Tips och trix vid tävling

TeamLundVer

Trådstartare
Halloj, jag har saknat en tråd här på Buke ett tag nu så jag tar härmed tag i det hela och startar upp denna :D

Man ser en hel del trådar med tips inför första dressyrtävlingen.. Jag skulle vilja ta det hela lite längre än så.. Vad sägs om en tråd där man hela tiden fyller på med tips inför, under och efter tävlingar? För att dra lärdom från andras erfarenheter :laugh: Här kommer iaf en del av det som jag hitintills bittert har fått lära mig :angel: (hoppas ni fyller på)

*Rid inte hårt dagen innan tävling, inte kul med en übertrött pålle..
*Kontrollera vägbeskrivningen på klubbens hemsida med eniro, det kan finnas missar..
*Ha alltid med gummistövlar och ett par extra strumpor
*Om du ska tävla inomhus, se till att hästen varit i ett ridhus innan
*Ha en färdigskriven packlista på datorn som du skriver ut för var gång
*Ha med en vass kniv (alltid när man åker transport)
*Om du som jag är extemt långsam på att knoppa så gör det kvällen innan

Sv: Tips och trix vid tävling

i den mån man kan komma till, inspektera tävlingsbanan väl innan start, efter eventuella avvilkelser, typ speglar (mer uppenbart men ändå) men annars ljus strimmor från fönster/ glipor i dörrar på manegen mm. man ska ha bra koll på läget så man själv inte blir överaskad av nåt! tänk hur hästen skulle reagera:p

Ha gärna med matsäck om du inte vet hur serveringen ser ut har du otur kan du få torra mackor eller gorbyspiroger. :crazy:

Nu tävlar jag inte men utifrån mina erfarenheter kan jag lägga till:

*Låt inte pållen vila dagen innan....ingen risk för übertrött på nån jag haft:cool:
* Glöm inte kavajen - det är inte säkert man känner nån som har rätt storlek på tävlingsplatsen.
* Försök att beräkna tiden realistiskt, dressyrklasser tar tiiiiiid.
* Se till att inte stallkatten smitit in i bilen:cry: (Försvann på tävlingsplatsen:crazy:)
* Skaffa barnvakt åt ev barn.
* Ha bra ordning på alla prylar, även efter att de använts, skåp, eller låda el dyl. Det är hopplöst att leta i hela bilen o transporten efter sånt man bara kastat in under tävlingsdagen.....
* Se till att skimlar har täcke/skydd långt ner över svansen när dom åker:cool:
Helst helt inpackade.
* Om du har två hästar med, se till att dom är vana vid att gå ifrån varandra även på bortaplan.

Åh finns massor. Får räcka en stund.

va väl förberedd som ekipage.
hästen ska vara i kondition, ryttaren ska kunna programmet.

förbered transporten i god tid.
hyra? låna? kolla lufttryck i däcken. spåna, packa mat kan göras någon dag i förtid. pall, vatten tunna, krubba, hink, sop, grep, skyffel...

Ta reda på exakt vart klubben ligger.
avvikelser kan finnas på vägbeskrivningar.

Kom dit i god tid så du hinner orientera dig, göra iordning och rida fram i lugn o ro.

Ta reda på exakt vart klubben ligger.
avvikelser kan finnas på vägbeskrivningar.

Ja naturligtvis !! Hur kunde jag glömma den.:eek:
/
Flash som alltid tror att "det löser sej" och kollar vägar på "ett ungefär":angel:

KL

*Min häst behöver gå ett ordentligt pass dagen före till skillnad från andras svar;)
= Förbered din häst individuellt för tävlingsdagen.
*Se till att ha tränat på rätt program eller se till att det inte blivit ändrat sen förra gången du red det......
*Rid programmet mentalt när du går och lägger dej kvällen innan där allt går prickfritt.

Jag brukar ha med vatten i en spann med lock så slipper man kånka vatten på tävlingsplatsen för det slår ju aldrig fel än att kranen är typ 3km bort...... eller så lyckas man blöta ner hela sig själv.

Blöt betfor om hästen inte vill dricka + lite extra energi till klass nr 2.

Extra kläder till både häst (exta täcke)och ryttare (tjöja, jacka). När man minst anar det kan det börja ösregna och då är det bra och slippa gå blöt hela dagen.

Telefonnummer till sekretariatet ifall man vimsar bort sig, eller om man riskerar bli sen......

Kom på en sak till som jag alltid har med mig. Jag har tryckt ut de dressyrprogram jag rider + plastat in dem så när jag får hjärnsläpp sekunderna innan start kan jag snabbt kolla var halten/galoppfattningen/avsaktningen är.

ni som inte kan rida er häst dagen innan har inte häst i kondition för uppgiften.

ni som blir så stressade att ni glömmer programmet innan start är inte tillräckligt mentalt förberedda, och har troligtvis inte övat på programmmet tillräckligt.

Det har jag också ju. Eget vatten i dunk. Mkt mkt smidigt och när det är lpngt till vattenkranen får man avundsjuka blickar;)

Telenummer till sekreteriat är också jätteviktigt tycker jag.

nä vila dagen innan skulle aldrig gå me min då har hon massor med överskottsenergi på tävlingen eller träningen jag ska på dan efter.

Av mina hästar har jag fått lära mig

- att jag tar med betfor med rejält med vatten så det blir lite ny energi och vätska till klass tv¨å, särskilt sommartid
- behövs vatten utöver detta så har jag med vatten i dunk - vatten ska smaka hemma annars dricker inte kusen..
- ha med sporrar i reserv, vintertid är det tydligen vanligt att de går av (fick jag reda på när det hände mig :crazy: )
- försök ha is i magen när du beräknar framridningstiden, dressyr går långsamt och rid inte fram för länge
- ha med extra kläder så att du alltid kan vara ren och torr och varm, oavsett om det är varmebölja eller snöstorm..
- ha med vettig vätska till dig själv! Jag är inte ås förtjust i läsk o det är ofta vad som serveras i kiosken..

fixa så mycket som möjligt dagen innan! för trots packlista är det lätt att glömma i stressen. Och dessutom vill man inte stressa.

glömma program och bli stressad är snarare rutin, och rutin får man inte om man inte plågas igenom dessa saker allt från ett par ggr till en hel säsong. alla är individer, och hanterar en tävlingssituation olika.

ni som blir så stressade att ni glömmer programmet innan start är inte tillräckligt mentalt förberedda, och har troligtvis inte övat på programmmet tillräckligt.

Tvätta inte hästen med linimientschampo innan du ska fläta. Halkrisk! :D

- ha med sporrar i reserv, vintertid är det tydligen vanligt att de går av (fick jag reda på när det hände mig :crazy: )

Det har hänt mig också, precis innan jag skulle in på banan - dock mitt i sommaren :D
Fick flytta min start till nästa paus, så det var bara att ställa in pålle igen och leta reda på nya sporrar och sen rida fram ännu en gång.

Jag var i C-ring när jag insåg att den ena sporren satt lite löst, nackdelen med sporrskydd är att de ju inte trillade av direkt, utan sporren var mitt av men satt ändå runt foten.. Som tur var fanns en smart människa som hade extra sporrar på parkeringen så mamma rusade o lånade dem o knäppte dem på mig, i ungefär samma sekund som jag fick startsignal, så den ritten blev lite, stressad.. :crazy:
Händer det så precis hjälper det ju knappt om man har de med sig själv heller - då måste man ju ha dem i fickan, men man slipper åtminstone springa och leta om man vet att de finns..
Så nu har jag sådär 3-4 stycken med mig i reserv, för både höger o vänster skänkel :p

Jag brukar ha med vatten i en spann med lock så slipper man kånka vatten på tävlingsplatsen för det slår ju aldrig fel än att kranen är typ 3km bort...... eller så lyckas man blöta ner hela sig själv.

Blöt betfor om hästen inte vill dricka + lite extra energi till klass nr 2.

Extra kläder till både häst (exta täcke)och ryttare (tjöja, jacka). När man minst anar det kan det börja ösregna och då är det bra och slippa gå blöt hela dagen.

Telefonnummer till sekretariatet ifall man vimsar bort sig, eller om man riskerar bli sen......

kom på!
Jag tar alltid med eget vatten, då vet jag att hästen verkligen dricker, när det smakar "hemmavatten";)
betfor är kanon bra att ta med oxå ju:)

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama