Tips och trix vid tävling

Sv: Tips och trix vid tävling

ni som inte kan rida er häst dagen innan har inte häst i kondition för uppgiften.

Är väl inte ngn som har påstått att de inte rider dagen innan tävling? :confused: Däremot så har jag upptäckt att ett riktigt hårdkörarpass kan resultera i träningsvärk av häst dagen efter. Att rida igenom hästen lite lätt dagen innan är däremot inte helt fel. :laugh:

- att jag tar med betfor med rejält med vatten så det blir lite ny energi och vätska till klass tv¨å, särskilt sommartid
- behövs vatten utöver detta så har jag med vatten i dunk - vatten ska smaka hemma annars dricker inte kusen..

Ja, det är en del som är svåra att få att dricka borta, då är det här jättebra tips.

Kl

Självklart ska inte hästen vila dagen innan, varför skulle den det? Låter som den inte är i kondition för dressyrtävling då:eek:

Det där med gummistövlar var bra märkte jag i söndags på en extremt lerig parkering.

Alltså jag tycker kanske det är lite dumt att skriva som vissa gör att du inte ska värma upp länge, ska/ska inte rida dagen innan.
Snarare som nån skrev att anpassa det efter hästen.
Min 19-åring börjar inte jobba ordentligt förrän efter nästan 30-40min ordentlig ridning medans min 6-åring inte kan ridas alltför länge för då blir hon trött i skallen och ballar ur.

Jag tycker det är bra att vara ute i god tid så man kan spana in både tävlingsbanan och framridningen för då kan jag mentalt rida där. När jag tävlade friidrott jobbade vi mkt mentalt och då gjorde vi på detta viset. Vi föreställde oss själva på exakt den banan vi skulle vara på. Skitbra tycker jag! :)

mysboll: Jag hade sambons vita slips:) måste köpa plastrong för jag såg lite rolig ut...haha.

Till min 19-åring som ibland har gegga vid ena ögat...inte onormalt mkt men mer än den yngre...iaf så kan det då vara bra att ha våtservetter! :)

Sen finns det ju lädertvålservetter numera också såg jag, kan vara bra till stövlar/skor/chaps/sadel/träns.

Nummerlapp kan man förbereda dagen innan också.

Ja, jag är ju inte så erfaren så nu kommer jag inte på mer.

Jag tror inte man kan säga så.

Alla hästar är olika och vissa behöver tränas för att prestera bra dagen efter medan vissa behöver vila sig i form. Inte för att den blir trött annars utan helt enkelt för att den presterar bättre.

Fast jag har naturligtvis inga belägg för mina påståenden, bara erfarenhet från egna hästar/foderhästar.

Vad är det som är fel med att man inte ska rida fram för länge?! :confused: "inte för länge" är ju ett relativt begrepp som anpassas till hästen! Om din häst behöver 45 minuters framridning och går som bäst efter 55, om du då rider fram i två timmar har du ridit fram för länge... Om din häst går som bäst efter 20 minuter och du rider fram en timme, så har du ridit fram för länge. Hästen måste ju vara uppvärmd - men den ska inte vara slutkörd varken fysiskt eller mentalt, och det är betydligt vanligare att folk tar fram och börjar rida för tidigt än för sent, även om båda förekommer..

Du kanske ska läsa om mitt inlägg så inser du att du missuppfattat.

Jag skrev:

Alltså jag tycker kanske det är lite dumt att skriva som vissa gör att du inte ska värma upp länge, ska/ska inte rida dagen innan.

Det är inte samma sak som ditt "värma upp för länge"

Värma upp länge är en fråga om en viss tid medans värma upp för länge är relaterat till häst i det här fallet då det redan i sin negativa betoning visar att man har "gjort fel".

Jag menar att 1h kan vara länge för en häst medans 1h är precis lagom åt en annan.

Och sen om du läser det jag skrev under så förstår du att vi egentligen menar samma sak:

Snarare som nån skrev att anpassa det efter hästen.

mysboll: Haha, hur lyckades du med det?

nat som jag har lart mig av erfarenhet, lita INTE bara pa sat naven nar det galler vag beskriving, kolla upp pa karta sa att den inte tar er fram pa pytte smala skogsvagar med inga motes platser, nar man kor STOOR lastbil och moter trafik som vagrar att backa..lol...jag kollar alltid vagen sa att jag har bra stora och hastransports vanliga vagar att kora pa...:)

Kom på en sak till som jag alltid har med mej. Skavsårsplåster!!! :D Får alltid "brännsår" på knäna. Tror inte någon har skrivit det innan. Brukar "preparera" mej innan men ibland "korvar" de sig i första klassen så då får jag byta. :)

skavsår på knäna? :eek: den har jag aldrig hört förut :p faktiskt kan det vara bra att ha med ett första förband till sig själv oxå och inte bara till hästen, himla lätt att skada sig när man lastar/ lastar ur eller hittar på något annat (som att t ex ta på sig ett par ridbyxor, resulterade i rejält sår på fingret :angel:)

Byt sadel om du får skavsår! ;)

Nått annat som är bra att ha med sig är stövelknekt. Det är ett helvete att försöka dra av sig läderstövlar utan. I alla fall mina som inte har dragkjedja...

Själv brukar jag ha med mig bl.a
extra stigläder, grimma och tyglar.
Sen är det alltid småfix som är bra att ha. Som plåster, gummisnoddar, smörjgrejer, handduk och frukt/dricka till en själv.
Har också alltid med eget vatten.

Nått som man Inte ska göra är att låta hästen äta blöt mat Mellan klasserna. *s* Det slutar Alltid med att man är kladdig överallt efter att man försökt få hästen respektabel igen. :D

våtservetter
( typ pampers eller liknande, mycket milda och parfymfria) skitbra att torka bort smuts snabbt med! både på kläder/sadel/träns och hästen givetvis!
Vi som har barn bara Älskar våtservetter!;)

det där tycker jag var himla smart då det sällan finns nånstans att tvätta händera på toa(väldigt ofta utedass).

Personligen förstår jag inte varför det är en sån tabu att låta hästen vila dagen innan tävling???? Kan förstå att en del behöver "rida av" lite energi innan man ska tävla och inte vill riskera en överpigg häst på tävlingen:angel: Mina har alltid vilat dan innan och har alltid gått super på det upplägget;) Jag duschar dom och knoppar i lugn och ro och pysslar med allt annat som ska med.. Blir en lugn och mysig uppladdning för både mig och hästar:love:

En extra grimma kan alltid vara bra att ha hängandes i transporten om den hästen har på sig av någon anledning skulle gå sönder.... En trasa är alltid bra att ha med, kan användas till mkt.
Jag rider gärna lite lugnare eller longerar dagen innan tävling. Vill inte riskera att det inte känns bra dagen innan.;) Detta beror självklart på hur det gått veckan innan. Men har jag haft en bra känsla dagarna innan så vill jag inte riskera att förlora den....

KL

Smörj inte ridstövlarna med svart skokräm om du har en skimmel! Iaf inte på insidan- svarta fläckar på sidorna är... sådär snyggt :angel:
Ta med extra gummisnoddar ifall en fläta behöver fixas till.
Åk i god tid så du slipper få höra ” vad bra att du kom för det är bara tre ekipage innan det är din tur” i sekreteriatet.
Se över transporten dagen innan om den stått ett tag, kolla att alla lampor fungererar osv.

Kl
Jag har en tävlingsback som står i sadelkammaren. I den finns ryktborste, extra gummisnoddar, man&svansborste, extra handskar, extra sporrar, nummerlapp, en vattenflaska, en sax, läderputs, näsdukar mm. Allt i backen är dubbletter - alltså används inget i den när det inte är tävling - lådan skall alltid vara komplett. Lätt och smidigt att ställa in i bilen, så är det mesta med!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet