Sv: Tips om ingångsposition
Lär henne Varsågod, befäst det som vilket kommando som helst!
Håll i halsbandet på hunden, kasta iväg en köttbulle, vänta en sekund och säg Vasågod! och släpp halsbandet så hunden känner att den är fri. Repetera 4-5 gånger ett par gånger om dagen så kommer hon lära sig det på nolltid och sitta still i väntan på kommandot.
Och jag tycker inte du ska sträva efter att hon nuddar ditt ben, utan istället att hon är rak i kroppen. Det gör inget om det är 10cm mellan dig och hunden, så länge hundens kropp är rakt i jämförelse med ditt ben
Det verkar vara en kvicktänkt hund så jag tror du kan släppa lite på belöningarna medan hon trampar in i position. Låt henne göra hela rörelsen, och när hon preciiiis ska ta sista steget in - klick och belöning.
Kanske kan du dela upp kriterierna i två pass till att börja med.
Kriterie 1. Hon ska självmant gå in och ställa sig i position och stå still.
Hunden går självmant in, får belöning. Hunden står still, får belöning. Hunden står fortfarande still, belöning. Och till sist kastar du godisen, säger varsågod och så börjar det om.
Kriterie 2. Hon ska vara följsam i utgångsposition och flytta med dig när du flyttar dig.
Låt henne komma in i position, och flytta sedan små steg åt sidan. Gör hon om hela rörelsen är det inte hela världen, men försök flytta tillräckligt lita för att hon ska komma med dig utan att göra om ingången. Tänk på att klicka när hon tar sista steget, inte när hon hunnit stanna.
Lite funderingar från mig
Båda hundarna är duktiga, och taxen tror jag definitivt att du "bara" kan höja kriterierna på och enbart belöna rak position.