Tips och råd ang mitt halvblod

M

M-Meduza

Tänkte lägga ut två bilder på mig och halvblodet...

Tar gärna imot kritik. bara den ges på rätt sätt o att ni har ideer så jag kan få bukt med problemet. :D

Hästen håller just nu på att sättas igång. o matte är inte heller igång men vi gör vårt bästa för stunden.

Hur hackmoret sitter vet i fasen.. Han har det ju typ i ögat? :o
Tips för att det inte ska sitta så? :angel:

omaha1omgjord.jpg

omahaomgjord.jpg

Sv: Tips och råd ang mitt halvblod

Tycker det ser riktigt trevligt ut!!
Hästen ser ut att tänka fint framåt på den andra bilden.
Tänk bara på att sluta din hand runt tygeln och vinkla upp tummen - det ena ger det andra tror jag!

Hackamorret vet jag inte hur du ska få att sitta bättre.
Har ingen erfarenhet av det.

Tycker det ser riktigt trevligt ut!!
Hästen ser ut att tänka fint framåt på den andra bilden.
Tänk bara på att sluta din hand runt tygeln och vinkla upp tummen - det ena ger det andra tror jag!

Hackamorret vet jag inte hur du ska få att sitta bättre.
Har ingen erfarenhet av det.

Tack så mycket.. Jo handen får jag jobba med.. lägger den konstigt och speciellt nu.. Men ska tänka på det.
Va med om en bilolycka för ett par månader sen och bröt ett finger på ena handen (höger) och kan därför inte sluta den alls (fingret e helt stelt) men förhoppningsvis ska ja få lite mer rörlighet, men just nu är det helt stelt..
Måste nog bli mer stabil i handleden också. känns som jag nog viker den inåt? o det har väl me tummen att göra. som du skrev.

fått tips om att hacket nog ska upp en bit kanske. att det e därför. rider bara med det i skogen vanligtvis men nu rider jag med det jämt pågrund av handen...annars rider jag på vanligt två delat

Ang hacket:

Jag hade höjt det ett par cm, det sitter väldigt lågt. Sen hade jag även längt den delen som går över nosryggen, så sidostyckena kommer längre bakåt.

Första bilen tycker jag hästen se ut att ha fin takt och ganska bra balans, men avknäppt i nacken och lite två delad. Hade velat ha hästen mer fram genom ryggen till bettet - övergångar.

Andra bilden tycker jag ser ur trevlig ut, men så är det ju en smickrande vinkel också. ;)
Trevlig häst!!

Vilken fin häst - verklig utstrålning!

Hacket ska absolut sitta högre upp - det ska sitta ungefär som en engelsk nosgrimma.
som du nu har det, trycker det på den nedre nosdelen som är mkt känslig, du är rentav nedanför ben delen av nosbenet och nere på broskdelen.
ang att det sitter så nära ögat tror jag har mest att göra med att du behöver ett lite längre pannband - samt läng själva nosdelen då dras det inte fram så långt på kindbenet. du får prova!

Tack så mycket.. Jo handen får jag jobba med.. lägger den konstigt och speciellt nu.. Men ska tänka på det.
Va med om en bilolycka för ett par månader sen och bröt ett finger på ena handen (höger) och kan därför inte sluta den alls (fingret e helt stelt) men förhoppningsvis ska ja få lite mer rörlighet, men just nu är det helt stelt..
Måste nog bli mer stabil i handleden också. känns som jag nog viker den inåt? o det har väl me tummen att göra. som du skrev.

fått tips om att hacket nog ska upp en bit kanske. att det e därför. rider bara med det i skogen vanligtvis men nu rider jag med det jämt pågrund av handen...annars rider jag på vanligt två delat

Senast ändrad:

Ang hacket:

Jag hade höjt det ett par cm, det sitter väldigt lågt. Sen hade jag även längt den delen som går över nosryggen, så sidostyckena kommer längre bakåt.

Första bilen tycker jag hästen se ut att ha fin takt och ganska bra balans, men avknäppt i nacken och lite två delad. Hade velat ha hästen mer fram genom ryggen till bettet - övergångar.

Andra bilden tycker jag ser ur trevlig ut, men så är det ju en smickrande vinkel också. ;)
Trevlig häst!!

Då ska jag ändra hacket imorgon helt klart.. Aldrig sett mig rida med det innan så inte sett att det ligger så. ser inte ut så när jag tränsar :angel:

japp övergångar. ska jag tänka på (och tänker redan på)

sambon som tagit kort.. innan han fattade att det va hela hästen man vill se.och inte bara magen på hästen o matte utan få med benen också :rofl:

Vilken fin häst - verklig utstrålning!

Hacket ska absolut sitta högre upp - det ska sitta ungefär som en engelsk nosgrimma.
som du nu har det, trycker det på den nedre nosdelen som är mkt känslig, du är rentav nedanför ben delen av nosbenet och nere på broskdelen.
ang att det sitter så nära ögat tror jag har mest att göra med att du behöver ett lite längre pannband - samt läng själva nosdelen då dras det inte fram så långt på kindbenet. du får prova!

japp. det ska jag göra. fått många tips. Och det kan nog stämma att han behöver längre pannband för detta är ett cob hela tränset.. och han har full (dock på inersta ) i vanliga fall..
tackar för tipsen!

Håller med i vad de andra sagt, ser väldigt mukt och trevligt ut! Han ser himskans nöjd ut :D.

Red med hackamore på vårt sto under en tid, och det hamnade också sådär, i ögat :crazy:. Trots att det satt högre upp...

Håller med i vad de andra sagt, ser väldigt mukt och trevligt ut! Han ser himskans nöjd ut :D.

Red med hackamore på vårt sto under en tid, och det hamnade också sådär, i ögat :crazy:. Trots att det satt högre upp...

Jag tror som andra skrivit att pannbandet kan va för kort samt att ja ska länga "Nosdelen" för att det inte ska glida fram el så... sen säkert korta några hål också. men på bilderna ser det ut som framdelen dimper ner på tränset på något sätt.... o jag har ju alltid suttit på och aldrig sett detta.. men nu ska det åtgärdas.

Han är underbart postiv och trevlig. spec på hack så e han så himla känslig för skänkel och säte också.... även om jag rider på lite slappa tyglar just nu.
längtar tills man kommer igång så man kan kräva lite mer,, men det kommer..med tiden :D

kanske för att du har spö?

näh det beror på att mitt höger långfinger är skadat och är helt stelt så ja kan inte knyta handen =(.. tyvärr förhoppningsvis ska det bli bättre dock..

jah han e sät.men manen... hehe ska ryckas så fort ja får hjälp då det inte går själv just nu.hehe

Jag hade samma problem med "hacket" att det gled fram i ögonen. Jag tog då ett pannband och satte det "bakåtvänt" i sidostycken så att det hamnar strax nedan ganascherna och håller då sidostyckena bakåt. Funkar jättebra ! Trevlig häst, Lycka till !

Jag hade samma problem med "hacket" att det gled fram i ögonen. Jag tog då ett pannband och satte det "bakåtvänt" i sidostycken så att det hamnar strax nedan ganascherna och håller då sidostyckena bakåt. Funkar jättebra ! Trevlig häst, Lycka till !

jag tänkte faktiskt på det fast kom inte så långt att man kunde använda sig av ett pannband. ska testa dom andra tipsen jag fått här funkar inet det ska jag göra som dig!
tackar!

Snygg häst! Ser nästan ut som nåt PRE liknande ;)
Jag tycker att den är väldigt sänkt i ryggen, ingen annan som reagerar på det? Dock ser den nöjd ut tillfreds ut. Men borde kanske komma upp sig med ryggen och använda magmuskulaturen lite bättre? Hur den arbetar på den andra bilden syns inte pga vinkeln men jag anar att det är ngt bättre.
Ser lite loj ut på första bilden, vad händer om du rider lite mer framåt och sätter lite mer tryck i hästen?

Håller med om att hackamoret ska upp lite till, men har inte så stor erf.het av ridning på hack, du får säker bra tips av andra!

Snygg häst!

Nirak

Han är ett halvblod efter gulliver. o mor hans e ett fullblod.
Har mer tryck i honom på den andra bilden, det vet jag..
Har stått stått under en längre tid pågrund av broddskada o innan dess va han skadad också. så han är riden sporadiskt sen i somras... o nu innan jag började stod han i två månader... så musklerna är inte riktigt som dom ska:crazy:

ska testa att rida fram mer. ger nog lite försiktigt i hagen med pågrund av att det är en del hålor.

Snygg häst! Ser nästan ut som nåt PRE liknande ;)
Jag tycker att den är väldigt sänkt i ryggen, ingen annan som reagerar på det? Dock ser den nöjd ut tillfreds ut. Men borde kanske komma upp sig med ryggen och använda magmuskulaturen lite bättre? Hur den arbetar på den andra bilden syns inte pga vinkeln men jag anar att det är ngt bättre.
Ser lite loj ut på första bilden, vad händer om du rider lite mer framåt och sätter lite mer tryck i hästen?

Håller med om att hackamoret ska upp lite till, men har inte så stor erf.het av ridning på hack, du får säker bra tips av andra!

Snygg häst!

Nirak

kl

En jättetrevig häst med utstråling ! Ser ambitiös ut.

Ett tips bara....det ser ut på första kortet att han lite knäpper av i halsen vid tredje kotan......skulle vilja ha en bättre välving av halsen- jämnare.

Rid med mera tryck som de andra kortet men ge lite tygel så han tar bettet lite längre fram med hundra halvhalter så aktiverar du bakbenen mer och du får en bättre form.

Ta bara ett halvt varv i taget...han orkar nog inte mer och risk att överantränga..... ha inte bråttom.

Rid mera rakt fram ute ! Lycka till !

jag reagerade också på att ryggen inte alls var med på första bilden.

Men vad fasen. :angel: Dels är bilden tagen i det ögonblick då ryggen automatiskt hamnar "i lägsta läge", även om den skulle vara genomarbetad. Sedan så tycker jag att det finns många andra förtjänster. God takt, avslappnad, ga bra balans, och det är ju dessvärre inte helt givet.

Dessutom tyckte jag att andra bilden såg mycket fin ut, lätt i framdelen och fin rygg. Därför tycker inte jag att jag behövde påpeka det specieltl mer.

Dessutom verkar det ju vara en medveten ryttare, som sitter avslappnat igod balans, om än inte perfekt. :idea:

Jag tror dessutom hacket gör sitt. Det är svårt att rida på hack med stöd, eftersom det ger direkt hävstångeffekt, därför åker näsan gärna in och ryggen blir därefter. Det hade varit intresant att se hästen på träns.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka