Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

mimus

Trådstartare
Min häst kissar alltid innan fodringarna, så åker man iväg på morgonen/fm är det sällan något problem.

Men ska man iväg senare så blir det jobbigt för honom, han kissar ytterst sällan ute, har aldrig gjort det under ridning.

Under hemfärd i transport har han börjat skrapa med framhovarna och bångla lite, pga att han är kissnödig, jag blir stressad att köra och vill hem fort.
Han har bråttom ut ur transporten och vill fort in i boxen.
Då kissar han alltid det första han gör!

Jag har spån i släpet, men det har aldrig hänt att han kissat i det.

Hur brukar ni andra göra?
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Prova med att lägga in halm ovanpå spånet. När han börjar banka i släpet så kan du stanna till några minuter så kanske han kan ställa sig tillrätta och kissa. Värt att prova det fungerade på en av mina kisshästar!
/M
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Oki, provar med halm ovanpå.

Men blir det inte halt med halm i släpet?
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

vi har alltid haft halm i släpen och har aldrig haft en häst som halkat
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

:) Låter bra.

Ska iväg och träna straxt, ska lägga in halm idag och prova!
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Min val. vägrar att kissa i släpet.

Har därför lärt bägge mina att kissa på kommando.
Jag vet på ett ung. när de brukar kissa o började med att vissla på ett visst sätt o ssa:- kissa!

När jag tävlar vallar jag dem en stund innan jag lastar mellan klasserna.

Hemma så kissar märren alltid när transportskydden har åkt på o får då kissa i hinken= får en morot.

De kissar oxå oftast när jag ska ta in dem från hagen.
Tror att det är för att de vet att det kan dröja ett tag innan de kan kissa iom att jag brukar rida ngn av dem på direkten.

Om matte ej försover sig så brukar val. vänta tills han kommer ut.

Låter som ett riktigt original:angel: som får rumsrena hästar:cool:
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Min valack ville inte heller kissa när vi var borta på tävling tidigare. Nu har jag alltid spån och han har lärt sig att kissa inne i släppet. Antar att hästar precis som vi inte kan hålla sig hur länge som helst. Är det akut så måste väl även hästarna lätta på trycket.....
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Jo, jag tänkte något sådant.

Mina hundar har alltid kissat på kommando, men en häst....

Han kissar ju alltid innan mat. Eller om han sovit.
Min unghäst har börjat med samma rutiner, ska börja träna henne på "kisskommando"

Hon dricker i alla fall när jag kommer med hinken,vilket vi tränat på.



Charlotte, nä, de kan inte hålla sig hur länge som helst, men jag lovar att min försöker.
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Kissar han inte om han kommer in i en nyströad box ? Gör han det så kan ett tips vara att precis innan ni skall iväg så tar du ut honom strör lite nytt i boxen, går en kort runda med honom eller låter honom springa ett par varv i lina för att sedan lugnt gå in och släppa honom i boxen som om han skulle få vara kvar där, det brukar lura de envisaste, sedan är det bara att ta ut honom igen och köra iväg.

En sak som brukar funka vad gäller att få dem att kissa i transporten är att du tar kissigt strö från någon annan häst och lägger i transporten, då vill de flesta märka sitt eget revir över detta och kissar därför. Har fått ett par unghästar att lära sig kissa i släpet genom att låta kiss från någon av de rutinerade vara kvar, har funkat var gång.
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Min kissade heller inte i transporten men numera gör han det.
Det finns två anledningar (tror jag) till att han numera kissar i transporten:
1. jag har lagt in ett tjockare lager med spån
2. jag har mellanvägen fastspänd åt sidan så att han kan stå brett med bakbenen när man kör.

Alltså har han lättare att ställa sig brett med bakbenen för att kissa och dessutom stänker det ju inte upp på benen om man har rejält med spån. Han tycker det är jätteäcklig om det stänker när han kissar!!!
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Han kissar även om det inte är nyströat, oftast direkt när han går in i den, och framförallt om jag går in i foderkammaren.

Idag när hovis kom så kissade han direkt när jag tog in honom....
Men ska vi någonstans så känner han det på sig.

Det har som sagt inte varit problem tidigare.

Men att lägga in lite kissigt strö, ska jag prova.
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

Jag har mycket spån och nu även halm ovanpå.

Jag har en sådan där plastvägg som mellan vägg, så han kan sära på benen rätt så rejält.

Men det är ändå en tanke, ska fundera på det.
 
Sv: Tips och trick till att få hästen & kissa vid tävling/transportering.

min häst är okomplicerad.
han kissar när han behöver, vart som helst:P
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 160
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min valack står som ett ljus på släpet iväg till träning/tävling men blir så gott som alltid orolig och trampar runt/sparkar under...
Svar
7
· Visningar
2 662
Senast: MalanMjöl
·
Gnägg Jag har en riktig ridsvacka. Det går kasst varje gång jag sitter upp och ska rida. Egentligen går det varken dåligt eller bra men det...
2
Svar
39
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 473
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp