Tips och råd om kot förlamning??

S

sysh

Tips och råd om förlamning??

Har en valack som fick korsförlamning igår. Han har fått både smärtstillande i spruta och pulver men vad kan man göra för att lindra det mer `?? är det ngt specc. man ska tänka på ?? Går med honom ca. 3-4 ggr / dag (10-15 minuter).
:mad:

Sv: Tips och råd om kot förlamning??

I den akuta situationen är det viktigt att se till att hästen får i sig mkt vätska så att nedbrytningsprodukter från musklerna kan kissas ut utan att belasta njurarna onödigt mkt. Det svåra smärtan brukar vara ganska kortvarig så redan dagen efter attacken kan hästen oftast få röra sig fritt.

Övrig regim beror på orsaken till x-förlamningen – ofta är den att hästen fått i sig mer stärkelse än den kunnat förbruka men kan också vara ren överansträngning utan stärkelseintag.
Jämn fodring, jämn träning, lugn o ro är bra för alla typer av korsförlamning.. HH

Jag menade naturligtvis korsförlamning!
Tack för svaret !

Min ena häst har haft korsfölaming några gånger innan. Dessa råden fick jag av min veterinär: B- vitamin, byta ut en del av kraftfodret mot majsolja( skonsamt för musklerna), e-vitamin och selen. Detta har fungerat mycket bra på min häst och givetvis jämn motion. De dagar hästen vilar så dra ner rejält på kraftfodret.

nu är det fyra dagar sedan det upptäcktes! Jag vet att förra ägaren alltid har gett tillskott av selen. Kan det bero på att jag slutat med tillskottet av selen att han fått förlamningen ??
Han får nu endast hö och en näve betfor men ínnan han fick förlamningen så gick han på ett halvt kg havre + hö +1/2 L betfor.+ kraffts blåa mineraler.
jag fick honom i våras och då gick han på hö, kg havre, kg lusern, dl betfor,mineraler(samma),+ extra selen.
Kan fodret ha med problemet att göra ??
Blev skrämmd av kompisar om att han kommer att behöva ländtäcke resten av livet när han rids...är det så?
Nu står han med tre täcken ....hur skall ajg få ner det till normalt igen??
alltså gå över till mindre täcken igen på bästa sätt.

sysh skrev:
nu är det fyra dagar sedan det upptäcktes! Jag vet att förra ägaren alltid har gett tillskott av selen. Kan det bero på att jag slutat med tillskottet av selen att han fått förlamningen ??
Han får nu endast hö och en näve betfor men ínnan han fick förlamningen så gick han på ett halvt kg havre + hö +1/2 L betfor.+ kraffts blåa mineraler.
jag fick honom i våras och då gick han på hö, kg havre, kg lusern, dl betfor,mineraler(samma),+ extra selen.
Kan fodret ha med problemet att göra ??
Blev skrämmd av kompisar om att han kommer att behöva ländtäcke resten av livet när han rids...är det så?
Nu står han med tre täcken ....hur skall ajg få ner det till normalt igen??
alltså gå över till mindre täcken igen på bästa sätt.
hej!
alltså det finns nog inte mycket som är så svårt som korsförlamningar kan jag lova!!
jag skall nu ta och berätta om min lilla dan - en travhäst som har jätteproblem med krosförlamningar!
först och främst kn jag ju berätta att hon nu är 11år och har slutat tävla för ca 3 år sedan. under hela hennes karriär (sedan 3år) har hon haft problem med dessa sablans korsförlamningar. hon har nu vis 11 år om jag räknar löst på en höft och inte överdirver haft närmare 50 stycken!! och det har påverkat henne väldigt negativt kan jag lova! jag började ta hand om henne för 6 år sedan - då kom hon ifrån proffsträningen för att det inte funkade, hon tjänade ungefär 50 000kr då hos två av landetsa bästa unghästtränare. men vi var tvugna och ta hem henne. sen fick och gå på utedrift för att kunna röra sig så mycket som möjligt och fick inget krafft foder under ett år. sfetr det året började vi närma oss start igen för då hade hon byggt upp de förlorade muskelmassorna (hon såg HEMSK ut när hon kom hem) under hennes första halvår av karriären hemma så fick hon bara två korsförlamningar - då tävlade hon stenhårt och fick ca 6 kg halm och två nävar groov!!!!:eek: på det tjänade hon 150 000kr och det skall egentligen inte gå på den foderstaten. men det att vara frisk var det enda som krävdes för henne - sen att hon inte fick nån mat betydde mindre.. hon tålde absolut inte havre, hösilage, betfor och sådant - för mycket snabb stärkelse i det! hon fick korsförlamning av en näve havre!!! henne pumpade vi i e-vit b-vit selen olja å jäst... det hjälper!! men sen är det så mycket i rutiner och hästens välmående som spelar in!! om hon fick en halv grads hälta som inte ens märktes fick hon en korsförlamning - om nån störde dem på natten så hon blev nervös så smällde det - om hon inte fick gå ut i hagen i rätt ording - om hon inte hade täcke när det blåste - om det regnar och hon blir blöt - om hon inte kördes stenhårda intervaller varannan dag... det finns mycket!! man måste verkligen lära känna en sån häst för att det skall funka. men nu e hon extrem!!! sen det du säger om ländtäcke - alltså det spelar ingen roll!! det blir inte bättre, tro mig! när hästen rör sig vill den kunna släppa ut värmen så hästen blir ju varm av att röra sig. jag har inte ländtäcke på henne , hade det först men det blir ingen skillnad, men sen efteråt och mellan passen är det dödsvikigt att hålla dem mjuka och varma! dom får inte börja frysa och bli stela. jag har tre täcken på min under vintern - hon går ute dygnet runt (stoooor skillnad) och på sommaren kan hon gå utan täcke under juni och juli dådet är som varmast! sen är det regntäcke som gäller!!!
sen är det viktigaste att ha stenhårda rutiner, det är det som kan utlösa korsförlamningarna mest! och att inte ge foder dom inte tål som gör dem känsligare. och att inte låta dem vila!!!!!!!!!!! du måste tömma de snabba musklerna regelbundet - viktigare för en kapplöpningshäst! det är mycket alltså.... men nått som är jättebra är att ge vanlig kronjäst i fodret det finns explosivt mycket b-vit i det!!ca ett pkt om dagen.
hoppas det löser sig med hästen - inte ens den ondaste fiende jag har skulle jag önska en korsförlamning åt - det är så fruktansvärt jobbigt!!

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar