Tips mot lös mage!

Sv: Tips mot lös mage!

"....Efter att ha provat allt i magkurer och bakteriebalanser och frön, satte vi honom förra hösten på ännu en kur som vi hittills inte prövat.
Mkt skeptisk upptäckte jag till min förvåning att lukten försvann nästen omedelbart och efter 1mån ( som var rek som kortaste behandlingstid för att ha effekt) var magen perfekt och har varit det sen dess.
Inga som helst problem i höst.

Han är idag 11 år!

Vad jag vill säga är att det finns mycket bra preparat på marknaden, det gäller bara att hitta rätt.....

Vad provade ni?

Vad provade ni?

Ja, jag vill egentligen inte göra reklam för det ena eller det andra medlet, då jag tror att det beror lite från fall till fall ,men ....

Då vi prövat flera liknande preparat, både av enklare och mer "komplicerade blandningar", blev det lite snopet att ett sju års elände fick ett slut med en kur fiberplex.

Ja, jag vill egentligen inte göra reklam för det ena eller det andra medlet, då jag tror att det beror lite från fall till fall ,men ....

Då vi prövat flera liknande preparat, både av enklare och mer "komplicerade blandningar", blev det lite snopet att ett sju års elände fick ett slut med en kur fiberplex.

Nämen det behöver du väl inte, det räcker väl med vad det är för produkt, inte vilken fabrikör ;). Det är väl toppen om du kan bidra med tips! :laugh:

det jag lärt mig:

hösilage funkar inte!
så hö är det som gäller.
Men den kan vara dålig i magen även av hö, men kan man så bör man iaf välja hö före hösilage på en häst med dålig mage.
musli, jäst, proviva och krafft mag/tarm funkade.

ta bort lucernen helt. Det som finns i lucern är mer protein.
med ett bra hö så behöver man inte extra protein.

Senast ändrad av en moderator:

det jag lärt mig:

hösilage funkar inte!
så hö är det som gäller.
Men den kan vara dålig i magen även av hö, men kan man så bör man iaf välja hö före hösilage på en häst med dålig mage.
musli, jäst, proviva och krafft mag/tarm funkade.

ta bort lucernen helt. Det som finns i lucern är mer protein.
med ett bra hö så behöver man inte extra protein.

På vilket sätt menar du att hästen blir dålig i magen av ensilage och hö? Om den får för lite grovfoder kan den bli dålig. Och naturligtvis om det är av dålig hygienisk kvalite. Men hur menar du?

Jag ger lusern till min fånghäst för att det är bra för hennes mage och tarmar. (Jag har nog skrivit det tidigare i och för sig.)

Ser att du redan fått en massa tips, men jag skriver ändå.

Mina brukar alltid bli lite risiga i magen på hösten när vi går över till fri tillgång på hösilage. Jag brukar ge dom loppfrön i en period då så är dom fina resten av vintern sedan!

Tusen tack för alla tips.

Eftersom det inte är min häst som har problemen så ska jag vidarebefordra tipsen till ägaren. Hon provar för tillfället kanel. Är det någon annan som provat det?

Eftersom detta endast verkar uppstå under en viss tid på året så tror jag inte att undersökning på klinik är aktuell. Hästen har inte diarrè, men hälften av högarna är lösare än normalt och det kommer blöta pruttar.

Förrutom att jag vill att hästen ska må bra så vill nog hästägaren ha en vit häst med ok mage för varken baken eller svansen är särskilt läckra eftersom hon gärna skiter nära väggen i boxen:D.

Höet har mycket bra proteinvärden (nästan för bra) så lucern får hon enbart för att det enligt innehållsförteckningen innehåller ganska mycket fiber. På människor är mycket fiber stoppande och lagom mycket håller igång magen, men jag vet inte hur det fungerar på hästar. Är bara väldigt glad att jag inte själv har en "maghäst".

Jo, efter vad jag förstått kan även hö med för mycket fibrer ställa till problem. För övrigt har även vi hö med mycket höga proteinvärden. Min gamleman tål det och äter hur mycket som helst medan 27-åringen inte klarar mycket av detta hö. Har nu fått införskaffa hö med lägre värden och nu funkar magen ok igen.

en häst ska ha mkt grovfoder! men oftast reagerar dom värre med hösilage än med hö. Dock kan hästar fortfarande reagera med dålig mage även vid hö.
(tänkte då på att vissa skriver att hästarna fortfarande är dåliga i sina magar fastän dom bytt från hösilage till hö) dock ska man inte minska mängden grovfoder (men det trodde jag alla vet att en häst ska ha mkt grovfoder) dock behöver man inte ge massa lucern iochmed at en häst får mkt grovfoder.
lucerns är nästan "pelletrerat" grovfoder. Då är det bättre o ger mer grovfoder och låta hästen få mer sysselsättning med att äta.

en häst ska ha mkt grovfoder! men oftast reagerar dom värre med hösilage än med hö. Dock kan hästar fortfarande reagera med dålig mage även vid hö.
(tänkte då på att vissa skriver att hästarna fortfarande är dåliga i sina magar fastän dom bytt från hösilage till hö) dock ska man inte minska mängden grovfoder (men det trodde jag alla vet att en häst ska ha mkt grovfoder) dock behöver man inte ge massa lucern iochmed at en häst får mkt grovfoder.
lucerns är nästan "pelletrerat" grovfoder. Då är det bättre o ger mer grovfoder och låta hästen få mer sysselsättning med att äta.

Jag tror inte att du har läst det jag skrev. du upprepar bara samma sak en gång till och svarar inte på hur en häst blir dålig i magen av hö/ensilage. Eller på varför ensilage är sämre än hö.

Anledningen att till att man kan ge lusern till en häst med dålig mage är att det innehåller fibrer som är lättsmälta och därmed bra för bakteriebalansen i magen. Det innehåller också extra mkt kalcium som buffrar syran i tarmarna vilket också gynnar de snälla tarmbakterierna. Det har inte ngt med mängden grovfoder att göra. Men natrurligtvis är det självklart att hästen ska ha tillräckligt med grovfoder.

Jag är för alternativa medel, men i detta fall så känns det bara bortkastat att ge kanel. Eftersom problemet uppstår periodvis vid viss tid på året så kan man anta att det handlar om sandrelaterat problem.

Då ÄR det loppfrö och linfrökaka och grovfoder som är lösningen. Loppfrö är rekomenderat ca 1-2 dl för stor häst och 0.5-1 dl för ponny, de tar inte skada av att få högre doser. Linfrökaka har jag personligen gett upp till 1 kg utan någon negativ effekt.
Sedan så skulle jag vara försiktig med melassen, melass i sig är laxerande och hästarna är olika känsliga, det finns melassfri lucern och betfor som alternativ.

Då ÄR det loppfrö och linfrökaka och grovfoder som är lösningen. Loppfrö är rekomenderat ca 1-2 dl för stor häst och 0.5-1 dl för ponny, de tar inte skada av att få högre doser. Linfrökaka har jag personligen gett upp till 1 kg utan någon negativ effekt.
Jag har för mig att första veckan kan man ge upp til 6dl loppfrön. Ska kolla. Har en gammal loppfröhink somanvänds till förvaring av linfröpellets numera.

Sedan så skulle jag vara försiktig med melassen, melass i sig är laxerande och hästarna är olika känsliga, det finns melassfri lucern och betfor som alternativ.
Får inte ens betfor min numera.

fast fibrer behöver inte betyda att det är bättre för alla magar.

jag lider själv av sk magsmärtor och jag blir riktigt dålig om jag äter fibrer. Jag kan inte heller äta äpplen eller så mycket frukt då måste jag genast slänga i mig tabletter...det räxckte att jag åt fiberpasta/fiberris så blev jag sängliggande med smärtor. (på tal om det, om ngn har för vana att ge just mkt äpplen till sina hästar med dålig mage, så kan det vara bra att minska ner det eller sluta med det...) Kommer inte ihåg, men innehåller hösilage vissa syror?

Man kan ge mag- & tarm, proviva eller annat som stabiliserar magen, men sen måste det utredas varför hästen är orolig i magen. Ett mycket vanligt fel är för få utfodringstillfällen i kombination med för lite grovfoder. Det är väldigt stressande för en häst att vara hungrig.

:grin: Krocket

låter som att hästen kanske är stressad? kollat så hon inte har magsår eller liknande.
går hon ensam?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 059
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka