Tips önskas! Vad göra med stenväggarna?

cello

Trådstartare
Stalldelen i vår ladugård har tjocka och fina gamla stenväggar som vi tänkte fräscha upp lite i sommar. Det som är lite trist är att en av sidorna är omgjord på senare tid, med helputsad yta. Jag vill ogärna putsa över all fin sten, men det bryter lite väl mycket som det är nu. Dessutom ser den väggen väldigt tråkigt ut. :/
Vad hade ni gjort?

image_zpsffqqaxlg.jpeg
 
Stalldelen i vår ladugård har tjocka och fina gamla stenväggar som vi tänkte fräscha upp lite i sommar. Det som är lite trist är att en av sidorna är omgjord på senare tid, med helputsad yta. Jag vill ogärna putsa över all fin sten, men det bryter lite väl mycket som det är nu. Dessutom ser den väggen väldigt tråkigt ut. :/
Vad hade ni gjort?

image_zpsffqqaxlg.jpeg
Tvättat och kalkat mellan stenarna i fogen ?
 
Borde man inte kunna skapa en ny stenvägg på/mot det putsade? Eller något som ser ut som det?

Eller bara slänga upp gjutjärnsspaljé på de tråkiga, plana ytorna och plantera lämplig klätterväxt :)
 
Är ju snyggt gjort ändå, är en bra övergång mellan gamla och nya väggen. Har sett mycket mycket fulare väggar där det är lagat på samma vis :p.

Att måla vitt/ kalka bruket mellan stenarna och nya putsen kan komma att ge mer kontrast, mellan nya och gamla. Så jag hade nog bara målat med en grå färg för att skydda väggen och sen satt upp armeringsjärn och planterat klätterväxter.
 
Jag hade vitkalkat den putsade väggen, och gjort en "trappa" ner mot det stenade partiet. Hade jag varit på humör och haft tålamod hade jag troligen kalkat även fogarna mellan stenen, för att få ett enhetligt intryck.
 
Tack så mycket för bra tips och idéer!! :D Det där med att skapa en ny stenvägg ovanpå putsen låter intressant, det ska jag kolla upp! Är det någon som själv gjort det?

Annars tycker jag att vitkalka väggen och sedan mellan fogarna är en bra idé. Det var jag själv inne på först. Oroar mig bara för att inte gilla det hårda intrycket som blir, kontrasten mellan stenar och kalk. Om någon har en ladugård med just vitkalkade fogar skulle jag gärna vilja se! :)

Klätterväxter hade nog blivit fint, men jag tror inte att jag vill plantera så nära husväggen, tyvärr.. Det är synd, hade ju kunnat bli riktigt snyggt!
 
Lite ps... Blir kanske inte så himla dumt att måla ljust/vitt på putsväggen och fogarna?? Sen kommer det vara en röd klätterros där den vita lilla spaljén är, rosen är planterad sen tidigare, så den får vara kvar! :)

Vit%20puts%20ladugaringrd.png
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755
Kropp & Själ Har visst påbörjat operation fräscha upp Angua så här på semestern.. Mitt hår behöver stifta lite närmare bekantskap med en frisörsax...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 697
Senast: Snowball
·
Hemmet Hej. Vi håller på och totalrenoverat vårat lilla minihus, gammalt sådant från 30talet. Har slagit ut lite väggar och haft oss (inte...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp