Tips InfÖr TÄvlingsdebut Mottages

N

nyfikenjag

Nu är det bestämt att jag och min pålla ska börja prova på detta med att tävla. Så nu behöver jag få tips och svar på mina pinsamt dumma frågor:confused: men jag vet ingenting om hur man gör. Så här är mina funderingar:
1. Måste man sätta upp en tillfällig hage på tävlingsplatsen, kan man inte hålla hästen i grimma grimskaft bredvid transporten och/eller sätta fast den med grimma/grimskaft utanför transporten och se till att någon "passar" hela tiden?
2. Hur vet man när det är dags att börja rida fram? Hur länge innan brukar ni sadla/tränsa och sitta upp?
3. Var värmer man upp hästen, finns det särskilda paddockar?
4. Ger ni era hästar hö medans man väntar på att få börja?
5. Får man en särskild starttid så jag vet när det är min tur eller ropar de bara upp i högtalaren?
6. Hur vet man vilket håll man ska rida in på på banan, jag har sett att när man rider två och två tar man varsitt varv och så får den ena byta varv när de är på varsin långsida:angel: eller har jag missuppfattat?
7. Hur gör man vid vetrinärbes.går man bara och ställer sig i kö med sin häst?
8. Vem ska se vacc.intyg vet. eller de som tar hästförsäkran?
9. Jag ska tävla i lätt tölt och lätt fyrgång, hur funkar det med poängen. När/hur får man veta om man gått vidare till final och är det alltid final eller rider man bara en sväng ibland och det är dessa poäng som räknas som slutpoäng?

Snälla kan någon vara gullig och svara på mina frågor som säkert är pinsamt självklara :o för er som tävlat men som är stooora:confused: i mitt huvud.

Sv: Tips InfÖr TÄvlingsdebut Mottages

Hej.
Det är bra att du ställer alla dessa bra frågor, för det är säkert många som är nya och undrar precis som du.
Det var ett tag sen jag var med, så jag överlåter någon annan att svara.
Lycka till på din första tävling.Allt löser sig när du är på plats.

nyfikenjag skrev:
1. Måste man sätta upp en tillfällig hage på tävlingsplatsen, kan man inte hålla hästen i grimma grimskaft bredvid transporten och/eller sätta fast den med grimma/grimskaft utanför transporten och se till att någon "passar" hela tiden?

Du behöver inte ta med dig hage, men det är himla skönt att kunna sätta upp en hage till hästen!

nyfikenjag skrev:
2. Hur vet man när det är dags att börja rida fram? Hur länge innan brukar ni sadla/tränsa och sitta upp?

Om du känner din häst väl så brukar man "känna det på sig" rid helst inte fran för tidigt, då kan hästen bli trött, men heller inte för sent då hästen bör vara uppvärmd

nyfikenjag skrev:
3. Var värmer man upp hästen, finns det särskilda paddockar?

i "collekting ring"(stavningsnisse) värmer du upp, men du kan även, om möjlighet och tillåte ges, rida där du tycker passar bäst

nyfikenjag skrev:
4. Ger ni era hästar hö medans man väntar på att få börja?

Nej, mina hästar får hö efteråt, de går bättre på tommare mage;)

nyfikenjag skrev:
5. Får man en särskild starttid så jag vet när det är min tur eller ropar de bara upp i högtalaren?

De ropar upp dig i högtalaren, men du kan gissa dig till din tid beroende på vilken plats du startar på.

nyfikenjag skrev:
6. Hur vet man vilket håll man ska rida in på på banan, jag har sett att när man rider två och två tar man varsitt varv och så får den ena byta varv när de är på varsin långsida:angel: eller har jag missuppfattat?

Du rider det varv som du anmält dig till/ det står på lappen du får. Om inte annat skadar det ju inte att fråga!

nyfikenjag skrev:
7. Hur gör man vid vetrinärbes.går man bara och ställer sig i kö med sin häst?

Du går och ställer dig i kön;)

nyfikenjag skrev:

Hästägarförsäkrans-människorna ;)

nyfikenjag skrev:
9. Jag ska tävla i lätt tölt och lätt fyrgång, hur funkar det med poängen. När/hur får man veta om man gått vidare till final och är det alltid final eller rider man bara en sväng ibland och det är dessa poäng som räknas som slutpoäng?

Du rider självklart en första gång, sedan ropar speakern upp vilka poäng du fått. När grundomgången är färdig ropar speakern upp vilka som dår viare. Oftast kommer det också upp en lapp om det.

Hoppas att det är okej att jag stjäler en liten bit av tråden. Någon som vet vad P1,P2 resp. P3 är? Jag blandar ihop alla....:crazy: :rofl: :banana:

P2 är iaf speedpass. =) Sen är P1 250 meter pass och P3 150 m.

Du svararde förövrigt bra på frågorna förutom var man rider fram ;)

Collecting ring ropas man in i fem minuter innan man ska rida och då ska man förhoppningsvis redan vara uppvärmd! Denna ring är ju till för att speakern mfl ska ha koll på att nästa ekipage är redo så det inte blir massa onödiga pauser. Uppvärming sker på framridningsvolt/lämpliga vägar osv. (brukar märkas rätt tydligt)

På Hrimfaxis hemsida finns 2 artiklar som kanske kan vara bra att läsa - "Att tänka på inför tävling" och "Att tänka på under tävling"
Där står mycket bra "att tänka på saker"
http://www.hrimfaxi.net/content/blogcategory/29/74/
man klickar bara på "läs mer" för att se hela texterna
Lycka till med tävlandet!

1. Måste man sätta upp en tillfällig hage på tävlingsplatsen, kan man inte hålla hästen i grimma grimskaft bredvid transporten och/eller sätta fast den med grimma/grimskaft utanför transporten och se till att någon "passar" hela tiden? Det är upp till dig själv, personligen brukar jag låta min häst antingen följa med mig runt på tävlingsplatsen eller sätta den stundvis i transporten men detta endast om hästen är lugn i transporten självklart
2. Hur vet man när det är dags att börja rida fram? Hur länge innan brukar ni sadla/tränsa och sitta upp? Det kan man känna mycket själv har du en häst utan direkta spänningar kan det räcka att sadla och fixa iordning kanske 40 min innan du ska starta , jag som har en väldigt spänd häst måste däremot börja fia iordning kanske en timme innan för att ha gott om tid på mig att få honom mjuk
3. Var värmer man upp hästen, finns det särskilda paddockar? Ja de finns det oftast, har du en lite latare häst kan de vara till fördel att rida den om det finns grusvägar runt om tävlingsplatsen
4. Ger ni era hästar hö medans man väntar på att få börja? Främst mellan klasserna
5. Får man en särskild starttid så jag vet när det är min tur eller ropar de bara upp i högtalaren? De ropar upp när din klass börjar sedan får du själv räkna ut ungefär när du ska in på banan
6. Hur vet man vilket håll man ska rida in på på banan, jag har sett att när man rider två och två tar man varsitt varv och så får den ena byta varv när de är på varsin långsida eller har jag missuppfattat? Du skriver vilket varv du vill tävla i på tävlingsanmälan är ni två så rider ni i samma varv
7. Hur gör man vid vetrinärbes.går man bara och ställer sig i kö med sin häst? Ja så enkelt är de
8. Vem ska se vacc.intyg vet. eller de som tar hästförsäkran? När du anmäler dig i sekretariatet på morgonen innan utlastning visar du vacc intyg och hästägarförsäkran
9. Jag ska tävla i lätt tölt och lätt fyrgång, hur funkar det med poängen. När/hur får man veta om man gått vidare till final och är det alltid final eller rider man bara en sväng ibland och det är dessa poäng som räknas som slutpoäng? Det är inte alltid final det beror lite på tävlingen. Du får poäng efter avslutad ritt är det final så är de de 5 bästa som går vidare till a-finalen .

Tack så väldigt mycket för alla otroligt bra svar:bump: :rofl: . Nu känns det redan lite mindre nervöst att ge sig iväg när jag vet hur "det runtomkring" fungerar. Nu gäller det "bara" att hålla hästen kvar på banan och ta sig runt då:angel: .;)

ja precis det kan vara skönt att slippa oroa sig för allt runtomkring och bara koncentrera sig på tävlingen.

Lycka till;)

HEj
en annan sak du bör tänka på är om du har spö, får det inte vara för långt max 110 cm, om du ska ha boots med vikt max 300 gr, även på
tävlingar ser det bra ut om man hälsar med en nick på domaren när man börjar sitt program samt när man är färdig, en del domare kan vara noga med detta. På frågan om egna hagar, är det skönt att kunna sätta upp en egen hage, så hästen får chans att koppla av kanske beta lite. Du kan köpa plaststolpar o elband till detta, enkelt att alltid ta med sig. Men på en del tävlingsplatser t.ex Linköping kan man hyra en hage 50 kr per dag kostar det där. All lycka!;)

KL

Hur är det, räknar man med hela spölängden eller räknar man bort handtaget?

Knipsade nämligen mitt och sen på tävlingen sa dem att jag hade tiocm till godo.. Jag trodde att jag hade två.:smirk:

Hela spölängden räknas, från knoppen till minsta lilla tråd som sticker ut på spöt.

MVH Sanna

Är det inte max 120 cm?

Hästägarförsäkran? :confused:
Är det samma som pass eller?

Jag äger ju inte min häst utan har henne på "foder" på obestämd tid.
Hur gör man då? :crazy:

Ägaren måste inte skriva på hästägarförsäkran om det var det du menade. Det står något i stil med: "ägare, ryttare eller om denne är omyndig målsman" så det är helt ok att du eller dina föräldrar skriver på beorende på hur gammal du är. ;)

på hästägarförsäkran intygar du att hästen är frisk , inte varit i kontakt med smittad häst och är tränad för tävlingstillfället och hm nått mer jag inte kommer på nu. Hästens pass ska självklart också med.

Vili skrev:
på hästägarförsäkran intygar du att hästen är frisk , inte varit i kontakt med smittad häst och är tränad för tävlingstillfället och hm nått mer jag inte kommer på nu. Hästens pass ska självklart också med.

Ahaa, okej.. Då var det inte så svårt :p
Tack så mycket :P

Hej!
Ännu ett bra tips kan vara att gå in på www.icelandichorse.se o hämta hem svenska tillägget till FIPO. Där står det en massa info som kan vara bra att känna till när man ska ut o tävla.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 099
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 005
Senast: ameo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka