Tips på att få till fina ökningar...

Domino_s

Trådstartare
Behöver lite tips på hur jag kan få till det där lite extra i ökningarna i traven. Galoppen har jag inga problem med.

Just nu sätter jag mej ner och skjuter på henne med sitsen och släpper något lite i tygeln så formen blir lite lägre...

Men hon blir så vansinnigt stark, så det blir ibland lite dragkamp när vi ska ner till den samlade traven igen. Och så vill jag absolut inte ha det. Halvhalter gör jag både innan jag ökar, och även när jag saktar ner. Men hon blir väldigt stark och vill fortsätta framåt. Jag vill hitta ett sätt att få nytta av den energin istället för att behöva motarbeta den...

Tips någon?

Mvh Domino_s

Sv: Tips på att få till fina ökningar...

Hej! Testa att inte låta formen bli lägre då hästen kanske är starkare där nere. Håll kvar formen och kanske lyft upp innan och håll i där.
Sen vid avsaktningen kan du prova antingen att rida skänkelvikning sista stegen och ur det ta tillbaka genom att krama med överskänkeln och säga "ptroo" .
Lycka till.
:)

Jag skulle tipsa om att du du bara ska öka sa mkt att du kan fa tillbaka hästen utan att behöva ta sa mkt i henne till en början och att du sen sakta ökar steglängden mer och mer. Du kan även pröva att rida kortare sträckor med ökad steglängd och se om det hjälper.

Jag skulle tipsa om att du du bara ska öka sa mkt att du kan fa tillbaka hästen utan att behöva ta sa mkt i henne till en början och att du sen sakta ökar steglängden mer och mer. Du kan även pröva att rida kortare sträckor med ökad steglängd och se om det hjälper.

Att öka kortare sträckor gör jag, annars är det omöjligt att få tillbaka henne när hon har fått upp farten...:angel:

Ska testa att bara öka lite, det har jag aldrig tänkt på...:idea: Man blir så låst att ska det vara ökning, ska det vara ökning...

//Domino_s

Hej! Testa att inte låta formen bli lägre då hästen kanske är starkare där nere. Håll kvar formen och kanske lyft upp innan och håll i där.
Sen vid avsaktningen kan du prova antingen att rida skänkelvikning sista stegen och ur det ta tillbaka genom att krama med överskänkeln och säga "ptroo" .
Lycka till.
:)

Jo, hon blir ju iofs väldigt stark längre ner (minnen om henne som unghäst som springer hem med mej med huvudet i marken kommer tillbaka...:angel::cool:)

Skänkelvikning har jag aldrig heller tänkt på, ibland har jag lagt en 10 meters volt när hon brötar på för mycket....:D Men det känns som om hon förekommer mej ibland och vet att det ska bli en volt och satsar ännu mer...:crazy:

Mvh Domino_s

Gör du halvhalter hela tiden, inte bara före ökningen utan hela hela tiden, så blir hästen lydigare, och också lättare att få tillbaka. Variera också tempot hela tiden, kanske bara lite lite, men ändå en variation, då kan du länga extra några steg emellanåt, och tillbaka, sen blir det inte så svårt att få till en bättre mellantrav.

Det är ett stort grundjobb som behöver göras om det verkligen ska bli bra, man kan inte bara "lära sej öka". Jag skriver det för att jag själv har varit så förbaskat dålig på det grundjobbet och särskilt med hästar som inte har otroligt lätt för sej av naturen, så blir det inte en ökning värd namnet om man inte gör grundjobbet.

Halvhalter, halvhalter, tempoväxlingar tempoväxlingar, oavbrutet, alltså.

låte henne inte bli lägre i formen. då slutar hästen bära sig med bakbenen och det blir mera spring än ökning. försök istället få in bakbenen ännu med under hästen och använd energin så hon får uppåt framåt istället

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 606
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 453
Senast: Yeah but
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 729
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur