Tips om hundras?

Sv: Tips om hundras?

Mina spontana förslag på mallanstora/stora raser som kan passa som aktiva familjehundar är:

Leonberger
Berner sennen
Dalmatiner
Storpudel

Eventuellt:
Golden retriever (utställningsavlad)
Labrador retriever (utställningsavlad)

New Foundland .. tycker jag är en bra ras *otippat va ;) *.
Du glömde dem :mad: :p

Tikarna är inte så stora som hanarna som kan gå upp och över både 80 och 90 kilo.
Se upp med HD och Artros, vissa linjer har också problem med en ögonsjukdom som gör att det rinner (kommer inte ihåg vad den sjukdomen heter precis nu). Men är tiken ställd och meriterad så ska det inte vara några problem, med ögonen iallafall -det blir avdrag direkt då.
Följer snällt med utan knot både i stall och på stan (eller i mitt fall, på byn) och hetsar inte upp sig i onödan.
Särskilt hanhundarna har ett väldigt respektingivande skall och utseende ifall man vill ha husvakt.
Inte för att de biter i första taget... men det vet ju inte tjuvarna om :smirk:
Jag aktiverar lite, nästan pinsamt lite, vanliga lätta lydnadsövningar, små lekar -spelar fotboll ibland (dvs jag sparkar iväg bollen, hon springer efter, tar den och lägger sig på den, om och om igen :) ).
Badar såklart, det anordnas ju vattenprover lite nu och då om man är intresserad av det.

Det här är en hund som man väldigt lätt tröttar ut psykiskt, sist vi var i stallet på förmiddagen så sov hon sedan mellan 14:00 och 19:00, och hon hade inte vart med på någon ridtur utan bara luktat, tittat och vart med.
Är man inne så är det inget "hålligång" utan man myser i soffan.
Jo, de ligger just gärna både i soffa och säng och sitter i knä :angel:
Vissa säjer att det beror på uppfostran, jag hävdar att det är en rasegenskap :D

Vill dock höja ett varningens finger, börja aldrig mata dem vid bordet, förutom att de drägglar och det inte är aptitligt att sitta och titta på en hund som tigger när man äter så är detta en ras som icke får lida av övervikt, inte bra för någon hund -men de är så tunga iallafall.
De drägglar som sagt, har de druckit är det hyfsat blött på golvet också eftersom de dricker med hela ansiktet, fler än en gång har jag halkat i dräggel/vatten.

Summa summarum, underbara, fina hundar, med lite jobbig päls vid fällperioder, snälla, vackra och som är väldans tålmodiga med barn :cool:

Vill du ha något större och långpälsat är en hund av gårdstyp ett trevligt val. Det är lagom aktiva hundar som oftast är snälla och godmodiga. De har förvisso en del skärpa, men är samtidigt så stabila att de bara tar fram det när det verkligen behövs.

Leonberger är inte alls ett tokigt val om man vill ha en lufs att traska i skogen med. Ofta tåliga och bryr sig inte om man råkar snubbla på dem. Hästar är de inte så intresserade av och de tål att hästen kliver på dem. I ett stall vill jag gärna att hundarna ska ha lite storlek. Småhundar går sönder för lätt.

Berner Sennen är också en trevlig hund som är lagom aktiv för en barnfamilj med friluftsintresse. De har tyvärr en förödande hd-statistik, men det finns friska exemplar också. Man får leta noga. Det är vänliga hundar i något mindre format än leonberger. Man kan göra lite allt möjligt med dem, såsom tävla lydnad, spår eller dra pulka. De blir inga direkta stjärnor på varken drag eller lydnad, men de ställer upp och gör så gott de kan. Inte direkt stressiga eller överaktiva.

Livräddaren New Foundland är en annan pälslufs. De används ofta just till livräddning i vatten och påminner om Leonberger i humöret. Lite mer liv i dem möjligtvis.

Oj vad många svar det har blivit under natten! Att killarna skulle gå ut och gå med hunden själv är inte aktuellt på länge, 6 åringen får inte ens idag gå med mormors tax, precis av den anledningen att det faktiskt kan komma en annan hund. New foundland känns inte heller helt främmande, jag ser gärna lite päls på hunden, tycker att det är mysigt helt enkelt. Hur ser ni på att skaffa en vuxen hund? För och nackdelar?

Gjorde jag, valptiden är rätt så jobbig och en fördel att man slipper den om man inte riktigt har tid.
Fördelar och nackdelar finns det med allt, hunden kanske lärt sig massa dumheter men å andra sidan så har den också kanske lärt sig de viktiga grunderna och är rumsren.
Det beror på hur man själv känner det där.

Jag är stormförtjust i greyhound. Har själv en herre i huset som nu är 7 år.
Lugna, trevliga och otroligt vänliga hundar. Det är lätt att få tag på en pensionerad kapplöpningshund om man ej vill ha en valp.

Även om dom vill sträcka ut och springa ibland är det otroligt lugna och fina hundar som gärna sträcker ut i soffan. Riktiga soffpotatisar. Orkar långa promenader men är man sjuk en dag och inte kan gå långt så är det ingen hund som blir understimulerad och "tokig".
Vad gäller stoleken så är det inga problem att ta med dem till stallet. Våran herre har fått följa med många gånger och det är inga problem alls. De är även otroligt vänliga mot barn. Deras lugna temeperament gör även att de inte tar så stor plats även om det är en stor hund.
Enda nackdelen är att de i många fall inte fungerar ihop med katter, men det är enda nackdelen jag kan komma på.

Jag tror helt klart att det blir en greyhound som får ersätta våran när hans dagar är förbi. En helt fantastisk ras som passar hela familjen.
Deras korta päls gör att de kan vara lite frusna på vintern men det är bara att lägga på ett täcke så är inte det några problem. :)

IMG_0541.jpg

IMG_0540.jpg

En sådan hund som Farggel_Tess har då? Har inbillat mig att det är en gårdshund, men jag vet inte :D

Jag har två Labradorer och jag har aldrig haft problem med att de jagar. En gång har jag haft ett förföljanade och då släppte hon haren efter 20 meter. Hon insåg snabbt att hon inte kom ifatt dem. Perfekta hundar att ha med i stallet och på ridturerna. (Bra päls och storlek) Den andra rusar till matte om hon råkar se Rådjur...

Nackdelen är ju det enorma intresset för folk och hundar. Man får ju lägga ned MYCKET tid på det och det kanske inte är det allra lättaste när man sitter på hästryggen...

En annan nackdel är ju vattenpassionen. Bor man lite bra till så har man en hund som badar under alla ridturer, även när det är kallt ute... Det kan vara lite besvärligt.

En Labrador som får vara ute mycket och får mycket motion och stimulering är en mycket trevlig hund :) En understimulerad Labrador i den nedre åldern är ingen rolig eller trevlig hund. Det finns raser som mognar tidigare och som inte tror att de känner ALLA.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar