rakt tränsbett? det borde väl finnas med lite olika utformning av mundelen också, med/utan tungfrihet, mullen mouth etc..

Jag har ridit/provat rakt bett förut... sådär kan kan tycka. Det funkar men då är det precias som vanliga bett att dom trycker upp tänderna istället... Jag skulle vilja hitta ett "snällare" bett som har sitt tryck mot tungan istället...

novabett kanske?

edit: bara en fundering som kanske inte alls funkar, men har du testat sätta en curbstrap på ett vanligt rakt, då kanske hästen inte kan lyfta upp det mot tänderna.. som sagt, bara en idé jag fick, vet inte alls om det funkar på det sättet.. :crazy:

Senast ändrad:

Hej! Har inte läst allt vad ni skrivit men det här är min erfarenhet av bett. Hade en häst som först fungerade bra på ett visst bett o sedan gjorde allt för att slippa dess inverkan, ungefär som din men din blir tom. På min var sadeln fel, de var den som gjorde ont om jag ställde för höga krav i framförallt dressyren. Hoppningen tror jag mest hon var sur för att hon inte fick springa så fort som hon ville;).

Anledningen till att han blir tom tror jag därför är att han har ont ngn stans. Bettet ligger kanske inte helt bra i alla fall. Jag skulle också testa ngt med tungfrihet. Rider själv på hack o de e väldugt tunga de första gångern man får liksom försöka lyfta upp dem igen. De fungerar super med ett ponnyhack på min rätt heta häst så du behöver nog inget skarpt hack, då blir han bara överbetslad:).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Utrustning hej!! min häst är otroligt svår att hitta bett till, lite ”skarpare” bett som är tänkta till hästar som gärna lägger sig i handen...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat...
2
Svar
20
· Visningar
13 186
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar