tips på å landa i rätt galopp

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare MissNegativ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 980
M

MissNegativ

ja när man hoppat ett hinder, ett litet tips på hur man landar i önskad galopp efteråt...!!

Jag brukar "tynga ner" lite i t.ex höger stigbygel om jag ska åt höger...

jag tynger ner lite extra i stigbygeln, men det spelar inte så stor roll för mig för min ponny kan hoppa hela banor i bara vänster galopp och när det blir för svårt byter han själv :p

Jag lägger tyngden åt höger om jag ska byta till höger, dessutom leder jag lite med högertygeln för att förstärka att vi verkligen ska till höger

Då jag red lektion o vi hade hoppning då vi var tvungen o byta galopp efter språnget så sa våran instruktör att vi då vi kom på hindret bara gjorde galoppfattning för den önskade galoppen o ser till att man trampar till i innerskänkeln tydligt bara o de funkade bra.

Det brukar räcka med att man tänker på vart man ska efter hindret så landar hästen i rätt galopp eftersom ens kropp säger att vi ska åt höger resp. vänster.

Vill jag landa i höger galopp så för jag bara fram höger sittben mera i språnget och vice versa. Försöker sitta rakt, titta rakt och ha vikten jämt fördelad genom hela språnget.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Ramona
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
680
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 418
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka