Tips och tankar om inridning :)

L

lovegullit

Hej jag håller på att rida in en unghäst;) Hon ska ridas western ridning. Har inte kommit särskilt långt än bara skrittat lite i hagen. Det har gått jätte bra och hon verkar inte alls rädd för ryttare eller så.:love: Jag har inte jätte stora erfarenheter av in ridning men har folk som hjälper mig i stallet. Men Skulle vilja ha lite tips från er på bukefalos också!:D Hon är van med sadel och träns och är töm körd. Men har än så länge bara ridit barbacka i grimma. Jag har nyligen fått en bosal och håller på att tränar på att rida med den på min äldre valack, en tanke jag har är att jag gärna skulle rida in henne på bosal eller i repgrimma. Dels för att min valack har sen in ridning fått stress relaterade problem med bettet (inte jag som red in honom) jag har därför blivit lätt avskräckt från bett. Och för att det känns som att då kan hon koncentrera sig med på vad jag ber om ist för att tänka så mycket på bettet, Vad tror ni om det? Sen skulle jag även gärna vilja ha lite tips om hur man lär dom lyssna på vikt och skänkel hjälparna. Gärna även andra saker som kan vara bra att veta:rofl:

Sv: Tips och tankar om inridning :)

En bosal har ju förvisso inte bett, men jag tycker nog inte att det är särskilt milt mot hästen, det fungerar bara annorlunda.

Ur hästens framtida perspektiv kan det kanske vara bra om du även rider in med bett.

Vikt- och skänkelhjälper - låt hästen få lära sig av någon som kan. Men som ett förenklat svar på din fråga: Du bör ha lärt hästen först från marken (tömkörningen) hur du flyttar och driver den med din kropp (=vikt och skänkelhjälper) och dina röstkommandon. Sedan uppsuttet så är steget inte så stort till där du fortsätter att använda din kropp och röstkommandon, fortsätt tills du kan ta bort förstärkningen av röstkommandona osv. Din medhjälpare bör även vara med och understödja från marken i början.

Du kan även leda hästen och träna på start, stopp, tempon och att flytta den undan tryck.

/V

Jag skulle satsa på sidepull eller ridkapson om du vill rida in bettlöst. Det är mildare än bosal och repgrimma, och ger tydligare signaler för grundutbildningen.

Bett kan alltid vänjas in senare. Men även bett har fördelar och är inte elakare än bettlöst (tryck på nosen kan göra rejält ont, speciellt om ett relativt lätt tryck hålls konstant finns det risk att orsaka smärta), utan det är handen och inpassningen av rätt bett som avgör hur hästen upplever det.

Se till att stopp och start funkar först och främst. Sen kan du börja styra. Sen kan du börja böja, osv. Ett steg i taget. Rid hellre många korta pass (3-4 15 minuters pass tex) per dag än ett långt (45-60 minuter), eftersom det är mycket nytt och hästen har svårt att håla koncentrationen särskilt länge. Ovana muskler blir också trötta fort och hästen riskerar att bli trött och uttråkad, då är det bättre att sluta medas det ännu är kul och kittlar nyfikenheten.

Lycka till och är det något som inte fungerar när du försöker, ta hjälp på plats av någon med mer erfarenhet och ett tankesätt till hästen som du själv accepterar och trivs med.

Anledningen till att jag vill rida in henne på bett löst är mest inte för att det är mildare utan för att hon inte ska bli stressad och börja tugga och gapa för mycket. Har problem med flera hästar som blivigt stressade under inridning. Så är väldigt försiktig just kring detta. Har inte ridigt henne på ett tag nu för min häst är sjuk :( Men berättar så fort jag gör det :)

Ett alternativ är också att ha träns med bett under en repgrimma eller monty roberts dually grimma, två tyglar och succesivt börja använda tygeln till bettet när start stopp fungerar mm så har jag själv gjort. Fick en häst som är känslig i munnen och som även fungerar på bettlöst. vikthjälper är ju egentligen det enda som hästen riktigt förstår från början, lutar du åt höger försöker den kompensera genom att gå in under dig till höger för att ni inte skall "välta" om du bara har en bra balans och bra sits och inte håller på och ge mixade budskap hela tiden kommer du få en häst som håller sinnet skarpt när det gäller viktförflyttning i sidled och fram och back. Min erfarenhet är att det är när hästen blivit avtrubbad pga obalanserade ryttare med mixade budskap, tygel och skänkel så måste man lära in vikthjälper på nytt. Ta allt i små steg, lägg in vila emellan så att hästen få smälta, använd enkla kommandon som hästen förstår, skrik inte högre utan se till att du är enkel att förstå i ditt budskap så får du en harmonisk och glad häst som är signalkänslig. Lycka till!

Det allra första handlar det bara om att hästen ska acceptera att ha någon på ryggen, och det verkar ju din göra. Om du sitter på ryggen ska du kunna klappa den både långt fram på halsen, klia bakom öronen, klappa bakom sadeln etc.
Sen ska den lära sig att gå med ryttare, dvs hålla balansen med en ryttare på ryggen, inte så lätt alla gånger! Ha en medhjlpare som leder hästen, och kan ta ansvar för stopp och start de första gångerna.
Sedan börjar du som ryttare använda skänklar och tyglar och röst för att stoppa och starta. J
ag tycker det är viktigt att du befäst "ptroo" som röstkommando innan du sätter dig på hästens rygg. Dels för att förstärka tygeltaget (som hästen kanske inte alls förstår), men jag har har också upplevt att om unghästen blir lite stressad av någon anledning när man rider, kan man säga ptroo och få den att stanna, innan den blir så rädd att något dumt händer. Får den istället stanna och "andas" och tänka lite, blir det ofta inte så stor grej.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 266
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 179
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar