Tips och råd ang mitt halvblod

Sv: Tips och råd ang mitt halvblod

Jag tycker att det är lättare att få ett stöd med hack än med tränsbett många gånger. Men jag har inte så stor erfarenhet av bettlöst, det vara bara den känslan jag fick när jag testade. Jag har lite svårt med bettlöst då det känns lite begränsande på nåt sätt.. blir mindre finlir. Men jag rider på remont (enbart) ibland för att få lite bättre stöd framtill på min

Nirak

jag reagerade också på att ryggen inte alls var med på första bilden.

Men vad fasen. :angel: Dels är bilden tagen i det ögonblick då ryggen automatiskt hamnar "i lägsta läge", även om den skulle vara genomarbetad. Sedan så tycker jag att det finns många andra förtjänster. God takt, avslappnad, ga bra balans, och det är ju dessvärre inte helt givet.

Dessutom tyckte jag att andra bilden såg mycket fin ut, lätt i framdelen och fin rygg. Därför tycker inte jag att jag behövde påpeka det specieltl mer.

Dessutom verkar det ju vara en medveten ryttare, som sitter avslappnat igod balans, om än inte perfekt. :idea:

Jag tror dessutom hacket gör sitt. Det är svårt att rida på hack med stöd, eftersom det ger direkt hävstångeffekt, därför åker näsan gärna in och ryggen blir därefter. Det hade varit intresant att se hästen på träns.

ja hacket gör helt klart sitt.. men visst han ska kunna gå med rund hals även med det... ändrade dock hacket idag som många i tråden skrev... hästen blev inte alls glad?? stegrade o taktade o gick knappt fram? o ja höjde ett hål bara, samt länge "nosremmen" o kortade kedjan lite för annars glappade den massor.. men han blev helt knäppt rent ut sagt?? :crazy:

ska få se med träns det lovar jag.måste bara bli starkare i handen min eller helt enkelt få hästen att inte ligger så mkt i handen.. men han har inte musklerna för att bära sig ordentligt just nu o ligger då på i handen... såå men förhoppningsvis ska det bli bättre..

Håller med i vad de andra sagt, ser väldigt mukt och trevligt ut! Han ser himskans nöjd ut :D.

Red med hackamore på vårt sto under en tid, och det hamnade också sådär, i ögat :crazy:. Trots att det satt högre upp...

testa att bredda nosremmen lite... jag fick köpa ett längre för att d inte skulle hamna i ögat... rider alla min på hack men e lite pyssel o få det o sitta bra.

Märkligt att han inte gillade det, ju högre upp desto mildare blir det ju. du får väll prova dig fram några gånger att höja/sänka och greja med kedjan. :idea:

Märkligt att han inte gillade det, ju högre upp desto mildare blir det ju. du får väll prova dig fram några gånger att höja/sänka och greja med kedjan. :idea:

jätte konstigt ja.. men han blev verkligen jättearg? :crazy:

Säger som de andra att du har en jättefin häst! Jag rider mycket på hack och har inte fått det att sitta bra förrän jag köpte ett westernhuvudlag. Nu sitter det bra i förhållande till ögat.

Säger som de andra att du har en jättefin häst! Jag rider mycket på hack och har inte fått det att sitta bra förrän jag köpte ett westernhuvudlag. Nu sitter det bra i förhållande till ögat.

jaså?
jag kommer ändra tillbaks mitt idag till hur ja hade det innan :crazy: För när en häst som e jättesnäll stegrar o vägrar gå framåt såå
gillar han det nog inte.
ska däremot föröska hitta ett pannband här hemma o sätta som en föreslog.

funkar inte det får ja med köpa ett western huvudlag då :D

Bara ett tillägg om Hacket.
Jag har tagit bort pannbandet helt.

Det kan man tycka ja - men tydligen upplever inte alla hästar det så. Min blir som en ostkrok om hacket sitter för högt upp.

Bara ett tillägg om Hacket.
Jag har tagit bort pannbandet helt.

det ska jag testa idag!

För pannbandet är lagom långt.... men sidostyckena sitter ändå som dom gör..

/startgrow som längtar efter att handen ska vara normal och rida på vanligt bett..:(

Det kan man tycka ja - men tydligen upplever inte alla hästar det så. Min blir som en ostkrok om hacket sitter för högt upp.

fast ja har tydligen mitt alldeles för långt ner?? hmmmmm men om hästen tycker att det är helt okej medan sen man bara höjer ett hål och hästen går helt i taket o stretar som fan??? o e jättearg?

han brukar va en lugn och snäll häst..men inte med hacket högre upp..........

Ja du har det extrem-extremt långt ner. jag har mitt bara ngt lägre ner än "normal läge", annars blir han ostkrok som sagt.

Tror att du får tänka om lite när du rider med Hack.

Höj upp det minst 2-3 hål på varje sida o ha inte ngt stöd som med bettet- eftergiften behövs tydligare än annars , vilket är bra för ens ridning.

Ja du har det extrem-extremt långt ner. jag har mitt bara ngt lägre ner än "normal läge", annars blir han ostkrok som sagt.

ja fast ja höjde bara ett hål o hästen blev tok.

hmm.. kan det vara så att ja hade underdelen för lite spänt?? för det känns som att nosdelen glidit ner..

för när jag höger så känns det som att "stålet" på sidorna. va det heter vet i fasen :angel: men det känns som det ligger emot ben osv då?

Tror att du får tänka om lite när du rider med Hack.

Höj upp det minst 2-3 hål på varje sida o ha inte ngt stöd som med bettet- eftergiften behövs tydligare än annars , vilket är bra för ens ridning.

hmmm.. men.. ja behöver litet stöd om hästen blir helt knäpp?
vill inte sitta på en stegrande häst utan ngt som helst stöd i bettet??

kan någon visa mig vart kedjan inunder ska ligga?? el förklara??

Du rider väl inte med handbromsen i- utifall att:confused:
Den lär ju vara lättare att bromsa om den inte är helt bortdomnad på nosen.:idea: :cool:
Läng nosdelen så mkt som det går.

kan någon visa mig vart kedjan inunder ska ligga?? el förklara??

Hmm, hur menar du? den ska vara spänd som en vanlig nosrems underdel, dvs ngra fingrar emellan = lagom.

har du kedja eller rem? kanske var så att det nöp honom, om du hade kedja? :confused:

Du rider väl inte med handbromsen i- utifall att:confused:
Den lär ju vara lättare att bromsa om den inte är helt bortdomnad på nosen.:idea: :cool:
Läng nosdelen så mkt som det går.

nej nej.. det gör jag absolut inte.. min häst har aldrig rest sig innan så ja antog att det berodde på hacket?
vill inte sitta på längre tyglar o inte ha kontakt me bettet på en häst som verkar otilfreds med bettet

Hmm, hur menar du? den ska vara spänd som en vanlig nosrems underdel, dvs ngra fingrar emellan = lagom.

har du kedja eller rem? kanske var så att det nöp honom, om du hade kedja? :confused:

alltid haft den kedjan.. riden med den till o från i två år.. okej så den ska sitta i gropen el va man ska säga?? ja hårt har jag den inte direkt.... kanske för löst

Tror inte att den ska ligga i kindkedjegropen.

en sak bara. om hästen har problem med tänderna o nyps ihop av Hacket, så kan det givetvis uppstå konflikt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 005
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka