Tips inför vintern!

Fullblod89

Trådstartare
Som det ser ut nu så kommer jag till vintern ta hand om ALLT själv i stallet för två hästar. Har jag tur så stallar min syster upp hästen hos mig och det är klart att allt blir mycket lättare då men in/utsläpp etc.

Nu vill jag ha tips från er om saker som gör det enklare i vardagen!:D

Fodringarna har jag redan tänkt på då mina hästar två fullblod som kommer få fri tillgång så tips på enklare foderhantering behövs inte :)

Däremot får ni gärna komma med tips på bra foderhäckar/lösningar för att elimenera slöseri på fodret då det gärna blir en del spill.

Sen är alla andra tips välkomna :)

Sv: Tips inför vintern!

Förutsätter nu att hästarna står på stall med hyfsat normala förhållanden och möjligheter.

Vatten:
I hagen en thermobar eller likvärdig lösning så man slipper banka sönder is stup i kvarten. En vattenslang är ett hett tips, förvarad i ett uppvärmt utrymme när den inte används, så slipper man konka på vattenhinkar då man ändå bara heller ut hälften :cool:

Foder:
Har du ju redan hittat en lösning för, att ha fri tillgång. Står hästarna på box är det lättaste egentligen att göra iordning höpåsar för en hel vecka, dessa kan man göra när man har mer tid på ex helgen och sen slipper man det stressmomentet när man har mer bråttom.
För att slippa spill kan man fodra i (småmaskiga)hönät, finns för storbal också. Eller i en sån där höhäck eller vad det heter, i boxen kan man sätta upp en bräda i ena hörnet så det blir en trekant där man lägger höt.

Övrigt:
Ha hästarna på torvbädd- snabbt & lättmockat, går åt lite strö.

Låt hästarna ha samma täcke dygnet runt om det är möjligt, eller att man byter varranan dag, så man slipper täckesbyten. Bättre att lägga pengarna på ordentliga täcken som passar och inte ger några skav, hellre än att byta hela tiden om dom har sämre passform.
Allra helst att dom går helt utan=ingen skavrisk alls ;)

Annars kom jag väl inte på nåt mer. Överlag gäller det att satsa stort och lägga pengar på bra grejer som underlättar stort, än halvtaskiga grejer som egentligen inte gör nån större skillnad.

Köp in mycket av det du behöver varje gång du åker och handlar något, sparar in mycket tid och framför allt bensin.

Två hästar är väl inte så betungande... Jag har fyra... Så här ser en normal dag ut:
05.45 Klockan ringer
06.00 ta bort locken på thermobarerna på vägen till stallet, på med täcken, ut med pållar (de leds till hagarna 1+1+2), morgonhö serveras i hagarna. När pållarna kommit ut så mockar jag alla boxarna och sätter betfor till kvällen. Har spån i boxarna så det blir typ en kärra totalt.
07.00 Inne igen, frukost, dusch och iväg till jobbet. Jobbar ca 8-16.45 sedan full fräs hem igen. Har cirka 2.8 mil enkel resa.
12.00 Pållarna serveras lunch med hjälp av timergrindar
17.15 matte hemma igen och då serveras mer hö.
17.30 matte omklädd och så ut i stallet igen. Förbereder höpåsar för kommande dygn, lägger in hö och kraft i boxarna samt fyller vattenhinkar. In med pållarna, av med täcken, borsta och klappa. Förbereder allt i hagarna för nästa dag dvs fyller thermobarer och lägger på locken, bär ut hö som läggs portionsvis i 8 stora baljor. I bästa fall inne igen vid 19.00... Lite mat och umgänge med maken, sedan ut igen vid 21.00 för nattfodring, mys och ev. fylla på mer vatten. Inne igen 21.30. Japp det var mitt liv det. Ridning etc får ske på helger under den mörka årstiden. Allt av ovanstående som utförs utomhus innebär alltså pannlampa på... Ett tips, köp en BRA pannlampa!

Saker jag tycker är viktiga på vintern:
- Att vinterhagen är nära stallet (gärna med en möjlighet att kunna släppa hästarna lösa in och ut för att spara tid)
- Ha massor med sand hemma för att kunna sanda upp gårdsplan osv.
- Är ute täcket lite blött och otäckt brukar jag låta det sitta kvar på hästen några timmar så torkar det
- Se till att kraftfoderförvaringen är djursäker! Möss älskar kraftfoder!
- En bra mockgrep är ett måste på vintern vet inte hur många jag har slängt genom åren för att de blivit sköra av kylan.
- Om du behöver ha el i hagarna så är det bra idé att vinterfixa det nu. Ett tips är att koppla in strömmen så du kan plocka bort den från den/de nedersta trådarna om det skulle komma äckligt mycket snö
- Har du möjlighet att förvara en vinterförbrukning av hö/ensilage hemma så hämta hem så mycket du kan! Annars kan man slå sig i väggen på att höet tar slut magiskt fort dagen innan julafton och helst i snöstorm :cool:

Mina hästar ska få hö ute i svarta plastbaljor (sådana som många ger vatten i) ska borra hål i botten på tunnorna och ha någon form av tassar på dom för att de ska komma upp någon cm från marken. Hästarna ska även få höet inne i sådana baljor för att spara spån och hö

Som det ser ut nu så kommer jag till vintern ta hand om ALLT själv i stallet för två hästar. Har jag tur så stallar min syster upp hästen hos mig och det är klart att allt blir mycket lättare då men in/utsläpp etc.

Nu vill jag ha tips från er om saker som gör det enklare i vardagen!:D

Fodringarna har jag redan tänkt på då mina hästar två fullblod som kommer få fri tillgång så tips på enklare foderhantering behövs inte :)

Däremot får ni gärna komma med tips på bra foderhäckar/lösningar för att elimenera slöseri på fodret då det gärna blir en del spill.

Sen är alla andra tips välkomna :)

Tycker du fått bra tips redan;
Frysfritt vatten i hagen tycker jag är det mest tidsbesparande man kan göra.
Fri tillgång på ensilage ute (så slipper man lunchfodringen också)fixar vi med lastpall och pallkragar på som vi fyller upp en gång/dag.
Samma täcken tycker jag inte är en bra ide det bidrar till skavmärken och fuktexsem hur bra de än sitter.Definitivt inga blöta täcken på :crazy:
Fixa ett riktigt bra torkutrymme och byt till torra sköna när de går in på kvällen.
Utsläpp lösa tycker jag också underlättar en hel del.
Vad det gäller mockningen tycker jag man sparar mest spån genom att grundspåna rejält och sedan mocka minutiöst varje dag,hos oss räcker det att fylla på med en halv bal i veckan/häst.
Två hästar tycker jag inte är så jobbigt ,för mej går gränsen vid 5 ungefär ,då tycker jag det börjar bli mer arbete än nöje.

Både mitt och hästarnas liv förändrades drastiskt när jag började ha dem på lösdrift. Helt seriöst kan jag nog inte förklara riktigt vad det innebar, men gladare hästar och gladare matte iaf.

Det som jag avskyr allra mest är att släpa vatten. Så fixa en slang som står frysfritt så att du kan fylla på både i stall och hage utan att behöva bära spannar eller dunkar. Själv hade jag inget sådant utrymme, men vi byggde ett litet isolerat skåp med frysvakt där vi förvarade en slang.

Enkla foderhäckar är pallar med pallkragar. Du kan ju göra flera och fylla på varannan dag. När jag hade småbalar hö knölade jag ner 3 balar varannan dag och det räckte bra dagtid till 3 hästar.

Jag byter inte täcken om de inte är blöta, då har jag likadana som jag bara byter mellan så de får torra på sig.

Men det som tar tid enligt mig är mockning, så med lösdriften mockade jag bara 2 dagar i veckan och fick massa ridtid över vintertid:)

Samma täcken tycker jag inte är en bra ide det bidrar till skavmärken och fuktexsem hur bra de än sitter.Definitivt inga blöta täcken på :crazy:.
Men täcken inne är ju inte säkert att de behöver. Bara om de skulle vara helklippta då. Om de är det och behöver stalltäcke så håller jag med om att samma täcke inte är någon bra lösning. Ett innetäcke ska vara mera luftigt än ett utetäcke. Termo/ylle inne och ett fodrat täcke med andasfuktion ute.
Enklast är om man har hästar som inte behöver täcke.
När det gäller mockning så tycker jag det allra enklaste är att ha permanentbädd åt hästarna. då går mockningen väldigt fort och enkelt.
Jag har i vanliga fall tre hästar, men just nu fyra hemma. Det gäller att skaffa sig rutiner och förbereda det som går kvällen innan. Jag har två som är i stallet på natten och två som går ute. De som ska in på kvällen går själva. sätter bara upp ett rep. smidigt. Betfor läggs i blöt vid morgonmockningen. Hö till morgonen görs klart kvällen innan.osv. Du har fått bra tips på detta tycker jag.

Senast ändrad:

Jag har alltid haft eget stall med minst två hästar i tills vi flytta i augusti förra året. Har nu provat båda sakerna och jag måste säga att jag tycker det tar mindre tid att ha två hästar och sköta allt själv än att ha vissa pass i veckan och behöva plocka in och ut 6 hästar och ta på/av täcken och sedan sköta mockning mm till sina egna. (Står i kollektivstall)

Har jag ett morgon pass nu tar det 40-50 min att få ut alla hästar, ge hö och få på täcken. När jag hade eget tog det 10-15 min. Ta med båda hästarna samtidigt ut och höpåsen på axeln och en vattenhink i ena handen, klart!

Samma sak på kvällen. Det tar minst 1 timme att få in alla hästar, ge krafft och vatten, kanske hö och få av täcken. Plus att man ska hinna mocka till sina egna och kanske motionera en eller båda.

Jag avundas dig som ska ha eget stall och sköta allt själv :) Längtar tills jag och Sambon kan köpa en liten gård och ha hästarna i eget stall igen. Men det är vad jag tycker :D

Tack så jättemycket:) Har fått många bra tips inför vintern som kan vara användbara :idea:

Vet att 2 hästar inte är mycket, har jobbat under vintersäsong med 15-30 hästar så vet att det tar tid. Men eftersom jag jobbar mycket på vardagarna och samtidigt vill kunna åka iväg till ridhus för att träna och lägga ner tid på hästarna vill jag bespara en del tid ;)

Lösning med foderhäckar har kommit några som absolut verkar kanon som jag kommer ta med mig vid mina funderingar och lösningar på enklast i stallet.

Täcken kommer mina hästar bära hela tiden, så att inte ha täcken är inget alternativ såvida det inte är väldigt milt ute och solen är framme, då får den icke klippta gå utan. Men den andra ska ha hela tiden så lösningen får nog bli att slänga på vintertäcke på stalltäcke innan hon ska ut.

Släppa mina hästar vågar jag inte göra pga skaderisken, inte enbart för hästarnas skull utan min egna och andras. Har jag tur så går det släppa ut genom en dörr rakt ut i vinterhagen bakom stallet.

Någon som har bra lösning på boxar som är halm i. Kommer ha spån i botten och halm över. Detta för att skulle mina hästar ha ätit upp höet så ska det finnas halm att tugga på och inte inredningen :p

Eltråd behöver jag inte tänka på, trästaket :)

Många bra tankar om vatten, slangen får ha en plats i sadelkammaren så länge :)

Foderförvaring är ingen fara har en hel loge att köra upp hö på så ska ha i åtanke att köpa in MYCKET på en gång så man slipper stå utan en vacker dag i snöstorm och högtid :p Däremot så blir foderförvaring av kraftfoder svårt, hur bra är det att ha dem i tunnor ute i stallet men inte så hästar kommer åt dem? kan tilläga att det finns 3 stallkatter så dem tar han om skadedjuren innan jag hinner göra :devil:

Tacksam för ännu mer tips:D

Jag har en stor trälåda uppe på höloftet som jag gjort gnagarsäker, där i har jag ett foder förråd så jag kan hämta ner mer säckar om jag behöver.
Vågar inte ha fodret i stallet för det har hänt mer än en gång att mina klåfingriga hästar har kommit ur boxen och haft kalas på nätterna...

Ett lite mindre tips som varit räddningen för mig många kalla vinterkvällar är ett extra par tjocka härliga vantar som får bo i stallet. Väldigt trevligt att slippa springa tillbaka in i huset bara för att man glömt vantar :D

En liten kasserad frysbox hade vi till kraftfoderförvaring ,i mitt förra stall
"Råttsäker "
Fanns även lås på den...

Så har jag också, allt mitt kraftfoder förvaras i gamla kylar & frysar som jag lagt ned. Mkt praktiskt även till morötterna som skyddas rån minusgraderna så att de inte fryser :)

Jag har tagit rätt på stommen till ett gammalt växthus, det har jag sedan byggt om till ett litet fristående hus där jag förvarar kraftfoder.

Det jag tycker är viktigast för att underlätta på vintern, är att det där jobbet som måste göras varje dag görs så effektivt som möjligt. Om du har möjlighet att ordna så vattnet inte fryser är det en stor tidsvinst.

Jag brukar försöka ställa ut höet till de fodringar hästarna får ute i hagen (frukost + lunch) redan när jag tar in kvällen innan, för att underlätta för den som har utsläppet. Men vi har möjlighet att ha höet under tak precis bredvid vinterhagen, så det blåser inte iväg. Jag har även bytt till papperströ, som jag tycker är väldigt lättmockat, även jämfört med spån + torvbädd som jag hade innan. Jämfört med halm är det rena himmelriket, extra plus att min hosthäst mår mycket bättre av det.

Jag bor i södra Sverige, så mina ponnyer klarar sig utan täcken länge. När det inte går att komma undan längre har den ena (den med kortare päls alltså) ett stalltäcke på sig under regntäcket ute, stalltäcket behåller hon på om nätterna, och ifall jag vet att det blir extra stressigt morronen efter får hon behålla även regntäcket över natten. Den andra går oftast naken, såvida det inte är 20 minus, eller ihållande regn/snö.

Jag har inga konkreta tips, men försök föreställa dig "en dag i stallet" och gå igenom allt som ska göras. Helst en dag när det är 14 minusgrader, frisk blåst och det har snöat 40 cm under natten.... ;) Hurdana blir vardagsrutinerna då, med utsläpp, vatten och foder? Det tycker jag är viktigt att vara förberedd på, underlättar mycket!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 596
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka