Tips om hundras?

S

savage

Önskar lite tips på lämplig hundras när det nu snart är dax att utöka familjen med hund. Känns som jag har kört fast lite i mitt eget tänkande när jag funderar på raser. Familjen består av förutom 2 vuxna 2 pojkar på 3 och 6 år, hundvana båda två. Vi har även häst och jag ser gärna att det är en hund som jag kan ha med i stallet. Jag vill ha en trevlig familjehund som gärna får vara lite större. Vad bör vi tänka på i vårt val av hund? Vad skall vi väga in?

Sv: Tips om hundras?

Har ni några raser som förslag nu eller är det bara konstaterat att ni ska ha hund :D
Några saker som är bra att tänka på är:
vad vill jag främst använda hunden till? vad vill jag få ut av mitt hundägande, vill jag hålla på med något speciellt inom hundvärlden?
hur mycket tid har jag till aktivering av hunden (både mental och fysisk)? Sen om man hittat några raser man tycker om, verkar de passa mig, kommer jag att få ut det jag vill och kommer hunden få ut det den vill?
Tänkte skriva att barnen ska ha hundvett, men de kanske de har om de har hundvana? Sen att hunden ska kunna hantera barn på ett bra sätt(men växer de upp tillsammans så är det ju lättare), men främst att barnen kan hantera hunden på ett bra sätt.
Nuförtiden finns det ju hundar som är avlade endast mot sällskapshållet, men man bör ändå ta reda på rasens ursprung för att kunna tillgodose dess behov.
Titta runt på skk's hemsida på rassidorna och försök att hitta den ras som passar er bäst!
Hoppas du fick lite tips som du kan använda nu iaf:)
/fia

Mitt första tips är att tänka dig en liten/mellanstor hund, så att pojkarna kan gå ut med den när de blir större utan att du ska behöva vara orolig för att något ska hända. Det finns många robusta mindre hundar som är som en stor hund i liten förpackning.

Annars håller jag med fjutten, ni måste fundera ut hur mycket ni tänker aktivera hunden och vara ärliga i ert resonemang.

//E

Jo, jag har väl ett par raser som vi dividerar mellan jag och kära maken... Han vill väldigt gärna ha en boxer för det hade han som barn och det är minsann världens bästa hund, jag har själv ingen erfarenhet alls av boxer så där kan jag inte uttala mig alls. Själv så är jag uppvuxen med Siberian Husky och vet att det vill jag inte ha, anledningen är att jag vill ha en familjehund som trivs inne i vårt varma hus och jag vill inte cykla 5 mil per dag (taskiga barndomsminnen:angel: ) Det jag har funderat lite på är Bernersenner(stavas?) eller labb. Jag är inte intresserad av att hålla på med brukshundar (har inte intresse, tror jag?) men jag vill ha en hund som vill gå många långa trevliga promenader, är en trevlig familjemedlem men också som vaktar huset åt en när det behövs. Vi bor på landet, jag arbetar hemma så det är jag som skulle vara med hunden den största delen. Vad tror du?

Labbe är ju en jakthund, så stryk det. Har precis omplacerat en underbar hane på ett och ett halvt år som inte fick allt han behövde och till slut bet han barnen... (förkortad verision, det var fel på ägaren)
Det finns mycket lugnare individer, men hittar du fel så blri det tokigt... Möjligtvis en "utställningslabbe", dock många bekymmer med höfter och dyl. där.

Sennenhundar finns ju i många olika "kostymer", gå in på SKKs hemsida (www.skk.se) så ser du alla varianter, finns olika pälslag osv. Själv kan jag inget om sennenhundarna förutom att HD-statistiken inte är den mest upplyftande.

Boxern är ju krävande och de jag har träffat har krävt en hel del jobb.

Många hundar vaktar ju, även de minsta sällskapshundar. Jag har en stor respektingivande hund som inte vaktar, så det kan också vara mycket individuellt.

//E

Precis som lady_vip säger så är labben en jakthund och bör få jaga eller på annat sätt få utlopp för sina behov, gäller även golden.
Men det finns ju utställnigsvarianter, men där tar man sällan hänsyn till annat än utseende(mina erfarenheter, även om det inte var just labbe).
Och man vill ju ha en frisk hund.
För att inte upprepa lady_vip så kan jag ju fö säga att jag håller med "rasbeskrivningarna" där..
Jag har träffat trevliga boxrar, men då var ägaren bra och det var ett par år sedan.
Om man lyckas hitta en bra amstaff utan hd/ad i släkten så kanske det kan vara ett bra alternativ? Inte spec lik en sennenhund, men en bra barnhund och tycker om att vara med och även på längre turer.

Men kolla på skk's hemsida och kanske spec på sennenhundarna, ring eller maila till resp rasklubb eller gå på "hundjakt" i området och fråga ut folk med hundar. Om du har möjlighet gå på utställningar, lydnadstävlingar, åk till kennelklubbar och brukshundsklubbar. Om du har möjlighet åk på Hund 2005, där finns väl i princip alla raser representerade på plats.

/fia

Båda är ju jakthundar... Irländaren är ju inte precis den lugna sällskapshunden personifierad...

//E

Tycker det låter som någon utav sennen raserna eller kanske leonberger? beroende på vad för storlek och hårlag du är intresserad av....

Har nu varit inne och letat på SKK sida och den är ju bra men det står ju inget om eventuella vanliga sjukdomar som man bör se upp med. Dessutom om man tittar på det som de rekommenderar som sällskapshund så är det minihundrar typ pudel och det vill vi inte ha. Leonberger känns som ett alternativ, är inte rädd för att det blir hårigt hemma:angel: Senner känns också bra, men hur är det med dessa stora tunga hundar, är det mycket höftledsfel mm? Är alla labbar väldigt jaktinriktade?

alla labbar har inte lika stor fallenhet för jakt. på vissa har man avlat mer efter utseendet än de jaktliga egenskaperna. men risken med detta är att de egenskaper som gör labben till en sån trevlig hund också försvinner. har man otur får man en hund med turbomotor men utan samarbetsvilja. en labbe är en stark hund och kanske inte helt lätt för barn att hålla. de är också rätt pigga på att dekorera om i hemmet om de är rastlösa när de är ensamma hemma. och är det någon hund som hårar så är det labben. håren samlas inte i högar utan sprids jämnt och fint över hela huset. men en jaktlabbe som får arbeta med både kropp och knopp är en underbar hund!

jag skulle råda dig att titta närmare på dalmatinern. en hyfsat stor hund som älskar att springa men inte behöver överdrivet mycket hjärnarbete. fast även där ett litet varningstecken för pälsen.

Hur är Grand danoisen då? Har ingen erfarenhet av dem men har hört att det är en trevlig, lugn familjehund som gärna hänger med till stallet osv. Hur är det?

Mitt första tips är att tänka dig en liten/mellanstor hund, så att pojkarna kan gå ut med den när de blir större utan att du ska behöva vara orolig för att något ska hända.

Håller inte med här. Jag tycker absolut inte att man ska låta barn gå ut med hunden ensam, oavsett om hunden är liten eller supersnäll.

Barn ska inte ha det ansvaret och hur ska de kunna reda ut om det skulle dyka upp problem som tex en lös hund.

Såg faktiskt senast igår en liten tjej som var ute med familjens hund. Hon kunde knappt hålla den och inne på skolgården som hon precis passerat hör jag hur några håller på att trigga en hund. Troligtvis på en av gungorna där inne. Det förekommer då och då.

Tänk om denna hund från skolgården kommer lös och springer på tjejens hund och börjar slåss, den synen skulle inte jag vilja att ens barn såg.

Visst oftast går det bra, men den gången det inte gör det. :crazy: Nä, barn får gärna vara ute med hundar, men då ska det var i vuxet sällskap.

Med tanke på storleken och att rasen i sig är klumpig ( har inte koll på benen ) och det faktum att hon har två små pojkar så tycker jag direkt när jag läser att det är en väldigt dum idé.

En unghund alá Grandis tippar lätt i kull barn!

Annars stämmer det ganska bra in på det hon söker.

Med "när de blir lite större" menade jag också när de blir lite större.

Jag var 10 år när jag fick min första hund och jag klarade det utmärkt, dock var hon liten så just att hon skulle kunna dra omkull mig el. liknande var obefintligt.

Fast jag tränar just barn med hund så jag ser nog annorlunda på saken.

//E

Tror att en labbe kan passa, de behöver inte få jaga, men behöver såklart sysselsättning (gärna i form av apportering).
Är uppvuxen med den "gamla tidens" labbar, då hörde vi inte talas om jaktlabbar eller utställningslabbar....

Håller inte med här. Jag tycker absolut inte att man ska låta barn gå ut med hunden ensam, oavsett om hunden är liten eller supersnäll.

Barn ska inte ha det ansvaret och hur ska de kunna reda ut om det skulle dyka upp problem som tex en lös hund.

Exakt!!! Hatar att möta barn med hundar överhuvudtaget och tycker det är MYCKET oansvarigt av föräldrar att släppa ut barn ensamma med hund. Har dessutom mött ett par ungar som helt sonika sprungit fram med sin hund för att den ska få "leka" med min :eek: . Nog för att jag har en snäll hund men sånt där gillas inte:mad: .

Calazirya skrev:
Med tanke på storleken och att rasen i sig är klumpig ( har inte koll på benen ) och det faktum att hon har två små pojkar så tycker jag direkt när jag läser att det är en väldigt dum idé.

En unghund alá Grandis tippar lätt i kull barn!

Annars stämmer det ganska bra in på det hon söker.
tänkte inte på barnen:devil: ;) :D

Måste bara fråga om det är någon sorts "gräns" du tycker för hur gammal och mogen i sinnet barnet ska vara för att få gå ut med hund. Naturligtvis beror det på ras och så, det förstår jag.

Lilja_89 skrev:
Måste bara fråga om det är någon sorts "gräns" du tycker för hur gammal och mogen i sinnet barnet ska vara för att få gå ut med hund. Naturligtvis beror det på ras och så, det förstår jag.

Att sätta någon gräns är ju väldigt svårt. Man får helt enkelt se hur pass moget barnet är och vilken kunskap barnet besitter.

Bara som en sådan sak att kunna läsa lite hundspråk. Att barnet ser om den mötande hunden är glad/arg. Och hur man då bör passera den mötande.

Men problemmet är egentligen inte hur barnen hanterar sina hundar, detta sköter de oftast mycket bra. Problemmet som jag ser det är om det skulle hända något. En arg hund kommer lös och springer fram eller liknande.

Det händer ju (numer) mig flera gånger i månaden, så visst kan det hända ett barn som är ute och går. Vad ska barnet göra då? Och vad händer om denna lösa hund är aggressiv och går på barnets hund. Det är ingen rolig syn för ett barn. Har en bekant vars barn (9 år) fått bevittna ren slakt av deras hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 862
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar