Tips om ingångsposition

Sv: Tips om ingångsposition

Förutom att jag ser att jag klickar även för för långt bak eller helt snett :P jag får sortera bort mina klick :D

Med Sherry skulle jag endast klicka för att hon är rak. Ett snett sättande ger ingenting. Och sen tror jag det är viktigt att du bestämmer VAD du ska träna: Är det själva bakdelskontrollen när hon gör ingången, eller är det sättandet eller att hon är rak? Hon är jätteduktig!

Mila skulle jag röra mig själv runt klossen och belöna att hon följer efter. Sedan skulle jag inte belöna för att hon står still, utan istället flytta mig själv och belöna när hon följer efter.

Senast ändrad:

Den bruna hunden tycker jag du ska aktivera mer, flytta dig runt klossen och belöna när hon följer efter.

Som det är nu bryter hon positionen när hon tröttnar, bryt henne innan hon gör det. Kasta iväg en godis när hon stått fint i utgångsposition några sekunder. Belöna först vid sidan och säg sedan Varsågod och kasta iväg en godis. Istället för att du, som i andra filmen, klickar 7-8 Gånger för att hon Står stilla vid sidan. Det ser ut som det är En hund som behöver belönas för att den rör sig, inte för Att den står still. Som det är nu är hon inte följsam utan bryter när hon vill, och går ur position när du flyttar dig. Belöna följsamhet i cirkeln och om så nödvändigt backa tillbaks till där man går runt i cirkeln nos-näsa och få henne kvickare.

Och om hon självmant kliver av skålen, måste du också gå ur position istället för att hon ska kunna gå ur position för att få mer godis. Om hon går av, flytta dig bort från skålen och gå sedan tillbaks.

Senast ändrad:

Den bruna hunden tycker jag du ska aktivera mer, flytta dig runt klossen och belöna när hon följer efter.

Som det är nu bryter hon positionen när hon tröttnar, bryt henne innan hon gör det. Kasta iväg en godis när hon stått fint i utgångsposition några sekunder. Belöna först vid sidan och säg sedan Varsågod och kasta iväg en godis. Istället för att du, som i andra filmen, klickar 7-8 Gånger för att hon Står stilla vid sidan. Det ser ut som det är En hund som behöver belönas för att den rör sig, inte för Att den står still. Som det är nu är hon inte följsam utan bryter när hon vill, och går ur position när du flyttar dig. Belöna följsamhet i cirkeln och om så nödvändigt backa tillbaks till där man går runt i cirkeln nos-näsa och få henne kvickare.

Och om hon självmant kliver av skålen, måste du också gå ur position istället för att hon ska kunna gå ur position för att få mer godis. Om hon går av, flytta dig bort från skålen och gå sedan tillbaks.
Det precis att om jag flyttar på mig så följer hon gärna efter. Men det ska väl vara stilla också? att bara hon följer efter?

Hon blir frustrerad - en omplaceringshund som var slagen och var mycket passiv för ett år sedan vi har jobbat mycket på att hon ska bjuda på nåt själv och vill jobba det bara att hon går av när hon inte förstår att hon ska komma NÄRMARE. Varsågod jobbar vi med på men det order alltså du är fri förstår hon inte :(

Tack för kloka tips!

Med Sherry skulle jag endast klicka för att hon är rak. Ett snett sättande ger ingenting. Och sen tror jag det är viktigt att du bestämmer VAD du ska träna: Är det själva bakdelskontrollen när hon gör ingången, eller är det sättandet eller att hon är rak? Hon är jätteduktig!

Mila skulle jag röra mig själv runt klossen och belöna att hon följer efter. Sedan skulle jag inte belöna för att hon står still, utan istället flytta mig själv och belöna när hon följer efter.
Vi ska kanske tävla i rallymix men inte i lydnad så jag vet inte hur mycket rakt vi behöver egentligen :devil: sättande plus gärna rakt men kanske för att hon har lång rygg så går det si så där. Hon försöker i alla fall sen får jag ha nåt ord oj eller flytta på mig när det inte blir rätt så att hon vet att hon ska försöka.

Hon följer efter om jag rör på mig men annars om jag står stilla så kommer hon NÄSTAN intill mitt ben och slut blir frustrerad och slår inte på mitt ben.

Tack!

Lär henne Varsågod, befäst det som vilket kommando som helst!

Håll i halsbandet på hunden, kasta iväg en köttbulle, vänta en sekund och säg Vasågod! och släpp halsbandet så hunden känner att den är fri. Repetera 4-5 gånger ett par gånger om dagen så kommer hon lära sig det på nolltid och sitta still i väntan på kommandot.

Och jag tycker inte du ska sträva efter att hon nuddar ditt ben, utan istället att hon är rak i kroppen. Det gör inget om det är 10cm mellan dig och hunden, så länge hundens kropp är rakt i jämförelse med ditt ben :)

Det verkar vara en kvicktänkt hund så jag tror du kan släppa lite på belöningarna medan hon trampar in i position. Låt henne göra hela rörelsen, och när hon preciiiis ska ta sista steget in - klick och belöning.

Kanske kan du dela upp kriterierna i två pass till att börja med.
Kriterie 1. Hon ska självmant gå in och ställa sig i position och stå still.
Hunden går självmant in, får belöning. Hunden står still, får belöning. Hunden står fortfarande still, belöning. Och till sist kastar du godisen, säger varsågod och så börjar det om.
Kriterie 2. Hon ska vara följsam i utgångsposition och flytta med dig när du flyttar dig.
Låt henne komma in i position, och flytta sedan små steg åt sidan. Gör hon om hela rörelsen är det inte hela världen, men försök flytta tillräckligt lita för att hon ska komma med dig utan att göra om ingången. Tänk på att klicka när hon tar sista steget, inte när hon hunnit stanna.

Lite funderingar från mig :) Båda hundarna är duktiga, och taxen tror jag definitivt att du "bara" kan höja kriterierna på och enbart belöna rak position.

Senast ändrad:

Jag slänger in ett varsågod t.ex. när hon är i en grupp med andra hundar och kommer och tar belöning så hon får varsågod spring vidare :)

Tack du! Nu hann jag inte planera nya ändringar så det får bli som det är men det känns att Mila börjar förstå mer att det ska vara nära mitt ben eller närmare. Det svårast med taxen att jag ser inte hur det ser ut.

Nåt tips på hur taxen kan sitta rakare? Så här nån övning som kan hjälpa backa och annat för backdelskontroll kan hon.

http://youtu.be/Dq4kLWdZpM4

http://youtu.be/LNTPES4h9pw

Jag ser själv att första och andra försök sätter sig Sherry bättre när hon får godis alltså mer framme vilket gör att hon blir rakare

Senast ändrad:

Jag skulle vilja säga såhär, taxen tycker inte jag du ska peta i mer utan istället lägga på kommando och få till det ordentligt! När hon sätter sig snett kan säga Hoppsan och flytta dig ett steg så hon måste göra om, istället för att vifta med handen som du gör nu. Du kan tänka på att förvara godiset till vänster istället om du vill ha ytterligare bättre, som det är nu kan det dra henne framåt - höger = rumpan åker ut.

Den bruna tycker jag gjorde jättefint på denna filmen! Jag tror du vinner mycket på henne om du förstärker ytterligare när det är SUPER, att du glatt berömmer med rösten och gör det till en "jackpot" som du gör i slutet. Låter henne komma nära dig och klappa om.

Tack Dina tips är kloka! Då får vi lägga på kommandot till taxen och sen just det att jag kan flytta på mig istället för att vänta ut henne när hon gör fel. Ska jag ge godis till vänster kind framåt istället för vid mitt ben och hennes höger kind?

Ja Mila försökte verkligen idag tog det lilla steget närmare mig och hon uppskattar mycket beröm och mys - gillar inte blir berömd med leksaker - så hon fick mys och puss :) Vi ska träffas nu igen på onsdag på tävlingslydnad kurs så jag får börja minska target till onsdag så att vi kan visa vad vi lärde oss :) Hoppas det går :)

Nu har jag bara kollat på första filmerna, men vad händer när du inte har godis i vänsterhanden? Ser ut som om taxen fokuserar främst på godishanden.
Jätteduktig i övrigt, men se till att inte belöna de sneda sättandena :)

För Milas del så vet jag inte om du belönar bakdelsflyttning eller position? Verkar vara båda?
Välj en av dem som sagt, kanske göra henne säkrare på själva bakdelskontrollen först. Min valp hade mkt lättare att förstå och flytta om jag stod mitt emot henne tills hon var tillräckligt säker- då var det möjligt för henne att stå vid sidan med ögonkontakt och tänka på positionen och inte bara förflyttning.

Nu har jag bara kollat på första filmerna, men vad händer när du inte har godis i vänsterhanden? Ser ut som om taxen fokuserar främst på godishanden.
Jätteduktig i övrigt, men se till att inte belöna de sneda sättandena :)
Om jag håller min hand bakom mig så blir hon frustrerad. Kolla gärna andra filmer också :)

För Milas del så vet jag inte om du belönar bakdelsflyttning eller position? Verkar vara båda?
Välj en av dem som sagt, kanske göra henne säkrare på själva bakdelskontrollen först. Min valp hade mkt lättare att förstå och flytta om jag stod mitt emot henne tills hon var tillräckligt säker- då var det möjligt för henne att stå vid sidan med ögonkontakt och tänka på positionen och inte bara förflyttning.
Jag vill få position men för att komma dit måste hon förflytta sig. Men kolla även här nästa filmer. Jag ska börja minska "target" för henne nu.

Dagens kort på Sherry, hoppas nu blev position bra så långt jag kunde se utan nån spegel

http://youtu.be/cmxmdDjo9po

Svårt att se på filmen men det ser ut som du vrider kroppen/hänger över hunden. Tänk på att stå rakt!

Tror du missuppfattade mig lite.
Med Sherry menade jag inte att du ska gömma handen, men att hon fokuserar på den istället på dig (ögonkontakt). Mkt bättre på sista filmen dock. Ser ut som en kul hund som bjuder på beteenden!

Ang. Mila ser det ut som att du har lite oklara kriterier och att hon behöver bli säkrare på vad hon ska göra (flytta sig med bakdelen runt targeten) innan du går vidare. Jag har själv precis börjat reflektera över min träning mer och får stora framsteg bara genom att göra det tydligare för mig själv och därigenom för hundarna.

Tror du missuppfattade mig lite.
Med Sherry menade jag inte att du ska gömma handen, men att hon fokuserar på den istället på dig (ögonkontakt). Mkt bättre på sista filmen dock. Ser ut som en kul hund som bjuder på beteenden!

Ang. Mila ser det ut som att du har lite oklara kriterier och att hon behöver bli säkrare på vad hon ska göra (flytta sig med bakdelen runt targeten) innan du går vidare. Jag har själv precis börjat reflektera över min träning mer och får stora framsteg bara genom att göra det tydligare för mig själv och därigenom för hundarna.
Tack! Hon är superbra att jobba med, testar allt och försöker hela tiden för att det ska vara rätt :) Jag försöker ha handen längs kroppen men godis på höger sidan på ett bord alltså inte muta med godis utan klick efter rätt och därefter godis i position några gånger innan klick godis rullar bort.

Flytta kan hon men kommer bara den lilla delen nästan intill mitt ben. Vi ska idag på lektion 2 av tävlingslydnad men vi är inte klara än med utgångsposition - jag började precis minska target så det ett steg till att lära henne komma nära plus utan nåt target.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 860
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 021
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka