Tips om unghästar

O

Onlice

Hejhej, jag skulle bli mycket tacksam för svar ...
Då jag nyligen fått ta hand om en kille på ett och ett halv år tror jag jag behöver lite tips. Jag ägar honom inte, utan sköter honom sex dagar i veckan. När man går på promenad med honom och stannar går han liksom in framför en, och nästan trycker ut mig i vägkanten. Tips på hur man tränar bort det?
Dessutom skulle jag vilja veta hur man ska ha kedjan. Han har gått utan innan, men jag skulle vilja veta hur man ska sätta den när man går på promenad med honom.
Han är ganska lugn och vänlig i övrigt. Han har inte hetsat upp sig på utställning utan bara varit lugn. Några tips på vad man i övrigt ska tänka på rent allmänhet när man handskas med sådana här hästar?

Sv: Tips om unghästar

Behövs kedjan? Om inte ta bort den. Annars har jag alltid haft kedjan under hakan på mina hästar.

Att tänka på när du går med honom är att tydligt visa ditt ledarskap. Stanna, gå, stanna, gå. Backa, framåt, backa framåt. Är bar övningar. Även fritt följ i paddock stärker band och tillit.

Placera honom en bit bakom dig så kan han gå där på slakt grimskaft. Sedan kan du göra lite halter för att förstärka avståndet om han vill komma för nära.

Jag har faktiskt aldrig använt hingstkedja på min nyblivna tvååring.
Gå gärna i snirklar och lite oväntade vägar så att han blir duktig på att följa. Mycket beröm när han lyssnar på halter och var mkt noga med att alltid smacka när han ska gå, ovärdeligt sedan vid inkörning att hästen vet att man inte rör sig från halten förrän man fått ett röstkommando.

Jag brukar se till att jag kan ha unghästen placerad vart jag vill när jag leder, antingen vid sidan eller bakom. Det jag märker är dock att han gärna tar stöd och tröst genom att röra vid mitt huvud eller axel om han blir orolig.

Lycka till!

Använd repgrimma och 4 meters lina. Han ska lära sig att respektera din zon. Inte gå på dig eller flytta dig. Korrigera när han gör fel på direkten och ge omedelbar eftergift när han svarar. Promenader är jättebra av massor av skäl, så fortsätt med det. Men variera med en del träning på ett inhängnat område till en början. Ta gärna hjälp av en kunnig person som kan vägleda dig. Du får ha lite "nh-tänk". Lycka till!

Det här känner jag igen från första tiden med min unghäst.

Han måste förstå att han skall gå bakom dig, inte trängas, springa före etc.
Som någon annan sade skall han följa dig och träna på att stanna, backa etc. när du ber honom.

Rent praktiskt: Springer han före: ta honom på en volt och be honom stanna så han kommer bakom igen. Är han enveten stanna honom. Ställ dig framför honom och backa honom. I början kan du behöva lägga tryck på bogen och även ev. på nosen med, eftergift och beröm direkt när han backat. Ett steg räcker till en början. Be honom gå fram igen.

Öva på detta när ni promenerar och som sagt följa John är en väldigt bra övning, men du måste ha honom med dig först. Jag brukade börja i paddocken med grimskaft och gå, stanna, backa, framåt tills hon var följsam, sedan fick hon vara lös. Då kan man öva på slalom mellan koner stanna, hoppa lite cavaletti. Det är bara fantasin som sätter stopp. Timing är A och O. Beröm och eftergift måste komma direkt. Var bestämd, rättvis och positiv när du jobbar med honom. Höj inte rösten utan var envis och försök tills han har förstått. Överös med beröm i början för minsta steg i rätt riktining. Träna korta stunder. De blir snabbt trötta i huvudet och då lär de sig ingenting.

Lycka till!

Jag tycker att det vettigaste är att fråga ägaren, hur denna vill att unghästen sköts, hanteras och uppfostras. Är ägaren medveten om att denna lämnar ut en ung hingst(?) att uppfostras av någon som inte vet hur?

Jag har absolut inte huvudansvaret för hästen i fråga - som för övrigt är en valack - det är inte på det viset. Jag sköter om honom men grundtränar honom inte. Vad jag frågar efter är lite mer tips på de mer vardagliga sakerna, som han redan kan och jag vill helt enkelt ha lite mer tips på hur man ska hantera de lite mer småfelen.

Varför kedja?

Träna på att han inte får gå på eller förbi dig när du leder, att han stannar när du gör det och backar när du backar. Led honom på både raka och böjda spår, tänk på att visa att du tänker stanna genom att räta på dig, höj axlarna något "bli stor" och ta ett par extra tydliga steg innan du stannar.
Om du helt plötsligt bara tvärnitar blir han bara överraskad.
Ha honom inte längre fram än att hans nosrygg är vid din axel, helst lite snett bakom. (behöver dock inte gå flera meter bakom dig, bara så att han inte går på dig eller inte hinner stanna när du stannar)
Stannar han inte backa honom lite så han ser att han får inte gå in i dig och försök igen.

Går hästen på dig så "vifta" bort honom.. visa med hela kroppen att du inte vill att han går på dig.. Gå emot honom lite och gör dig "stor" .. går han inte undan så får du göra dig ännu större och vara mer tydlig. Men när hästen väl går undan så måste du vara noga med att stanna och sluta. Sen är det bara att gå vidare. Men våra unghästar (1-c:a 3år) är i princip ohanterade, alla går i flock och sköter sig själva..

Behövs verkligen kedja? Men ifall det behövs så är det vanligaste att man drar den igenom ringen på ena sidan av grimman och knäpper den på andra sidan. Vissa drar den genom munnen också om hästen bråkar (vilket jag är emot). Men undrar bara, som många andra ovan, om kedja verkligen behövs. Om du syfftar på det att han går över dig så är repgrimma och långt grimmskaft bättre. ^^

Ett tips i ren allmänhet är att flytta på din unghäst. I hagen så flyttar dom äldre hästarna unghästarna för att sätta dom på plats och uppfostra dom. Så det är en jätte bra övning för att hästen ska få respekt för dig på ett bra sätt. Flytta bakåt åt sidorna runt dig m.m. Till det är det bra att ha (som ovan) repgrimma (ej köpt från hööks eftersom dom bara töjjer ut sig), långt grimmskaft och ett långt spö (pekpinne)
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 742
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar