Tips om Fenylbutazon

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mozart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 473
Sv: Tips om Fenylbutazon

Tja, jag hade en häst en gång som var jättekräsen med mat.

Till henne körde jag med att jag blandade ut pulvret med äppelmos och gav det med stor injektionspruta (utan nål) på samma sätt som när man ger maskmedel :).

Med en klutt äppelmos så blev konsistensen perfekt och hästen blev inte riktigt lika sur och tvär som om man blandade med vatten, det var ju då ett sto med mycket humör så då får man ju försöka lirka lite.... :D

Mmmm...

Tycker du ja! Jag skulle också gärna äta Metacam(luktar ju sååå gott), men fröken häst vägrar fullständigt. Oavsett vilken medicin jag ger blir det i sprutform i munnen, allt annat ratas..

/ Lavinia, med en synnerligen kräsen jätteponny

Din dam är inte ensam. Faktum är att INGEN av min ahästar som fått det tyckt om metacam. Och då äter den ena herren alltså butta blandat med en näve havre bara, och den andra damen var ett matvrak som 'åt allt'.

Båda avskydde metacam.

Har gett nu med injektionsspruta modell större och blandat pulvret i proviva jordgubb - gick finfint! Förhoppningsvis är hon bra efter denna kuren!

/M

Jag ger i spruta i munnen, blandar med lite vaten och lite koncentrerad Jo-äppeljuice för att få bort smaken. 1 dl förpackning räcker hur längs som helst (juice alltså):!

Jag önskar att jag hade den här tråden till hjälp i somras, skulle ge butta till min foderhäst. Jag fick allt på mig, jag gav i spruta. Han bet sönder sprutan. Jag blev GALEN. Lägga i mat = nonsens!

INGENTING funkade. Han spottade ut ALLT jag stoppade i honom. Det var inte så kul o bli nerkletad i fejset med hästmedicin :eek:

Men nu har jag sett tråden. :bow: Ska komma ihåg den. Ville med det här inlägget berömma er för er fyndighet, ni har så bra tips! :)

Köp en tom spruta ex. på apoteket som man har flytande medicin och ger ex. barn , blanda fenylbutazon med vatten i en liten skål och sug sedan upp och spruta som avmaskningsmedel.

Tips: Köp en stor spruta så du bara behöver ge en gång eller spä ut med så lite vatten som möjligt

oj oj fråga efter ett annat medel.... min häst fick detta pga misstänkt inflammation ..han vile inte gärna äta o tro jag det... han fick kolik o sen, när jag tog ut en annan veterinär så fick jag veta att de brukar inte ge fenylbutazon pga at många hästars magar reagerar dåligt på det... så försök att få ett annat medel....

Jag har också använt mig av en spruta, precis som många redan skrivit om. Men jag fick tipset att blanda buttan i lite sirap (eller, ganska mycket sirap:angel:), och sen ta lite lite varmt vatten så att det löste upp sig till en smet :idea:. Sen var det bara att spruta in smeten med sprutan, och hålla upp huvudet då lilla prinsen gärna frustade ut hela eländet över matte.. :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka