Tips på aktivering inne och ute?!!

M

marre79

Hej!!!
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man enkelt kan aktivera sin hund med olika små övningar inomhus och utomhus så att hunden får använda hjärnan..... Vår hund är ute och rör på sig mycket fysiskt men jag vill även att han stimuleras psykiskt. Tror att detta även kan hjälpa mot hans aggressiva dominansbeteende.
Mycket tacksam för svar!!!
MVH Marie

Sv: Tips på aktivering inne och ute?!!

våran hund älskar att köra sök, med alla slags godisar men ju bättre ju fortare går det :D (typ falukorv o leverpastej är ju grannt, men frolic går bra det med)
vi gömmer på alla nivåer, fågel, fisk och mittemellan så han får riva bort mattor, klättra med framtassarna på hyllor och skåp och snoka runt.

gäller att hitta nya ställen hela tiden och avancera, exempelvis kan man gömma utomhus i skogen och låta dem springa runt. funkar även att kasta ut på stora gräsplaner och i snön så dem får springa runt i stora cirklar med näsan i marken. ;)

sök övningar kan man ha sådann nytta av! vill du kan du ju träna upp en fin kantarell hund, hehe. och dem blir trötta i huvudet.

det var en övning det med stort innehåll

När min sambo och jag är ute tillsammans med plutten brukar en av oss gömma oss för att han sedan ska - ensam - få leta upp denna person. Under den tiden brukar den andra gömma sig på ett annat ställe är där vi släppte honom, så får han leta igen. På så sätt har vi också tränat inkallning mellan varandra när vi är ute.

Inomhus är det också mycket sök, "fågel, fisk och mittemellan", även om jag försöker att inte göra det alltför svårt för honom (han är bara 6 månader om en vecka).

Man kan lägga godis i toarullar som man vecklar ihop kanterna på, eller i PET-flaskor (med eller utan kork, allt efter svårighetsgrad). Lägga godis under upp-och-nervända tallrikar/burkar. Utomhus kan man stoppa in godis i barken på träd och sen utöka det med fler träd, att hunden måste hoppa upp på en sten jämte trädet för att komma åt godisen, eller sätta fast godis (mjukt) i nedhängande grenar runt stammen.

Jag gjorde en ganska rolig övning med min förra hund då jag knöt fast ett långt snöre runt en toarulle med godis i och la upp denna på takfläkten. Hunden fick då fundera ut att han skulle dra i snöret för att få godiset att trilla ner. Jag gjorde också samma övning fast la toarullen under soffan och lät snöret sticka ut så han kunde dra i det.

Om du vill göra aktiveringsövningar tillsammans med din hund kan du lära in små konster!

/Anna

lydnad är alltid roligt OCH nyttigt. uppletande av föremål/apportering brukar uppskattas. spår kräver lite förarbete men är skoj för hunden. lite budföring (om ni är två) tröttar ut hunden utan att ni behöver anstränga er allt för mycket.

Förutom de sakerna som de andra har sagt såsom leta godis samt leta personer o så, så brukar jag låta min hund gå slalom mellan mina ben. Det funkar superbra inomhus! Bra träning för om man sen vill hålla på med agility o ska gå mellan slalompinnarna där eller bara som stimulans till hunden inomhus eller utomhus.

Målet är att hunden ska kunna gå slalom samtidigt som du går i normal takt, vilket krävs mycket träning! Jag lärde min hund det i samband med agilityträning när han var 1-2 år och han fyller nu 10 år i mars i år. Han får fortfarande tänka en hel del varje gång vi gör det och det går fortfarande inte i något snabbt tempo även fast vi har tränat så mkt på det. Men hunden får stimulans och tycker dessutom att det är kul och det är ju huvudsaken :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
2 038
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka