Sv: Tips mottages väldigt gärna.
När det är som allra värst så tänk så här: mitt barn kommer aldrig hoppa för att någon säger hoppa, mitt barn kommer alltid ifrågasätta istället för att svälja allt, mitt barn kommer bli en stark vuxen som ingen kan trampa på, mitt barn kommer kunna stå emot grupptryck som tonåring för jag ger fasta ramar, jag står för vad jag har sagt oavsett vad.
Trots är ett ord jag avskyr, jag ser (såg) det som utveckling för det är precis vad det är.
De provar vad som händer om de gör si eller så, det kanske ser ut som om de bara skriker nej utan relevans men inom dem pågår en utveckling som går med en rasande fart.
De ser hur omgivningen reagerar och intergrerar med den, de lär sig helt enkelt hur man beter sig som människa.
Om man ger sitt barn fasta ramar med massor av frihet inom dessa ramar så får man tillslut ett barn som vågar testa men som inte testar för att jäklas.
Dvs. som tonåring så behöver de inte testa allting bara för att se vad som händer för de vet redan vad som händer när man går utanför ramarna för det lärde man sig redan som liten, då blev det fel och man mådde inte så bra.
Jag har haft enkla regler för mina barn, de har fått göra allt de vill så länge de inte skadar sig själv eller någon annan.
Givetvis har regeln varit uppdelad efter hur gamla de har varit, tex har en regel varit att man inte får springa ut på gatan. Den regeln behöver de ju inte när de sitter i vagn som ett-åringar och när de är 18 år så behöver man ju inte säga det till dem heller (förhoppningsvis
)
Men likaväl som regeln om när man ska lägga sig finns så finns regeln att man aldrig kör full för då skadar man sig själv och likaväl som att regeln finns att man inte mobbar någon lika självklart är det att man bryr sig om sina medmänniskor för annars skadar man någon annan.
Utvecklingsåldrar (ja det kommer fler
) är jobbiga men ju mer man var glasklar själv vid förra tillfället ju enklare blir det för varje gång.
Så stå på dej!
Var tydlig!
Låt ditt barn studsa mot din kärlek så lär sig ditt barn var gränserna går.
Och räkna till en miljon om det behövs men har du sagt något så är det vad som gäller.