tips på att lära in "rätt" galopp?

sommarvind

Trådstartare
Har en korsningsponny på 7 år som ej har lärt sig hur man fattar rätt galopp. Hon fattar alltid vänster galopp. Någon som har nåt bra tips på hur man lär in höger galopp?

Sv: tips på att lära in "rätt" galopp?

Ställ fram ett litet hinder, typ 40 cm högt. Trava över det på volt och gör galoppskänkel. På sådant sätt blir det mer naturligt för hästen att fatta den galoppen som volten är åt :)

Om hästen är ojämnt musklad så borde du försöka träna upp högersidan.
Sedan akn du göra galoppfattningen i ett hörn av ridbanan. Beröm mkt när h*n fattar rätt:)

Är det du som har ridit in hästen?
Det är skillnad på att hästen inte "lärt sig" galopphjälpen jämfört med att den inte "tar" den.
Det kan bero på hästens kropp att den inte vill/kan ta ena galoppen, det kan också vara ryttaren som(omedvetet) ger motstridiga signaler. Jag vet tex att jag själv har olika bra kontroll på mina båda sittben, vilket leder till att jag nästan inte klarar att flytta hästen undan för vänster skänkel.

Om du inte vet hur man "lär in" galopphjälper kanske du ska ta hjälp av någon som kan, så det blir rätt i grunden.

Nej det är inte jag som ridit in henne. Tror inte hon har lärt sig den helt enkelt. Vänster galopp lärde hon sig för ett tag sedan. Nu är de till utmaningen att lära henne höger galoppen och den har vart lite trixigare att få in:)

men ja skall testa lite grand med dom tips jag fått hittils som att lägga ett hinder på volt mm. Tusen tack för dom tipsen!

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar