Tips på bästa torvbädden

G

Glad67

Jag skall för första gången göra bädd av torv i boxen.
Nu skulle jag behöva massor med smarta tips för att få bädden att bli perfekt.
Min box är ca 12m2, hur mycket kalk skall man lägga i botten? Hur vet man när det är lagom med torv?
Lägger ni in torv först och låter hästen stå och trampa till det någon dag innan man lägger in mer?
Kalkar man i flera lager? Tja, massor med frågor. Berätta gärna hur ni gör? Tack!!! :)

Sv: Tips på bästa torvbädden

lägg inte in för mycket torv i början för då blir det svårt att få till en bädd. låt hästen son du säger själv trampa till torven. blir det för kladdigt på vissa ställen får man ta bort det.
sen är det inte säckert att det blir bädd i hela boxen, det beror lite på var dom kissar i boxen.
för oroliga hästar som rör sig mycket i boxen kan det vara svårt att få till en bädd på i början.

Hej!

Jag lägger in ca 2 balar, med et litet lager kalk under och trampar det lite grann. Sen får pållan hjälpa till och trampa. Sen försöker jag tala om för alla att det är en bädd och den ska inte mockas bort. Vi har äntligen lyckats få till vår bädd, så den är jämn i hela boxen. Det var inte helt lätt eftersom häst bajsar längs väggarna och boxen lutar ganska mycket framåt. Tidigare boxgäster har haft problem med kiss över hela stallgången, men det är helt borta nu med min "permanentbädd". Jag gör det inte svårare än vad det behöver vara, bara plan och fin och tar bort bajs och nödvändigt kiss men inte mer./ Lavinia, mycket trött, måste diska

Hm, jag har alltid haft lilldamen på halm men så har hon flyttat till nytt stall där vi använder torv...

Det är ju skitsvårt att mocka i det tycker jag...jag förstår inte hur man ska mocka när man har bädd...har inte det nu men tänkte att det nog vore bra för jag har en unghäst o vill inte ha några piphasar!

Skiten är väl enkel o plocka bort men hur gör ni med kisset??

vad för sorts mockredskap har ni eg? där jag har min pålla nu så har hon ngn sorts konstig "kratta". tycker faktiskt den är ganska jobbig att hålla på med.

kan man inte vattna lite på torven o gå och trampa till det själv?

Novelette skrev:
Skiten är väl enkel o plocka bort men hur gör ni med kisset??

När man har bädd tar man INTE bort kisset. Om inte bädden blir väldigt tjock på sina ställen förstås. Då kanske man måste "skala" av lite på ytan. Det är därför man bör kalka under - för att förhindra för stark ammoniak lukt.

Men - som GLAD67 frågar - hur mycket kalk ska man ha under bädden? Vart köper man den? Heter den något speciellt?

Hej!

Jag har min häst stående på torv men inte på blöt bädd. Jag förstår inte vad man vill uppnå med att lämna kisset i boxen när man har torv? Torven har ju redan den egenskapen att den packar sig som en bädd om man låter bli att riva upp den.
Själv har jag ca 15 cm hög torr bädd i min box, något som känns mjukt, rent och fräscht. Jag är nöjd och hästen har blivit synnerligen renlig på de år den stått på torv jämfört med spån som vi hade tidigare. Eftersom den numera kissar på samma ställe varje dag är det bara att lyfta ut den blöta torven just där och lämna resten av boxen som den är.
I en box på 12 kvadratmeter hade jag lagt in 5-6 balar (300 l).
De flesta tycker ju olika så du får väl prova dig fram till vad som passar dig och din häst bäst.

Mvh tovan

Jag tycker också att det funkar utmärkt att ha en torr torvbädd. Man tar ut kisset varje dag och för det mesta blir det ju bara blött i övre delen, alltså inte ända ner när den torra torven är hårt packad under. Sen jämnar man till det översta lösa lagret när man mockat klart. kan ev. lägga lite spån uppe på. I början lägger man ett lager kalk och sen behöver man ju inte ha så mycket torv i början utan själv trampa ner det ordentligt och sen låta hästen göra det och sen fylla på succesivt tills man har en 15-20 cm med det översta löst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar