tips och råd, tack

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Jag är gravid och väntar bebis nr2 i Juli. Ettan är 15månader gamal och världens goaste, såklart :) !

Den här graviditeten är ganska jobbig, jag har fått väldigt ont i kroppen. Kanske beror det på att jag aldrig han träna upp mig mellan barnen, det gick ju ganska fort så vart tvåan "planterad". Desutom har jag en hormonell sjukdom (ämnesomsättningsfel), det är tydligen då vanligt att kroppen spårar ur något vid en graviditet.

I vilketfall som helst gör min smärta att jag har svårt att bära på ettan. Han har enda från början varit ett barn som behöver vara nära mycket :love: , och är jättemysig, älskar att kramas och att bli buren. Han sover brevid oss, han har inte behövt börja på dagis då jag fortfarande är mammaledig, och han ska få vara med när tvåan kommer (alltså han behöver inte börja på dagis förens båda två ska).

Men nu blir han SÅ ledsen ex. när jag lagar mat och jag inte kan bära på honom samtidigt. Det duger inte att sitta i stolen brevid, han vill vara nära mig. Jag böjer mig ner, alt. sätter mig brevid honom på golvet med då blir han bara ännu mer olycklig för då vet han med säkerhet att jag inte tar upp honom.

Han är jätteduktig på att leka och pyssla för sig själv när jag är i samma rum. Men ibland (läs ganska ofta) vill han bli buren. Pappa bär mycket på honom. Jag tycker att det borde vara okej att lära sig att föräldrar är olika och gör olika.

Hur ska vi komma vidare med att jag inte kan bära honom så mycket längre? Är jag helt ute på fel spår?

Han blir så jätteledsen och det skär i mig att se hans olyckliga ögon :cry: , han har ju verkligen haft närhetsbehovet sedan födsel, det är inget nytt.
 
Sv: tips och råd, tack

Har du så ont att du inte fixar att ha i t.ex. ryggsele heller? Min Ergo var räddningen med min närhetstokiga buse.
 
Sv: tips och råd, tack

Har du så ont att du inte fixar att ha i t.ex. ryggsele heller? Min Ergo var räddningen med min närhetstokiga buse.

Har inte provat. men jag "tappar" benen ganska ofta, och har vansinigt ont i ländrygg samt i bäckenet. Hur ser en ergo ut?
 
Sv: tips och råd, tack

Går det inte att tillgodose han närhetsbehov utan att du bär honom? Även om du får mycket mindre gjort kanske du kan tillbringa mer tid med honom på golvet, då du har honom i knäet?
 
Sv: tips och råd, tack

Kan tillägga att jag får min tvåa cirka femton månader efter min första är född, BF är i slutet av juli. Han slipper dagis, och jag har fortsatt mammapenning och går hemma minst ett år till :banana:
 
Sv: tips och råd, tack

Har inte provat. men jag "tappar" benen ganska ofta, och har vansinigt ont i ländrygg samt i bäckenet. Hur ser en ergo ut?

Läskigt att tappa benen!

Ergon har en bred vadderad "midje-bit" fast den sitter länger ner, som över höfterna mer. Där hamnar mesta vikten, sen axelband och ett spänne som håller ihop axelbanden.

Vikten fördelas bra, men frågan är hur ditt bäcken fixar det. Ländryggen är vad som bråkar på mig med, men det är inga problem att bära med Ergon.
 
Sv: tips och råd, tack

Läskigt att tappa benen!

Ergon har en bred vadderad "midje-bit" fast den sitter länger ner, som över höfterna mer. Där hamnar mesta vikten, sen axelband och ett spänne som håller ihop axelbanden.

Vikten fördelas bra, men frågan är hur ditt bäcken fixar det. Ländryggen är vad som bråkar på mig med, men det är inga problem att bära med Ergon.

heter den ergo? Går och googlar...
 
Sv: tips och råd, tack

Vi sitter redan nu mycket på golvet i soffan och läser böcker, sjunger etc. :) . Men han älskar att vara med när jag ex. lagar mat och han ser inte ner :crazy: i kastrullerna om han sitter i sin stol brevid.
 
Sv: tips och råd, tack

Ergon var lätt att hitta! Vad jag funderar på är, kan jag ha den på mig med min stora gravidmage? Såg även att den har en insats så att man kan bära helt nyfödda, vilket verkar suveränt.
 
Sv: tips och råd, tack

Hej!
Usch ja, det kan bli tungt att bära mycket. Vet hur det var när jag var gravid. Arbetade på en nystartad småbarnsavdelning när jag var gravid med många barn som ville vara nära... Nu vet jag inte hur pass bra balans och motorik han har (bara så han inte faller när han står vid spisen), men han kan inte stå på en pall så han ser bra ändå? Egentligen är det nog också bra att ta biten att man inte kan bli buren hela tiden nu innan han får syskon, för sen blir det en till att bära. Det är ju bra om han inte förknippar att bli mindre buren med att få syskon, då kan det nog bli lite svartsjuka...
 
Sv: tips och råd, tack

Hej!
Egentligen är det nog också bra att ta biten att man inte kan bli buren hela tiden nu innan han får syskon, för sen blir det en till att bära. Det är ju bra om han inte förknippar att bli mindre buren med att få syskon, då kan det nog bli lite svartsjuka...

Det där är min största fundering just nu. Jag hoppas att han ska kunna vara med mycket. Att jag förmedlar att han får vara med vid blöjbyten, amning, tvätt etc. Att han är viktig. Men även att han får egen tid och att ingen säger "men du som är så stor nu", för hade vi inte fått en till i sommar så hade han varit bebis läänge till.
 
Sv: tips och råd, tack

Ergon var lätt att hitta! Vad jag funderar på är, kan jag ha den på mig med min stora gravidmage? Såg även att den har en insats så att man kan bära helt nyfödda, vilket verkar suveränt.

Det går bra även med stor gravidmage. Den fäster man liksom mer över höfterna. Sen kan det ju vara individuellt hur man tycker det känns, men för mig var det inga problem.

Den kommer du säkert ha nytta av sen när bäbisen är ute också!
 
Sv: tips och råd, tack

Ja, det fiis mycket de kan hjälpa till med fast de är små så de blir delaktiga storasyskon. De kan välja kläder till bebisen, ta fram blöjor, pilla upp våtservetter ur paketen mm. Då blir de oftast väldigt stolta :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp