Tips mot lös mage!

J

JBL

Jag har en iackordering som inte är ok i magen. Förra vintern trodde vi att det berodde på hösilaget men denna vintern ger vi hö.

När vi stängde av vinterhagen för några dagar sedan så att de bara kan gå i sandhagen började problemen igen (de sjunker ner till knäna i övriga hagen på grund av allt regn de senaste dagarna). Hon får hö, halm och lucern.

Vad kan man ge henne för att stabilisera magen? Ingen mask och hon är den enda i stallet som reagerar så här.

Tacksam för alla tips!

Sv: Tips mot lös mage!

Den kanske äter sand, kan ge lös mage samt sandkolik i förlängningen. Prova att ge loppfrö.
För lite grovfoder kan vara en annan orsak om den är van att ha lite gräs i hagen.

Jag hade tagit bort lucernet helt - vänta 14 dagar och se om det blir bättre.

Öka på hömängden samt ge linfrökaka ( 1 dl/dag max ). Lucern gillar jag inte alls även om det är modefodret nr 1 just nu. Har haft hästar i stallet som både fått kolik och blivit lösa i magen av lucern. Vi har slutat helt med detta foder.

Hon blev bättre i magen när vi började ge lite lucern. Detta är en häst med mycket energi som inte behöver kraftfoder som hjälper henne att bli mer rastlös.

Har du tips på kraftfoder som inte ger mer energi men är bra för magen? Man bör väl blanda linfrökakan med något?

Jag ska framföra tipsen till hästägaren.

jag har samma problem med min ena häst. och blir galen på att inte hitta någon lösning!
Har haft henne i 4 år och sett flera veterinärer men de säger bara att hon är sådan och att hon inte tuggar maten så bra o tuggar med öppen mun men jag förstår inte vad det skulle ha med lösmage o göra.. och det e bara att acceptera det, lite tråkigt.
Jag ger min häst hö, halm och hippo camp.
Det finns ett foder för tävlingshästar som jag har hört om men inte fått tag på det, som man ger 2 gånger i veckan som skall magen bli bättre vet inte om det finns kvar längre o vet inte vad det hette det var flera årsedan en tjej tipsade mig om det. letar som bara den efter det fodret, hör av mig om jag hittar det.
jag har provat mig runt med många olika fodertillskott men inget har hjälpt, men där emot så fick jag en oralpasta när hon fick medicin så hon inte skulle bli lös imagen men det hjälper ju bara för tillfället.
linför är inte bra mot lös mage jag fick det tipset o testade men det blev bara värre.
det bästa jag provat e faktiskt halm, men svårt att få i dom tillräckligt mycket halm...

Hur man skall lösa problemet beror förståss på vad som är orsaken .
Säkerligen har många helt olika erfarenheter och tips.

Här kommer ett från mig:

Vår halvblodsvalack var lös i magen från och till från det han köptes, ( då var han 3 år).
Ungefär häften av dygnets "högar" var ren kodyngan medan resten var löst, men hyggligt normalt.
Vi trodde först också att det berodde på ensilage, sedan fick de flytande mineralerna skulden osv osv

Vi uteslöt metodiskt ALLT, åkte på klinik för endoskopi, lämnade in träckprov mm , mm.
Men inte blev det bättre och oftast var det värre på hösten då högarna dessutom började stinka väldigt.

Efter att ha provat allt i magkurer och bakteriebalanser och frön, satte vi honom förra hösten på ännu en kur som vi hittills inte prövat.
Mkt skeptisk upptäckte jag till min förvåning att lukten försvann nästen omedelbart och efter 1mån ( som var rek som kortaste behandlingstid för att ha effekt) var magen perfekt och har varit det sen dess.
Inga som helst problem i höst.

Han är idag 11 år!

Vad jag vill säga är att det finns mycket bra preparat på marknaden, det gäller bara att hitta rätt.....

Nej linfrökakan ger du torrt, som vilka mineraler som helst. Det ska ej blötläggas eller blandas med något, hästarna verkar dessutom gilla smaken av det. Obs! Inte att förväxla med linfrö som ska "tillagas" innan givan!

Linfrökaka säljs i säckar, tror att det är 10 kg säck eller möjligen 18 kg. Just det jag köper kommer från Bostället. Tror att de har en hemsida där du kan läsa mer om linfrökakan. De linfröcubes som Hippo saluför gillar jag däremot inte, de har inte alls gett samma goda resultat.

Upplever ni att lucernet hjälper så är det klart att ni ska fortsätta med det men helt bra har det tydligen inte blivit ändå?

Vi har gett Pronutrin som stabiliserar mag tarm bakteriefloran, det säljs endast på veterinärkliniker tror jag.

Ang kraftfoder och energi så håller jag väl inte helt med men däremot är det väl säkerligen inte positivt att ge mer kraftfoder om hästen är dålig i magen. Annat som är lösande och som bör undvikas är morötter och betfor i större mängder. Särskilt morötter tycker jag sätter sprutt på magarna lite väl mycket i bland.

Håller det i sig så hade jag nog ringt till ngn vet klinik och bett om råd.

Vetekli? Vi ger vetekli blanding åt våra hästar och ingen har lös mage. Och torrhö.

Vi ger vetekli, järn, kalk, sojamjöl, linfrö, vitlök, mineraler och vitaminer.

Ogillar färdigblandade foder...

Du har fått massor av olika råd. Det kan inte vara lätt att välja bland dem.
Men för att göra dig mer förvirrad.Jjag tycker att du ska fortsätta att ge lusern. Det är bra för hästens tarmar och då mår mikroorganismerna i grovtarmen bättre. En orsak till att den är lös i magen kan vara obalans bland dessa. Vanlig färsk bakjäst som man använder när man bakar bröd är också bra för denna balans 10gram per dag till stor häst. Betfor innehåller också fibrer som är bra för tarmarna. Sedan är det viktigt att den får tillräckligt med fibrer,

Betfor är def lösande så det kan knappast vara särskilt lämpligt att ge en häst som har diarre.Betfor är bra för att hålla magen igång, fibrer som du säger, men det innehåller också mycket socker - som är lösande.

Ang lucern så verkar det ju funka delvis i a f för TS men som sagt vi har tagit bort det helt från vårt stall p g a att flera hästar inte mådde bra på det. Det gällde lucern i hackform ska sägas.

En djungel för TS med alla råd - det enda man kan göra är ju att prova sig fram och ta kontakt med veterinär om det håller i sig.

Betfor är def lösande så det kan knappast vara särskilt lämpligt att ge en häst som har diarre.Betfor är bra för att hålla magen igång, fibrer som du säger, men det innehåller också mycket socker - som är lösande.

Det finns säkert "tusen" trådar om betfor och lika många om lusern för den som vill fördjupa sig i ämnet här på forumet. Men när det gäller betfor så är fibrerna bra för magen, har svårt att tänka mig att hästen blir lös i magen av dem. Jag vill inte påstå att betfor innehåller mkt socker. Det är ju en restprodukt vid sockerframställningen dvs sockret från det har du hemma i köket. Men däremot så har man tillsatt melass. Den kan kanske hästens mage reagera på. Det mesta av den försvinner om man häller bort vattnet.

Se till att få hästen ordentligt utredd på klinik!

Annars kan dessa saker hjälpa en känslig mage:
* ProEque (stavning?)
* Aloe vera
* Aspbarkspellets

Melass är väl en produkt av sockerbetan så sött lär det väl bli. Vi har väldigt olika erfarenheter tydligen, jag behöver inte läsa en massa trådar om det utan utgår från egna erfarenheter när jag ger råd. Då vet jag med säkerhet att det stämmer, mina erfarenheter alltså, sen kan olika hästar reagera helt olika på samma saker förstås. Det finns tyvärr inga absoluta sanningar i det här tror jag, hästar är individer.

Ihållande diarre då hade jag som sagt konsulterat veterinär.

Jag har en häst som jag misstänkt har magsår. Konsulterade med vet om att gastroskopera vilket vet tyckte inte skulle vara sjysst mot denna stressade häst. Istället fick jag rådet att prova mig fram.

Jag ger nu müsli kraftfoder med lucernhack utan melass, samt linfröpellets. Hur mycket linfröpellets som skall ges råder det delade meningar om. Jag ger tre rejäla nävar. Vet ej vikten. Foderhandlaren sa att det går bra att ge 200gr per 500kg häst. Andra säger att man kan ge mer än det.

Hon har även fri tillgång på hösilage på natten och gräs i hagen på dagen. Hon får ingen betfor. Det räcker att jag tar betforvattnet för att hon skall bli lös.

Hästen har blivit mycket bättre i magen. Nästan normal och går nu upp i vikt.

Senast ändrad:

Jag är väldigt förtjust i linfrökakan, ja alltså inte bokstavligen då...utan de effekter mina hästar fått utav det. Jag ger nog kanske betydligt mindre än vad man skulle kunna ge enligt anvisningarna men jag har provat mig fram till 1 dl/dag till liten stor häst och 2 dl/dag till stor häst av modell större.

Finns liksom ingen anledning att ge stora mängder om det räcker med mindre:)

Melassen kan ju vara en stor bov i det hela om det är tillsatt i vissa lucernhack, kan förklara lösa magar på en del av hästarna men jag fick en annan tråkig effekt av hacket på min unghäst och det var tarmvred. Även hosta och början på foderstrupsförstoppning. Jag gav ändå inga stora mängder av det. Så all lucernhack går bort i mitt stall!

Melass är väl en produkt av sockerbetan så sött lär det väl bli. Vi har väldigt olika erfarenheter tydligen, jag behöver inte läsa en massa trådar om det utan utgår från egna erfarenheter när jag ger råd. Då vet jag med säkerhet att det stämmer, mina erfarenheter alltså, sen kan olika hästar reagera helt olika på samma saker förstås. Det finns tyvärr inga absoluta sanningar i det här tror jag, hästar är individer.

Ihållande diarre då hade jag som sagt konsulterat veterinär.

Jag uttryckte mig nog lite oklart tidigare. Jag vet sedan tidigare att vi inte tycker samma sak om allting och framförallt inte om melass och lusern. Det gör inte mig någonting. Tänk vad tråkigt det hade varit om alla hade tyckt lika. Då hade det inte blivit ngn större fart på diskussionerna. Sedan tycker jag inte att det räcker med att ngn har erfarenhet av att tex ha gett några hästar ett foder och sett hur just de reagerar. Det är inte ngt som säger att mina hästar kommer att reagera likadant. Jag vill ha lite mer motivering till varför man ska ge tex ett speciellt foder. Men jag tror att vi har diskuterat det också.

Mitt tips om att leta upp gamla trådar var egentligen till alla andra som läser tråden. Jag orkade inte riktigt skriva det som jag och andra har skrivit tidigare.

Sedan håller jag verkligen med dig om att om man har en häst som har varit dålig i magen under en längre tid bör man söka veterinär. Det tycker jag man ska göra innan man testar en massa olika foder. Det blir ju ytterligare påfrestningar på mage och tarmar med alla experiment.

Vi är ganska överens ändå tror jag, fast inte i sakfrågorna då;)

Lite till mans här på forumet så borde vi kanske vara tydligare med att det vi oftast utgår ifrån och beskriver det är våra erfarenheter, oftast inga absoluta sanningar eller totalt ackurat fakta. Jag försöker komma i håg att understryka att det är MINA erfarenheter eller just MINA personliga åsikter i olika frågor och att det är dessa jag utgår ifrån men slarvar ibland med att göra det.

Jag har personligen återgått till att lyssna på mina egna erfarenheter när det gäller våra djur eftersom jag har märkt att det finns så många "experter" som uttalar sig men som man sedan upptäcker faktiskt är direkt kopplade till någon foderproducent ( om vi talar foder ). Jag resonerar som så att jag har haft så många olika hästar genom åren, av olika raser och åldrar, vi har fött upp ett antal hästar så lite av den kunskapen har jag också fått med i bagaget, så jag tycker att det är dags att börja lita mer på egna erfarenheter.
Sen är det ju alltid trevligt att lyssna på andra och värdera det som sägs, kanske sålla ut det man tycker verkar vettigt och prova nya saker om det man redan provat inte fungerar. Svammel, svammel, man skulle kunna tro att det är fredag e m:angel:

Jag har en häst som jag misstänkt har magsår. Konsulterade med vet om att gastroskopera vilket vet tyckte inte skulle vara sjysst mot denna stressade häst. Istället fick jag rådet att prova mig fram.

Jag ger nu müsli kraftfoder med lucernhack utan melass, samt linfröpellets. Hur mycket linfröpellets som skall ges råder det delade meningar om. Jag ger tre rejäla nävar. Vet ej vikten. Foderhandlaren sa att det går bra att ge 200gr per 500kg häst. Andra säger att man kan ge mer än det.

Hon har även fri tillgång på hösilage på natten och gräs i hagen på dagen. Hon får ingen betfor. Det räcker att jag tar betforvattnet för att hon skall bli lös.

Hästen har blivit mycket bättre i magen. Nästan normal och går nu upp i vikt.

Vad är det för sorts lusernhack? Eller är det muslin som innehåller hack också? Jag har själv en häst som har problem med magen och han reagerar på minsta lilla melass. Jag har letat lusernhack och andra foder med, men det är ytterst svårt att hitta något melassfritt (ibland kallas det för restprodukter ur betfiberframställning mm).

Jag har inte hittat något lusernhack utan melass tillsatt. Dangroent har ett men det säljs ej i sverige. Mineraler specialbeställer jag utan melass och betfibrer eftersom nästan alla sorter innehåller det.

Till TS

Min häst har gjort långa utredningar och jag har provat de flesta medlen på marknaden. Det är jättesvårt att säga vad som fungerar. Jag tycker ni verkar ha en bra foderstat till hästen och jag personligen skulle nog inte blanda i något ytterligare fodermedel så länge hästen ej är bra. Det verkar ju vara något i sandhagen som ger problem, om inte hästen är som min som blir sämre just i den här perioden. Om ni ger loppfrön borde ni ju kunna ta bort sand i mage/tarm som en orsak. Min häst har sondats med loppfrön och jag har ordinerats att ge iaf ett par dl om dagen för att det ska ha någon effekt mot sand som redan ligger på plats. Jag gav själv 2 dl om dagen vilket mag-veterinärerna ansåg var för lite för att få bort sand. Som underhåll går det däremot att ge mindre.

Man kan kolla sand i magen själv också genom att hänga upp en påse med vatten som man lägger bajs i. Sanden sjunker till botten. Kliniken gör så ibland.

Det kan även vara bakterier i sanden/hagen som ger problem.

Jag HAR en häst med magsår. Inte tidigare nämnda valack (hjälp nu verkar det som om jag har världens sämsta fodringsrutiner!) utan en annan.

Denna magsårs häst var inte lös i magen, även om det säkert är vanligt hos endel magsårshästar, utan jag åkte in och undersökte insidan av hennes magsäck då hennes päls blev underlig och hon började snappa luft,
och mycket riktigt....

Behandling med gastrogard och sedan ett liv helt utan kraftfoder. Musli går inte, ej heller morötter, äpplen , betfor.
Hon äter hö , hackad lucern och har fri tillgång på halm.
Som tur är så är detta en häst som i sig själv har en hel massa energi så det är inga problem för henne att arbeta på bara grovfoder.

En helt annan lösning än den koblajande valacken alltså, som hade en otäck och envis tarmbakterierubbning.

Vet man orsaken, som sagt, till problemet vet man åtminstone på ett ungefär vad man skall pröva med, men annars....

Om det är möjligt är det nog klokast att göra en utredning så att det inte handlar om något som går att åtgärda snabbt.
Blir ni inte klokare av det så kan man ju inte göra annat än att prova sig fram,som nu så många rekomenderat.

Hoppas att det löser sig!, eller inte förresten(nä, nu vart jag vitsig..ha ..ha)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka