Tips om fodervärd

G

Gizzi

Hej jag funderar på att bli fodervärd eller köpa/få en häst. Men när ja tänker efter så har ja nt så många kunniga hästmänniskor runt om mig som kan ge mig tips och hjälpa mig precis och vet nt hur ja ska lösa det då. Jag vill ju så gärna ha en häst och jag tycker att ja har tid för den och pengar med, men det är bara det med att ja känner på nåt sätt att ja inte kan det jag ska kunna om ja nu har en häst. E ju skötare på en travare 2 gånger i veckan men det är inte så mycket jag gör när det gäller maten och allt sånt för att det är ju redan klart för honom och sånt. Jag bara undrar om ni skulle kunna ge lite tips på hur man kan fixa det då?
 
Sv: Tips om fodervärd

Du känner själv om du skulle klara av att ha en egen häst... Jag funderar själv på att köpa häst... Men jag har ridkunskapen och kunniga personer i min närhet... Har du inte möjlighet att bli medryttare på någon häst då??? Eller dela häst med någon??? Du fdår fundera själv för jag vet inte hur mkt du kan :smirk:
 
Sv: Tips om fodervärd

Hejsan. Det är ju första gången för alla någon gång. När man skaffar första hästen är det viktigt att hitta ett bra ställe att stalla upp den på. Där du trivs och framför allt där du kan få hjälp om det skulle vara något. Nåt händer det ju alltid med hästar.

Så välj stallplats, åk och hälsa på och känn stämningen, säg som det är att det är första hästen och att du vill ha bra folk som du kan fråga och få hjälp av, ingen tycker det är konstigt utan tvärtom tycker dom att du verkar klok som tänker på sånt innan du köper häst. Om de tittar snett på dig redan innan du kommit dit med din häst så är det ju inte så troligt att du får bra hjälp när du väl är på plats.

Sen är man ju olika, en del läser gärna böcker, andra kanske det passar bättre att gå en kurs, eller kanske få vara "prao" som hästägare hos någon kompis några veckor. Dvs ta ansvar för allt medan kompisen finns med i bakgrunden och kan säga till om något blir fel. En del ridklubbar ordnar första-hästen-kurser, kanske det finns någon klubb i ditt distrikt som är på gång.

Ridskolor hyr ibland ut sina hästar till elever under skolloven, det kan också vara ett sätt att prova på att ta hela ansvaret själv när man kan möjlighet att få hjälp av personal.

Bara det faktum att du funderar på om du kan allt som du behöver kunna visar ju att du tänker efter och vill förbereda dig på ett bra sätt.
 
Sv: Tips om fodervärd

Tack så mkt. Det var jätte bra förklarat. Men nu så har jag ett problem jag har hittat en ny häst som är uppstallad ca 10 minuter med cykel från mig som verkar vara intressant och ja e skötare på en häst nu som bor ca 20 25 minuter från mig men då måste ja få schuss för det är långt o cykla. Och vet inte hur ja ska göra för jag tycker alltid att det är svårt och säga upp mig på en häst. För att dem i stallet är jätte trevliga som jag e hos nu och så... :s Vad skulle du göra?
 
Sv: Tips om fodervärd

Vad är det för ny häst du hittat då? Är det någon som du ska sköta eller vara fodervärd på? Vad säger dina föräldrar då?
 
Sv: Tips om fodervärd

den är här på buké och ja tänkte typ börja va medryttare på den sen ja får se... jag får av mina föräldrar ja... Men det är bara den andra hästen som jag ha nu. Det är en travare som har börjat tränas inför allt nu. Eller han började men sen skdade han sig i hagen och fick vila i några vekor. Men han e bara 4 år gammal och jag rider honom för det mesta men han e så komplicerad tycker ja. Han är gudasnäll gör inget dumt för att skada nån men när ja rider honom och ska trava så går han precis som om han skulle tölta men sen om ja skänklar på lite så börjar han trava normalt vaffö gör han så? Vet du hur jag kan få honom att bli smidigare för han e så himla stel i svängarna. Svänger som en travare gör när dem har en vagn på sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 976
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp