Tips om hingstval mottages tacksamt!

lundsbo

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips om hingstval till mina 2 ston.

Holly e. Rubinrot - Gassendi - Nivå. 167 cm hög
söker dressyrhingst med minst skaplig hoppning

TAI med bra kvalite.

Om Holly:
+ Högrest och korrekt i kropp och ben.
+ Trevlig modell, lagom lång.
+ Tre bra gångarter
+ Stabilt psyke

Om hingsten
- Bra ridbarhet
- Inte för grov
- Bra exteriör
- Bra gång
- Gärna hoppa ok.
- Inte för liten, några cm större är ok.

Dräktig med Don Primero och fölar i april.
DON PRIMERO igen eller kanske TSAREVITJ?

Magica e. Billion - Swing Easy. 160 cm hög
söker hopphingst med bra gång.

TAI med bra kvalite.

Om Magica
+ Bra skritt och galopp
+ Fantastiskt psyke
+ Hoppar bra
+ OK exteriör och hovar

Om hingsten:
- Mkt bra hoppning
- 3 ok gångarter
- Bra exteriör
- Stor, vill ha avkommor runt 170 cm
- Bra ridbarhet

Dräktig med Ludwigs Champion och fölar i april.
LUDWIGS CHAMPION igen eller kanske FETCHER N?

Sv: Tips om hingstval mottages tacksamt!

Den första jag kom och tänka på var Jaguar Mail till det sista stoet, stor hingst med bra ridbarhet och bra hoppkapacitet.

Heartbeat är ju en annan fantastisk hingst som jag gärna vill använda till mitt sto. Mycket fin hingst som fick mycket höga poäng.

Heartbeat verkar klart intressant! Han har jag inte kollat på innan!
Undrar bara vad han kostar, finns inget på hemsidan.
Brukar det fungera med skicket från Danmark? Bra kvalite?

Jaguaren är jag inte sugen på till Magica. Tycker inte han lite lågställd och ven om inte mitt sto är det så är jag lite försiktig av mig. Blir även rätt mycket fullblod...

Fler ideer?

Inte hingstarna men så vitt jag vet ska båda lösa licens och importören finns här på buke.
Om jag hört rätt från DK så ska i alla fall Falsterbo visas upp där (han är redan GK där) i samband med Herning

Till första tyckte jag att Tsarevitj verkar vara ett bra val! Waldhof har även Faustinus på station i år, han borde uppfylla alla dina krav också:).

Vad gäller hoppstoet har jag allmänt halvtaskig koll på hopphingstarna. Men jag gillar Empire VDL och Hip Hop, vet inte om de är tillräckligt stora dock. Fetcher N är en jättefin hingst, men hans fertilitet har väl inte varit helt super. Tror att man borde ha möjlighet att köra till hans hemstation för att använda honom.

Gick och kollade på Fetchers villkor och man betalar först vid 16 dagar+levande föl. Så det är bra villkor på honom!

Senast ändrad:

Hej!

Till ditt förstnämnda sto som du sökte dressyrhingst till så slogs jag direkt utav Okeanos. Han har en fantastiskt hoppförmåga, hög ridbarhet, en mycket tilltalande exteriör och framförallt hög kapacitet inom dressyren. En perfekt kandidat till ditt sto. Han står på Tullstorp i Skåna hemma hos Jan Brink. Det finns mer info och bilder på honom på deras hemsida.

Briar är ju också en eventuell kandidat till dig men ska du välja honom får du nog räkna med att avkomman får lite nerver. De brukar vara kända för det men kan man rida och hålla reda på vad man har under sig så kan man ju omvandla nerverna till något positivt och ha en häst minst lika bra som Briar. ;)

Till ditt sistnämnda sto tänkte jag på en sak. Varför inte Ludwigs Champion igen om fölet visar sig bli bra? En bättre hingst till det stoet kan du nog leta efter ett bra tag. Där har du nog gjort ett bra val! ;)

Lycka till med din avel!

//Tiwas

Frågan är bara om det inte blir risk för en dunderklump med kombon Okeanos-Rubinrot? Det låter väldigt stort och kralligt i mina öron.

Okeanos är väl ingen dunderklump och han lämnar heller inte dunderklumpar. :confused: De avkommor jag sett på bild och på fölmönstringar har varit moderna, högställda och väldigt eleganta bäbisar.

Frågan är bara om det inte blir risk för en dunderklump med kombon Okeanos-Rubinrot? Det låter väldigt stort och kralligt i mina öron.

Jag gillar Okeanos, men till Rubinrot-Gassendi-Nivå så tror jag ärligt talat att dunderklumpsrisken är överhängande. Jag skulle inte ta honom eller Briar. Hohenstaufen kanske?

Senast ändrad:

Igår kom Don Primero-ungen. Det blev en hingst.
Fux med liten bläs och 4 halvstrumpor, en riktig liten drömhäst :love:

Du lägger ut bilden på tec pixbox, sen högerklickar du på den, tar egenskaper, å kopierar url adressen som slutar på .jpg. sen skapar du inlägget här, tar å trycker på den symbolen som ser ut som ett landskap, lägger in url adressen där, å voila! :)

april-09-008_36809418_thumb.jpg

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 318
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 882
Senast: pastejja
·
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har...
2
Svar
27
· Visningar
4 211
Senast: pastejja
·
Avel Eftersom tant xx kommer att föla först av mina stora hästar (om allt går som planerat) måste jag snart bestämma hingst... Hon är nu...
2
Svar
27
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka