Tips mot flugor i ögonen

lulski

Trådstartare
Är det någon som har något bra tips på medel att ha runt ögonen på hästen för att slippa flugor?

Flyweil och flughuva har provats med dåliga resultat. Hästen tar av sig grimmor och huvor på löpande band. Hon har rätt lång pannlugg men ändå så kryllar det av flugor i ögonen på henne och ögonen börjar bli irriterade. Jag smörjer flugmedel runt ögonen, så nära som möjligt utan att riskera att det hamnar i ögonen, men det hjälper ju bara ett tag.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tips mot flugor i ögonen

Man kan fläta in t.ex. balsnören i pannluggen så att den blir längre, det gjorde jag på en häst som inte skulle ha grimma eller hade någon huva. Fungerade bra även om det kanske inte var så snyggt. :D

Sv: Tips mot flugor i ögonen

Ja, jag funderade faktiskt åt de hållen. Får prova. Tack för förslaget!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 329
Senast: mackan
·
C
Utrustning Kan man fortfarande köpa Hjorthornsolja på apoteket som man kunde förr i tiden? Letar efter ett bra flug-avstötande medel att ha runt...
Svar
7
· Visningar
4 207
Senast: Neinor
·
Utrustning Har i alla år använt grimma o flyveil men funderar nu på att göra ett nytt försök med någon typ av flughuva. Köpte en när det blev...
2
Svar
39
· Visningar
3 924
Senast: flurrizen
·
C
Hästvård Är det någon här som vet ett bra medel att ha på hästen som är mot flugor? Stackars pållen är helless på att ha mängder med flugor...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2