Tips inför Provridning?

M

Meee3

Hejsan!
Jag är i desperat behov av hjälp!!
Jag har ÄNTLIGEN hittat en häst som verkar passa, efter många annonser o svar! En kompis till min kompis har tipsat om en häst på hennes stall som behöver medryttare, och det hela lät bra! Nu har jag mejlat ägaren som sa att jag skulle ringa för att bestämma dag för provridning.

Hur som helst så behöver jag tips! Jag är ganska nervös, rädd för att göra massor av fel som jag i vanliga fall inte gör.
Hur går det till vid en provridning? Kollar ägaren på när man gör i ordning hästen också? Hur går det till?

Och hur ska man presentera sig när man ringer? "Hej, det är jag som du har mejlat med om att jag kanske ska bli medryttare på din häst"????
Vet att jag låter jätteförvirrad, men jag har aldrig liksom provridit en häst på riktigt?

Snälla Hästägare! TIPS!!!!!! :crazy:

Sv: Tips inför Provridning?

Hejsan!
Jag är i desperat behov av hjälp!!
Jag har ÄNTLIGEN hittat en häst som verkar passa, efter många annonser o svar! En kompis till min kompis har tipsat om en häst på hennes stall som behöver medryttare, och det hela lät bra! Nu har jag mejlat ägaren som sa att jag skulle ringa för att bestämma dag för provridning.

Hur som helst så behöver jag tips! Jag är ganska nervös, rädd för att göra massor av fel som jag i vanliga fall inte gör.
Hur går det till vid en provridning? Kollar ägaren på när man gör i ordning hästen också? Hur går det till?

Och hur ska man presentera sig när man ringer? "Hej, det är jag som du har mejlat med om att jag kanske ska bli medryttare på din häst"????
Vet att jag låter jätteförvirrad, men jag har aldrig liksom provridit en häst på riktigt?

Snälla Hästägare! TIPS!!!!!! :crazy:

Jag har provridit två gånger och fått hästen båda gångerna så jag antar att det inte har gått åt skogen iallafall.

Be att få göra iordning hästen, känna på den i paddocken och kanske ev. hoppa något hinder. Framförallt var trevlig och kräv inte för mycket av hästen. Huvudsaken är inte formen utan farten :)

Okej, det viktigaste är väl att man klarar hästen? Några fler tips???? :smirk:

nja, jag skulle hellre säga att det är viktigare att du trivs med hästen och att den trivs med dig..

jag provred ett sto 2 ggr, första gången gick det bra, jättejuste häst, andra gången krävde jag lite mer (lite skolor som hästn gjorde lätt och provade galoppen (eller skenandet)) sen var hästen som förbytt, skulle skena hem, jag höll henne men ville ju knappats rida henne 2 ggr i veckan och dessuton betala för det :( jag vill ju iallafall kunna rida lite skolor så hästen iallafall blir lösgjord varje ridtur, inte bara sitta och åka för att hästen inte ska börja "bråka tillbaka".. :crazy:

men rid 2 ggr, fråga om skador, träningsform om du får ta med hästen till ridskola och din lektion, kolla foderstaten fråga om utrustningen vad det är OK att byta etc.. för om en månad kanske du misstänker att hästen går dåligt eller är hård i munnen och vill prova annat bett men inte får.. eller om du kanske vill använda din egna bomlösa sadel nån uteritt..
just foderstaten är ju för att checka lite hur mycket ägaren kan utifall det skulle komma ett hölass med pisshö och hästen faller ur.. en hästägare med mindre vett kan lätt lägga skulden på dig (been there, done that)..

och SKRIV KONTRAKT!!!
du har väl hört alla skräckhistorier om skötare, medryttare, fodervärdar, tränare etc etc om hur illa det kan gå.. ett bra kontrakt räddar dig i många fall..

Okej! Jag är bara så nervös xD
Det jag är mest orolig för är att hästen ska vara helt underbar, men att det ska skära sig med ägaren...
Nåja, får se hur det går efter samtalet imorgon... Hålla tummarna!

Alla stall har ju olika rutiner och regler och det tycker jag är krångligast när man kommer till nya stall, eftersom jag skäms så fort jag gör något litet misstag... Aja :)

Har ni några fler tips så skriv dom, men tack så JÄTTEMYCKET, ni som har skrivit!

Hjälp, vad jag skriver olikt mig just nu :smirk:

Jag provred en del hästar för drygt ett år sedan. Det viktigaste är att det känns rätt.
Vi var t.ex. intresserade av en häst men bestämmde oss att avstå från att ens komma och titta på hästen därför att ägaren rent utsagt inte verkade "helt riktig":eek:
Som medryttare är det än viktigare att man kan komma överens med ägaren. Annars så fungerar det inte.
Presentera dig för ägaren och försök få en bild av hur denne är. Tror du att det är någon du kommer att kunna komma överens med?
Och när du väl provrider: Slappna av lite, oftast så sitter man på helspänn för att "känna efter" hur det verkligen känns.
Hoppas jag bidrog med nåt iaf. Lycka till!

Som sagt, det viktigaste brukar vara hur du och ägaren funkar tillsammans, hyfsat lika filsosofi och tankar om hur det ska funka. Annars blir det lätt pannkaka av alltihop, även om du och hästen trivs ihop. Personkemi är viktigt och det finns inte så mycket man kan göra åt den saken "innan", hela grejen är ju lixom att man ska vara sig själv:idea:. Kan vara skönt att tänka så om man är mycket nervös inför en provridning.

Ofta brukar man nog göra iordning hästen tillsammans, ibland kanske ägaren rider lite innan du får prova, det finns ju många olika skolor för detta. Allt kommer säkert gå bra, det är okej att göra misstag i början ;). Lycka till!

men rid 2 ggr, fråga om skador, träningsform om du får ta med hästen till ridskola och din lektion, kolla foderstaten fråga om utrustningen vad det är OK att byta etc.. för om en månad kanske du misstänker att hästen går dåligt eller är hård i munnen och vill prova annat bett men inte får.. eller om du kanske vill använda din egna bomlösa sadel nån uteritt..
just foderstaten är ju för att checka lite hur mycket ägaren kan utifall det skulle komma ett hölass med pisshö och hästen faller ur.. en hästägare med mindre vett kan lätt lägga skulden på dig (been there, done that)..

Detta skulle jag INTE rekommendera att man tar upp. Det kan väldigt lätt tolkas som att medryttaren vill bestämma över hästens utrustning och foderstat - tror ingen vill ha en sådan medryttare.
Om man däremot senare märker att något mot all förmodan skulle kännas fel, och som inte hästägaren märkt, kan man ta upp det vänligt och ödmjukt med denne.

Hehe känner igen mig där du. Jag va och provred en häst senast igår :rofl: Men ehhm.. När du ringer är det bara att låta trevlig (viktigt :smirk:) och säga något som. "hej jag heter... och jag har mailat dig om medryttare." och sen brukar det flyta på bra ;) ehhm.. sen när du är i stallet är det lite olika :) ibland har ägarna gjort iordning sina hästar innan så dom så gott som är klara när man kommer. Inte min favoritsak kanske. Men andra gånger får man ta in pållen från hagen och borsta den, det är egentligen bättre så man får se lite hur hästen e och så. Men ehhm, lit eolika i alla stall och så iaf :) Va bara lugtn och slappna av så kommer de gå bra :)

Lycka till ! :bump::D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama