Tips om Fenylbutazon

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Mozart
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 473
M

Mozart

Har ni något bra tips på hur man får i hästen pulvret??? Har provat betfor, uppblötade lusernpellets, ihåliga äpplen. Hästen tittar nu förnärmat på all typ av krubbmat och undrar varför matte försöker förgifta hennes mat...

Ska prova att tillsätta strösocker till betforen i morgon, men tyvärr är hon nog redan allt för misstänksam för att gå på den lätta:crazy:

Hon behöver verkligen få i sig detta då hon har haft diffusa symptom ett tag på vad vi misstänker är någon typ av smärta. Tips?

Vet. har teletid på torsdag så funkar det inte innan dess så ska jag ringa och se om det finns något flytande man kan ge i stället.

/M

Sv: Tips om Fenylbutazon

ta en tom spruta.(givetvis utan kanyl).modell större.. blanda medicinen med vatten och ge sedan direkt i munnen... går även bra med en gammal väl urdiskad shampoflaska eller liknade.

Okej:idea:
Får nog vara en ganska stor spruta (hon ska ha 3 påsar åt gången) - ska se vad jag kan låna hem från jobb imorgon!

man behöver inte använda så fasligt mycket vatten..bara så det blir som en kräm.. jag brukar blanda i själva sprutan och skaka om den med lite luft i och sedan ge det till hästen.. bekvämt med spruta oxå eftersom man vet att hästen får i sig allt.:)

Blanda pulvret med banan, gjorde jag till min.
En liten bit max 1- 2cm tjock du får prova dig fram jag gav bar en påse åt gången mosa ihop och ner i en 20ml spruta som man skurit av toppen på bara å ge som avmaskningsmedel.
Lycka till

Min Väldigt skeptiska häst ratade allt jag lagt butta i.
Så jag blandade ner det i proviva - då drack han som tusan ur krubban. Men sen tycker han iofs proviva är ssmaskens, så det kanske var därför :).

Jag skar av toppen på en gammal avmaskningsspruta o blandade pulvret med några droppar vatten o sen gav jag det som en avmaskning

Slamma i spruta som folk redan sagt.

Annars får man helt sonika byta medel. Jag har i de lägena fått ge finadyne i injektionsform istället.

Okej, tack alla. Ska prova med spruta idag!

/M

Jag blandar i filmjölk istället, det tar bort lite av smaken och blir krämigare så hästarna får svårare att spotta ut det.

Kan varmt rek att ge Buttan utblandad med Proviva eller filmjölk (bra för magen med då en del blir lösa i samband med butta behandling) .
Blanda påsarna i vätskan och använd en spruta där kanylhållaren är borttagen.Brukar vara tillräckligt stort hål efter att kanylhållaren är borttagen.

När min häst behandlades med butta så blandade jag det i hans kraftfoder, men han åt ytterst motvilligt... Ibland var jag tvungen att handmata honom för att han skulle äta någonting, och han åt faktiskt när jag höll fodret i handen :D
Nu senast när han stod på behandling (dock inte butta utan annat pulver) så blandade jag i MASSOR med rivna morötter, och det kunde han inte motstå! Han är galen i morötter...

jag gav precis min butta nu, blandade i kli, favoritmüslin och lite äppelcidervinäger. hinken var helt renslickad. :p

För min häst passade det med lite väl uppblött betfor, lite lucern och massor av rivet äpple. Blandade buttan i äppelrivet ordentligt...och jag har en riktigt kräsen tjej:cool:

En sak som är bra att tänka på om man ska blanda det med vatten är att använda ljummet/varmt vatten. Då löser sig buttan jättelätt och man slipper "klumparna" som blir i kallt vatten. :idea:

om det inte går så fråga efter metacam istället, det smakar supergott. :d

Mmmm...

Tycker du ja! Jag skulle också gärna äta Metacam(luktar ju sååå gott), men fröken häst vägrar fullständigt. Oavsett vilken medicin jag ger blir det i sprutform i munnen, allt annat ratas..

/ Lavinia, med en synnerligen kräsen jätteponny

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka