Tips inför vintern!

Sv: Tips inför vintern!

Om du har ett utevattenkar...även om du hyr in så be att de investerar i en doppvärmare, Det behöves endast en kabel och sen är det bara att lägga i...fungerar utmärkt!
Annars köp själv eller gå ihop om det och ta med den när ni flyttar!

Reflexer är oumbärligt i alla lägen...oftast så slarvar ryttaren med sina men inte med hästens..inte bra

Ha alltid hjälm på knoppen även om det är kallt...mössa skyddar ej endsat emot kyla! Använd pannband som går ner lite för öronen under hjälmen...underbara

Ha alltid med hovkrats under uteritt bra mot sten o styltor.

Ta hjälp av månljuset på kvällen...billig strålkastare...

Hade bäst! :p

Buffalo_brud skrev:
*Om du lättare vill få av/på broddar så kan du doppa den i olja. (Läste detta på en annan tråd)
Vad för slags olja? Jag har letat efter den tråden men hittar den inte.

Oops...jag skrev lite dåliga tips.

Jag tror inte att det spelar så stor roll vad det är för olja eftersom det ofta har samma effekt.

Prova med vanlig matolja eller hovolja (det stog inte i tråden vilken sorts olja.), tror inte att det skadar precis

Jag ska också prova nån dag ;)

Reflexer på kläder kan man sy eller klistra på! Det finns ju på metervara, antingen som färdiga förpackningar eller på metervara. Då slipper man ta på och av dem! Nertill på byxor, ärmar och ryggen är bra ställen som man lätt glömmer bort.
Använder du skydd med kardborrband kan man sy på de som ligger utåt. Klipp remsor på ca 6 cm, sy ihop till en ring och så kan du trä på tyglar, sidostycken eller grimman och ändå kunna ta bort dem till ljuset är tillbaka.

Doppvärmare ska jag ha i mina hinkar, de fryser lätt då hon står i utebox.

Spärrskaft och broddhylsa till broddning är oumbärligt.

Att hänga byggfiltar innanför dörrarna när det blir riktigt kallt är jättebra. Tänk på att luft isolerar.

Japp reflexer är alltid bra! och en bra pann lampa,en sak som har varit den bästa investeringen på vintern är "ridgjorden" skulle inte klara mig utan den.

Speciellt om man är frusen som jag! en Western filt o en ridgjord är allt som behövs. Man får liksom värmen från hästen o fryser inte o desutom bra för hästens rygg. ;)

Jättefiffigt med reflexgrimmor, men jag har ännu inte hittat dem i storlek X-full!!! Finns inte dem?

hästmyran skrev:
Har tyvärr inga tips på vattenfrågan men tar gärna emot om någon har nåt smart!! Men inne i stallet kan man ju försöka hålla temperaturen över noll genom att vara lite noga med att stänga dörren när man springer ut och in, det gör ganska stor skillnad.

man kan hälla sprit i vattnet, så fryser det inte... ;)

Näe, det va inget bra idé, men socker och salt har väl den effekten att det sänker fryspunkten i vatten eller har jag helt fel där?? Fast det kanske inte är nåt bra att ge hästen i vattenhinken... Det är ett ständigt gissel med vatten som fryser, kanske är det enda att ha en eluppvärmt vattenkopp i både stallet och hagen!?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 336
Senast: LillaMusse
·
Avel Nu när man går o längtar efter nästa sommar då vi förhoppningsvis ska få en liten fölunge så slukar man allt det går att komma över om...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: lewellyn
·
Western Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 529
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar