Tips och råd vid stallbygge!

diamonia

Trådstartare
Jag skall bygga stall och jag vill ha tips och råd att lägga till min ide`om hur det skall se ut!
Det kommer att innehålla 5 boxar på 12 kvm var. Det kommer att byggas i lättklinkerbetong med hela väggar mellan varje box. 3 på ena långsidan samt två i varje ände med sadelkammare i mitten.Fonten kommer oxå vara i betong upp till gallret. Skutdörrar, har sett de nya på Åby kliniken= tysta i plast. Jag vill ha en stallgång med plats att binda upp hästarna. Två dubbeldörrar i varje ände. Varje box kommer att ha en egen utgång till egen rasthage med en tvådelad dörr med fönster i överkant. Värmeisolerade vattenkoppar. Det skall vara ett loft ovanpå stallet med ett burspråk med fönster i. På loftet kommer det att förvaras hö och spån. På loftet kommer jag även bygga ett slags ränne till varje box som skall ha en lucka som öppnar sig och släpper ner hö efter en timer. Detta innebär att man på morgonen kan gå ner i stallet, öppna dörren till vaje box så att hästarna kan gå ut när de vill, de måste gå in för att äta= ingen sandkolik. Man behöver inte stressa hem från jobbet för vill hästarna in så har de möjligheten att gå in, samma sak vid regn. De väljer själva. Sadelkammaren kommer att ha en dörr ifrån utsidan och en ifrån insidan. Den kommer att delvis vara kombinerad med foderkammare. Trappa upp, med toalett under, inbyggd. 5 stora låsbara skåp till varje häst. Något slags torkskåp till täcken, tvättmaskin.
Det jag mest funderar över är hur jag skall lösa sadelkammare och fodderrum, planlösning och släpa foder eller sadlar upp och ner. Samt boxarna med direkt utsläpp, har aldrig sett det , egen ide. Hagarna skulle vara långsmala och såpass stora att hästarna kan dra en repa om de vill det. Jag kommer att ha ängar att släppa dem på när det är torrare ute. Denna lösning har växt fram då vi kommer att ha heltidsjobb men ändå vill kunna ta väl hand om hästarna. Sambon är rädd för hästar och kan inte tänka sig att släppa ut någon i hagen! Jag har stått i ett stall byggt av denna firma så jag vet att det funkar jättebra! Jag vill gärna ha kontakt med andra som just har byggt eller kommer att bygga!

Sv: Tips och råd vid stallbygge!

Mitt första råd är att inte bygga just FEM boxar. Hästar är parlevande djur och att bygga fem boxar är samma sak som att bygga en flock med två par och en häst som står utanför och vill in. :crazy:
Vet att det finns en (idiotisk! :mad: ) lag som sätter en gräns just vid fem boxar, men fyra eller sex är betydligt bättre ur hästarnas synvinkel.

/JES

Läser ännu noggrannare och hittar den här meningen:
diamonia skrev:
Varje box kommer att ha en egen utgång till egen rasthage med en tvådelad dörr med fönster i överkant.
Menar du på fullaste allvar att du tänker bygga så att hästarna ska gå ensamma i varsin hage?? :eek:
/JES = :cry:

det är inte ovanligt att hästarna går själva? dom har vell hagarna bredvid varandra så dom har sällskap runt omkring.?

till trådskaparen. har du någon ritning? jag är jätteintresserad av detta så jag hjälper gärna till för att få plats med allt o komma på en smart lösning!

Tack för råden! Jag kommer att ha egen rasthage till varje häst där de kommer att gå under den tiden som övrig mark här på västkusten är blöt och lerig. Övrig tid kommer de att gå på betesmark. Jag vill även ha det så för att slippa ha hästar som är hungriga när man inte pga arbete och ett eget pågående liv vid sidan av hästlivet inte kan passa fodringar 4 ggr/dag och in och utsläpp. Jag har ritningar på detta.

skicka g'rna via pm! om du vill..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt