Tips på att rida in 9:årigt sto (Superkänslig/nervös)

J

Josse_L

Hejsan!
Hoppas jag kan få lite tips & råd av er läsare!

Har ett 9:årigt ponny sto som vi hämtade i somras. Oinriden. De som tidigare har försökt har misslyckats. Har inte fått någon förklaring på vad hon har gjort. Vet att hon är köpt på marknad som 2:åring.

När vi hämtade vår ponny var hon super nervös. Rädd för i princip allt. Veckorna gick och hon är mycket bättre. Väldigt spec, enmanshäst. Och jag & hon funkar nu perfekt ihop. Kan fortfarande inte göra någon super häftig rörelse men slänga på täcket är nu inget problem =)

Lägga på sadel & träns funkar kanon. Bryr sig inte längre. Longera & följa med på promenader går nu alldeles utmärkt.

Har börjat hänga på henne de går bättre & bättre... Man märker att hela hon stelna till och ögonen blir helt hypernervösa. Men det går att hänga utan att hon får frispel.

Nu är min fråga när jag ska ta nästa steg och hoppa upp..? Jag vill bara tilläga att jag e inte rädd för henne de minsta. Det finns inga fel på hästen i rygg osv det är kollat, Hon e superkänslig i mun och stegra sig men vanligt bett så vi har gummibett funka kanon.

Hur hade ni gått vidare? Tacksam för svar!

Sv: Tips på att rida in 9:årigt sto (Superkänslig/nervös)

Men det måste ju finnas en förklaring till varför hästen inte är inriden?

Problemet med den hästtyp du beskriver, att hon tex väljer att stegra pga av ett bett, är att när de får panik då är det "ingen hemma".

Vad det gäller uppsittning så ska du ha en erfaren med dig som hela tiden läser hästen och ser var dess gränser går, då är det inga problem att sitta upp. Dock anser jag att det finns en risk i att det går bra dag ett, sen nånstan vid dag sju eller åtta så har man själv slappnat av, något händer och du kommer att uppleva årets avsittning.

Meeeeen, jag har gärna fel.

Men som sagt, nån som läser hästen hela tiden du är och kravlar på den som kan se att det är dags att slänga över ett ben.

Hur är hon efter longering? Har hon spänt av då eller är det samma hysteri?

Normalt sett slappnar hästarna av lite mer när de har rört lite på sig. Ställ upp henne på samma plats hela tiden så hon vänjer sig vid miljön där och hoppa inte upp förrän hon är helt avspänd! Vissa hästar kan dock bli lugnare när man sitter på och har hittat jämnvikten i stigbyglarna men risken att det går åt helt fel håll är nog större i ditt fall...

Ett tips kan vara att glömma att hon är 9 år.
Tänk istället att hon var 2 år när ni tog hem henne och så gör du på samma sätt som du skulle ha gjort med en unghäst :idea:
Låt allting ta den tid som hon behöver, skynda långsamt!
Börja från början helt enkelt :angel:

Det låter simpelt kanske, men det är lätt att falla för att gå för fort fram eftersom hon är 9 år.....
Lycka till!

Hej!

Hon e fortfarande spänd efter longering osv. Det är i princip som hon väntar på att nått "farligt" ska hända. Vill tilllägga att jag har försökt att ha någon som hjälper mig med att hålla i lina osv..Men det funkar inte. Då hon inte lita på någon annan blir det bara värre utav detta.

Men jag skyndar långsamt. Ni som hade tips på att sätta något på ryggen i min egen vikt.. har ni förslag på vad? Och hur man sätter fast det så det inte trillar av och skrämmer henne? Vill absolut inte förstöra det vi byggt upp.

Vet ej vad som hänt henne tidigare. Vet sen innan att welshar är "nervösa" av sig men gånga detta med 10 så har ni vad hon är.

Jag köpte min dam som nio- nästan tioåring, då helt oinriden men med ett misslyckat inridningsförsök i bagaget...hon hade först gått som avelssto och sedan mest gått och skräpat, så hon var heller inte så mycket hanterad sedan hon var unghäst.
Det är nu snart tre år sedan hon kom till mig, och numera är hon fullt ridbar, även om hon har vissa mindre problem som kanske aldrig försvinner helt.

Jag kan ju berätta lite om hur jag gick tillväga :)

För det första, ingen stress. Vi gick långsamt fram, mycket promenader i grimma tills vi var överens om grundläggande saker som start och stopp, höger och vänster, ditt space & mitt space osv.
Sedan vänjning vid sadel o träns, också över rätt lång tid, och vidare med tömkörning i alla gångarter. Inga konstigheter i allt detta, det är ju precis som med en unghäst...bara att vissa moment kan ta lite längre tid, och det måste de i så fall få göra!
Parallellt med detta höll jag på mycket med henne i stallet. Hon fick vänja sig vid att stå uppbunden på gången, lyfta hovar etc. Dessutom märkte jag att hon tyckte det var hemskt läskigt om man stod på något så man blev "lång" bredvid henne (detta tycker många hästar är det otäcka med första ryttaren, inte tyngden som man kanske kan tro, utan åsynen av någon som rör sig över dess rygg)
Så jag lade upp halmbalar och stod alltid på när jag ryktade henne, efter ett tag var hon så van vid det att det gick utmärkt att även hänga på henne och sedan även lägga över ett ben. Första uppsittningen ute (efter ungefär 3-4 månader av ovanstående jobb) blev därmed totalt odramatisk...hon var van vid att matte kunde dyka upp precis överallt ;)
För att förtydliga; jag väntade helt enkelt med att börja rida tills hon helt och fullt accepterat att bli sutten på, med allt vad det innebär.

Inridningen fortsättningsvis har gått som med en unghäst, men jag har varit extra noga med att vara uppmärksam på tecken till ovilja och då genast tagit ett steg tillbaka.
Jag tror detta är extra viktigt med en äldre häst, som kanske hunnit bli mera formad i sin personlighet, att inte ta strider om man inte måste utan hellre se till att det inte behöver bli någon maktkamp alls.

Alla hästar är olika, men det kanske finns något av tipsen du kan ha nytta av. Stort lycka till med din häst! :)

Kosmostanten: Tack så jätte mycket för dina tips!

Låter som våra hästar e ganska lika. =)

Kosmostanten: Tack så jätte mycket för dina tips!

Låter som våra hästar e ganska lika. =)

Ja kanske det :)

Var på språng när jag skrev innan, jag ser nu att det kanske blev lite hafsigt.
Vad jag ville få fram var iallafall att jag gav hög prioritet åt att inte riskera att "förlora" mot hästen, tex genom att hon fått panik och stegrat/bockat/stuckit vid uppsittning, utan då lät jag det hellre ta hur lång tid det ville och vänta in tills det säkert skulle gå bra.
Allt för att jag inbillar mig att bakslag kan bli extra svåra att radera på en lite äldre häst.

Liknande trådar

Träning Hejsan! Min syster och hennes kompis skaffade sig en ny foderhäst för ett tag sedan. Hon kom till oss 9 November. Dom provred henne...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Molin
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 803
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar