Tips mottages ang Föl

Sv: Tips mottages ang Föl

tack så mycket för ditt inlägg! Jo jag har märkt att man inte kan stäalla sådanna frågor här längre, utan att bli nedklampad som en som itne fattar någonting. Jo ska ta och fråga min verkare som är NH tränad om hon har någon ide. Tack så mycket för uppmuntringarna!
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Nafayette skrev:
Där är det viktigare att hon får sitt födointag tillfredställt.
Mycket viktigare än att hon rids.

Det ena måste väl inte utesluta det andra? Jag skrittar mitt sto 3-4 gånger i veckan, 10-20 minuter gången, och det gör jag för att hon mår bra av det. Inte för att jag är så jäkla ridsugen att jag inte kan bärga mig.
(Fölet är 9 veckor, och står lugnt i boxen med hästkompis bredvid, och människa i gången.)
 
Sv: Tips mottages ang Föl

"Här får man inte ha andra förutsättningar än en hel flock med ston och föl, då är man diskvalificerad som uppfödare! "
Varför skulle man vara det?
Att ta föl på ett sto kräver en hel del planering, väldigt få hittar bara ett föl hos stoet, men visst olyckor händer. I planeringen ingår sådant som hingstval, att man har stallplats som passar för ett dräktigt sto, ändrade foderbehov, möjlighet för att övervaka fölningen m m. Varför skulle man inte kunna planera in ett bra fölbete för sto och föl i god tid?

Att ta föl på sitt sto kräver en hel del kunskap så när man nu försöker lära sig det och letar kunskap så förstår jag inte att man kan missa en av de få saker som är verkligt vetenskapligt studerad. Nämnligen hur utevistelse för ett föl påverkar dess framtida hållbarhet. I en studie på 1500 st (tror jag att det var) föl som följdes under ett antal år, tittade man på utvecklingen av skelett, senor, leder och muskler. Det som klart kom fram är att ju tidigare ett föl kan få vara ute dygnet runt i större hagar med mycket möjlighet att röra sig fritt, ju bättre utveckling, helst redan från de första dygnen. Att dom som inte fick detta under sin första tid men fick tillgång till detta senare under sin uppväxt inte hade någon möjlighet att kompensera detta. Det som missats under fölets första levnadstid gick aldrig att ta igen.

Så om man nu verkligen vill ha ett föl, varför inte ge det de bästa möjliga förutsättningarna för att få ett bra framtida liv?
Detta oavsett hur många föl man har/kommer att ha.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Masse skrev:
"Här får man inte ha andra förutsättningar än en hel flock med ston och föl, då är man diskvalificerad som uppfödare! "
Varför skulle man vara det?
Att ta föl på ett sto kräver en hel del planering, väldigt få hittar bara ett föl hos stoet, men visst olyckor händer. I planeringen ingår sådant som hingstval, att man har stallplats som passar för ett dräktigt sto, ändrade foderbehov, möjlighet för att övervaka fölningen m m. Varför skulle man inte kunna planera in ett bra fölbete för sto och föl i god tid?

Att ta föl på sitt sto kräver en hel del kunskap så när man nu försöker lära sig det och letar kunskap så förstår jag inte att man kan missa en av de få saker som är verkligt vetenskapligt studerad. Nämnligen hur utevistelse för ett föl påverkar dess framtida hållbarhet. I en studie på 1500 st (tror jag att det var) föl som följdes under ett antal år, tittade man på utvecklingen av skelett, senor, leder och muskler. Det som klart kom fram är att ju tidigare ett föl kan få vara ute dygnet runt i större hagar med mycket möjlighet att röra sig fritt, ju bättre utveckling, helst redan från de första dygnen. Att dom som inte fick detta under sin första tid men fick tillgång till detta senare under sin uppväxt inte hade någon möjlighet att kompensera detta. Det som missats under fölets första levnadstid gick aldrig att ta igen.

Så om man nu verkligen vill ha ett föl, varför inte ge det de bästa möjliga förutsättningarna för att få ett bra framtida liv?
Detta oavsett hur många föl man har/kommer att ha.

visst, visst, det finns massor att tänka på när man "blir med föl". men det är inte alla som har möjlighet att ge sina föl de mest optimala förutsättningarna.
trots att forskning visar att utevistelse på stora arealer i stora flockar är lika bra för travhästar som att börja köra in dem som 1-åringar och träna regelbundet så är det inte särskilt många tränare, varken proffs eller amatörer, som gör det. varför inte? det är ju mycket mindre personalintensivt.
naturligtvis beror det på att få tränare har den arealen och/eller unghästflocken som behövs ...
kallar vi dem oansvariga för det?
borde de inte träna unghästar?
nej, ingen påstår något sådant.
så varför denna pajkastning?

trådskaparen vill ju få råd angående sitt föl. varför måste alla moraltanter/gubbar kasta moralkakor på alla som vågar starta en tråd? på det sättet vågar ju inte fråga om något.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

kan säga att mitt föl och mitt sto går på lösdrift och fölis har inte stått i box så mycket. visst vi kanske itne har den optimla beteshagen som är rätt mager( vilket passar vår andra häst) men stoet får lucern för att komplitera detta.

Bara för att jag vill rida och hålla igång och för att mitt sto beöver och vill det. Hon är ändå 18! är jag hel knäpp som rider henne då?

Genom att starta denna tråd ville jag ha råd om hur jag skulle göra för att få mitt stoföl att gå bredvid mig inte stanna på alla möjliga ställen så som en väg vilket hon gjort och jag varit tvungen att dra in henne. det jag vill ha råd om är hur jag får fram henne och hur jag ska kunna få henen att gå bredvid mig så jag får bättre säkerhet i hanteringen med mitt föl.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Pajkastning var ordet...

Alla har inte samma förutsättningar, i livet, i hästlivet i arbetslivet, intellektuellt, osv. Måste man då se ner på och klanka på dem som inte gör som regelboken och forskning säger?

Jag är helt övertygad om att trådskaparen vill sitt föl det allra bästa och ordnar så att det blir så bra som möjligt för hennes föl. Allt efter hennes förutsättningar. Det var just det hon ville ha hjälp med när hon startade tråden, att hantera sitt föl på bästa sätt enligt de förutsättningar hon har. Hon har säkert redan undersökt möjligheten att ha dem ihop med andra föl flera gånger om och tro mej, det är inte så lätt att ordna även om man har planerat väl!

Nä, det är er besserwissar som jag ser ner på som inte har förståelse för att andra människor gör så gått de kan med sina förutsättningar. Trist för er att ni verkar vara så inskränkta i er egen fullkomlighet :smirk: ....
 
Sv: Tips mottages ang Föl

"Bara för att jag vill rida och hålla igång och för att mitt sto beöver och vill det. Hon är ändå 18! är jag hel knäpp som rider henne då? "
Nej men jag som inte sett hästen tror mer på vad Nafayette skrev att det inte är ridning som stoet behöver utan att få ordentligt med rätt foder och möjlighet att röra sig själv. Ridning i det här skedet lär inte hjälpa henne kanske tvärt om istället hon behöver sin energi till att föda fölet just nu. Vilket inte direkt är någon nackdel utan istället väldigt bra för fölet om ger det mycket di. Nackdelen är att hon själv har svårt att hålla hullet, vilket inte är helt ovaligt på "bra" fölston.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Det jag kan hålla med om är att tråden urartat. Men tyvärr är det ju långt ifrån den första i år om liknande problem med fölhantering.
Tycker att den som klankar ner på andra verkar vara du själv, faktiskt. Att t ex Nafayette som är proffs på det här med föl och fölhantering inte skulle veta vad det rör sig låter väldigt otroligt.
Du kommer ju själv med samma argument som jag använt mot.
"Alla har inte samma förutsättningar, i livet, i hästlivet i arbetslivet, intellektuellt"
Det är detta jag menar med att man får planera så att man kan få de bästa möjliga förutsättningarna. Skaffar man kunskap innan så det ju det klart bästa för att slippa otrevliga överraskningar.

Helt ärligt har jag ingen aning om vad trådskaparen ska göra nu när hon vill ändra fölets naturliga betéende med att gå strax bakom ledaren av säkerhetsskäl. Däremot vet jag att det krävs mer mod av häst att vid sidan eller framför än bakom.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips mottages ang Föl

Hon får ordenligt med foder och rör sig i hagen. <att jag rider och pysslar och tar bort henne från fölet mår hon bara abra av. man märker på henne att hont ycker det är skönt attvara ute och lunka.

Men som sagt det är inte något om dte jag frågade om utan om mitt föl.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Detta med att skaffa kunskap..är inte det jag gör? det tycker jag iallfall. dett är mitt förtsa föl och ja jag är bara 17...självklart vill jag inte misslyckas med mitt föl och självklart vill jag mitt föl det allra bästa. Jag har försökt få en fölkompis till henne men som sagt det är itne så lätt...och hitta sånt bra bete som passar till sto och föl är itne heller så lätt. och när jag har en beteshage hemma så kan jag väl istället lika gärna fodra upp henne med lucern,

Jag är inte ute efter att bråka med mitt föl tvärtom jag vill att vi båda ska kunna få säga vad vi tycker och att vi båda ska respektera varandra.
Att jag vill att mitt föl ska gå bredvid mig är att hon säkert i framtiden blir svårare att få henen att gå bredvid i stället för bakom.och det problemet vill jag itne riktigt ha.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Nafayette skrev:
Låt märrarna ha sina föl vid sidan och släpp ut dom på bete ihop med andra likasinnade.
Rida kan man hållas med efter avskiljning..
Varför kan man inte unna märra att få ha en lugn sommar en gång i hennes liv?????

AM

För att sen ställa fölen på lösdrift första vintern och sen iväg på bete igen..

ja,så har jag det hemma på mitt bete,4 st vbl-åringar som gått och varit föl och fått gå på lösdrift hela vintern..(Inte mina hästar)
optimalt?
Näe..Jag önskar jag kunde få på de en grimma,och jag önskar jag kunde få visitera de ordentligt och jag önskar att de skulle kunna gå att fånga utan att behöva driva de som boskap till en mindre stabil hage eller till stall och jag önskar att de skulle vara ledtama så jag enkelt kan byta hage..


Till Trådskaparen>Mitt fbl föll ur en del när hon gick på bete trots fodring 3 ggr/dag när vi sen började ställa in henne på eftermiddagen fram till sen kväll när insektstrycket var som värst,då först la hon på sig mer hull,hon vandrade för mkt annars.
Mitt ena föl i fjol var av modellen att allt skulle göras tvärtom,ville jag ta in på eftermiddagen kördes frambenen ner osm spärrpinnar och hon vägrade gå,alt. hon la sig ner osv..
Jag satte på stoet en longergjord och knäppte fast fölet iden sen fick stoet "ta med sig" fölet dit vi gick
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Engla skrev:
Pajkastning var ordet...
Nä, det är er besserwissar som jag ser ner på som inte har förståelse för att andra människor gör så gått de kan med sina förutsättningar. Trist för er att ni verkar vara så inskränkta i er egen fullkomlighet :smirk: ....


Åter igen påängterar jag detta med bestraffning av föl och unghästar..

Detta klippt från just denna tråd:
Citat
När förra fölis reste sig och slog, fick ena frambenet över grimskaftet, så drog jag helt sonika hårt i grimskaftet så att hon stod och vinglade på tre ben. Som ettåring var hon lite tuff igen och reste sig, höll då alltid i grimman så att hon ej fick chans att komma så högt. Tipset jag fått är att vara snabb med att slå den över frambenen med tex grimskaftetSlutcitat

Jag behöver väl inte tala om för er att en has på en unghäst är ganska vek och går lätt av om den dras omkull vid obalans...
Det visste ni väl..antar jag.

Ts har istället problem med att ungen slår mot henne.
(respektlöst föl??)

TS har också förklarat att hennes gamla fölmärr har tappat sin överlinje.
Märra har en unge på 3 månader.

Är man besserwisser om man säger att stoet behöver all energi OCH protein för egen del och inte för att hon ska ridas????
Eller hur tror du, att en sådan gammal märr ska komma upp i hull???
Det tar ett helt år att få upp en nedgådd märr till skapligt skick.
Då UTAN att överhuvud taget motionera henne och med maxgivor i krubban.
Reglerad betessäsong.
TS gamla sto kommer fortsätta att rasa om inget drastiskt händer med fodret..

Och varför i hela fridens är det just så många "problem-föltrådar" ???
Har du tänkt på det??
Kan det vara så att det finns fler som TS som inte har erfarenhet och vill ha råd??
Och varför är man då besserwisser om man gång på gång på gång fösöker att få fram hur föl oftast är funkade???

JAg vet att det kan vara svårt att hitta anpassade beten till ston med föl. Oftast sköts inte dom som man ska. Ingen kontroll och inga verkningar/maskningar/betesputs/ stödfodringar m.m.
Kanske måste man då offra sin relation med märra under dom få betsmånader vi har här i Sverige.
Kanske lasta och åka med henne och föl flera mil..
Men spelar det någon roll??
Många häpnar när ungen några månader senare kommer hem.
Stor och välväxt, nyfiken, försiktig men harmonisk.
Den bits inte, den sparkas inte, den springer inte över folk.

Till amkm:
Det finns avarter till lösdriftar över hela Sverige.
Våra ungar är hur lätta som helst att fixa med.
Vi både leder dom till andra beten OCH kör med hästtransporten.
Då menar jag att vi tar ettåringarna och lastar dom på betet.
En enda gick vi nästan bet på och den var dum från dag 1.
Den blev inte häst förrän den kastrerades.
Förklaring?? Ingen aning.
Mamman sylvass och pappan har munkorg och dubbla ledstänger. Ledarna har full skyddsutrustning.

Slutligen så kan jag säga att det är INTE TS inlägg jag reagerar på UTAN det svar hon fick som jag klistrat in här med lutande stil.

AM
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Varför ställer man frågan om man inte förväntar sig ett ärligt svar? Om man redan vet vad man vill ha för svar så frågar man inte så enkelt är det.
Ang ridning av stoet tycker jag är vansinne om hon faller ur, det går inte att rida bort det, mer foder är vad som behövs. Tänk på att stoet ska ge di oxå inte bara föda sig själv.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Kan inte annat än hålla med flera stycken: Ett fölsto som har tappat sin överlinje ska fodras, inte tränas. Och då snackar vi rejält med foder. Speciellt som betet tydligen är magert. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna hålla våra fölston i hull på bara lucern och bete, även om vi har gott om bete.
Vad spelar det för roll om märren är odräglig, om hon går på betet. Hon kan väl få gå där och vara hur odräglig hon vill. Så länge man inte ska jobba med henne så kvittar väl det.
TS bör tänka på vad gäller stoets hull, att stoets ålder är en ännu större anledning till att inte rida. Går hon ner sig ordentligt är det ju ännu svårare att få upp henne i hull, än om man jämför med en yngre häst.

Att det skulle vara svårt i framtiden att få hästen att gå vid sidan om den som leder, bara för att den går bakom nu, tror jag inte för ett ögonblick. Just nu är det naturligt för den att gå bakom. När den är äldre blir det mer naturligt för den att komma längre fram. Den ska så småningom kunna placeras var man vill i förhållande till den som leder, men det finns ingen anledning till att försöka lära den det nu. Allt sådant kommer av sig själv, i den vardagliga hanteringen, när man gör det som behöver göras. Det är inget som behöver krånglas till, eller tränas specifikt.
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Ja jag brukar alltid slita och dra i mina föl (de få jag haft!plus unghästarna!) och helst så de blir halta efteråt, det är ju det bästa sättet att lära dem veta hut!
Och mitt käraste tillhygge att använda är just ett baseballsträ, du skulle se vilken effekt det har på fölungarna!!!

:devil: :devil: :devil:

/Kicki_J-som blir en elakare bukemänniska ju mer tiden går
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Ber om ursäkt till dig ts att denna tråd tydligen spårar ur:cry: !
Men åter till ditt "problem" så är jag helt övertygad om att det inte (enbart i alla fall!) beror på att din fölunge går i flock. I ungdomens dagar var jag i ett travstall där föl, unghästar och ston gick i flock. Gubbskrället som ägde dem hanterade dem noll innan det var dags för inkörning, tror du de var trevliga att hålla på med?? Absolut inte!!
Gå på din känsla du! Och jag är så himla dum att jag tror att alla ska fatta att varken jag eller andra skulle göra en liten fölis illa...:crazy: Att jag "höll emot" grimskaftet så bråkstaken stod på tre ben en kort stund verkar inte ha skadat henne, men å andra sidan var det vid avvänjning (5-6 månader) som hon började bråka så.
Och min numera treåriga unghäst går fint vid sidan fastän hon gick ett par meter efter som föl. Om du inte kan ha någon som leder stoet så har du provat att leda båda samtidigt? Eller blir han "för" busig då?
Hur som helst så lycka till med din fölunge!
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Kicki_J skrev:
Gå på din känsla du! Och jag är så himla dum att jag tror att alla ska fatta att varken jag eller andra skulle göra en liten fölis illa...:crazy: !

Hur ska den orutinerade fölägaren förstå att du inte menar det du skrev i inlägg 1 ???

Vi har en hel hög med nya "fölägare" på Buke som står rådvilla angående deras vildbattingar..

Du kanske vet vart gränsen går men dom gör det inte.
Dom kanske tror att ditt ursprungsinlägg är rätt och gör likadant..utan kunskap..
Och så får vi 43 nya trådar om fölhantering i stället med förtvivlade ägare vars föl både bits, sparkas och är odrägliga..

LÄS igenom alla problemföltrådar på forumet..
Alla startar på samma sätt.
Ägaren har fått sitt första föl som är en gullegris och jätteduktig att få på grmman dag 2.

Och jag hävdar att det är ett stort misstag av den orutinerade fölägaren att både gulla OCH fostra sin unge..
Det går oftast inte ihop.
För när ungen borstas så vill den borsta tillbaka..
Den orutinerade ägaren får sig ett tjuvnyp..
Och reagerar mycket negativt eller blir rädd.
Sedan går ägaren in här på Buke och läser om alla möjliga varianter av fostran av föl.
Dina första rader i inlägg 1..tex.......

Sedan finns det en viss skrytfaktor i detta ämne..
Hur många är det inte som gärna lägger fram att just deras tre månaders föl är välhanterad???
Vilket betyder oftast att det, som i normala fall tar ett och etthalvt år att lära en liten, tvingas läras in på mycket kort tid..
Och för att tvingas skynda på inlärning så råder massor med användare här att LEDARSKAP är viktigt..

Bakslaget kommer..var så säker..
BAra läsa vidare ett till två år senare i alla dessa lasttrådar..
Den nu lite äldre hästen går inte att ställa i kedjor..
Inte heller vidare dräglig mot veterinärkåren alternativt hovslagare.

Men det började alltid med ett gulligt föl..

AM
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Finns bara en sak att säga om detta sista inlägg!
Läs och begrunda hur verkligheten är.
:bow:
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Oj vilken debatt om fölisar!

En eloge till dig som går ut och vill ha hjälp med problemen!!! Jag håller med den som skrev att du skulle söka någon "live" som kan hjälpa dig med lite tips. Mycket handlar ju om känsla - och känsla handlar ju om DIN relation till DIN häst - det är inte lätt att hjälpa på tråden då vi alla är olika. Att jobba med fölisar så länge de får vara hästar också kan väl inte vara så fel precis.
Precis som du säger är de läraktiga som sjutton! Mitt bästa råd är att hålla humöret uppe och "leka" fram resultat. Hästen ska ju ha relationer till människor hela livet och den behöver goda erfarenheter!
Jag tror det kommer att ordna sig med den vilja du uppvisar!
 
Sv: Tips mottages ang Föl

Du är så himla bra Naffa! :bow: :bow: :bow:
(Jag vet att du misstänkte min för att vara ett sånt där överhanterat kräk :D )

Jag tycker att man ska kunna hålla på med dem "lagom mycket" men det ska absolut mest vara mammorna som uppfostrar. Vår värsta uppfödning var en som mamman inte riktigt brydde sig om att uippfostra och alla andra hästarna var helt mjäkiga emot. Men han blev rätt vettig han med.

Jag minns förra årets och förrförra årets liknande trådar där något tyckte att det var helt ok att jaga och busa med fölet.
Jag har haft en som fick hoppa mot folk mär han var liten ,med mera.., han var inte kul att hantera speciellt inte om han fick lite överengergi. Då var det ett russ och jag var 20+. :eek:

Konsekvens vid hantering av ungarna och ingen överhantering... :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp