Tips inför första dressyr-tävlingen

K

Kockan

Hej!
Min dotters ponny har efter en tid på hopptävlingsbanorna visat sig ha mycket goda förutsättningar för dressyr. Dottern ska nu i huvudsak försöka satsa på dressyr denna säsong, samt vara med i Klubbens dressyrlag till hösten.
Vi har aldrig varit ute på dressyrtävlingar och skulle behöva lite tips. Hopptävlingar har vi koll på, men vad skiljer sig på dressyr-tävlingar? Vad ska man tänka?
Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Tips inför första dressyr-tävlingen

Först och främst så tar klasserna mycket längre tid! Sen så är det bra om ni kollar i TR för att veta vad man får ha på hästen och inte. För det är inte alls lika mycket som är tillåtet i dressyrtävlingar.

Bra att vara beredd på är att en del domare inte är så jättebra på att skriva "pepp" och positiva kommentarer, visserligen mer ofta på hästsidan, men det kan vara bra att veta det från början, annars kan man lätt bli lite besviken spec om man är ung.

Lycka till med dressyr-året :)

att det tar mycket tid som någon redan sagt, det kan också gå mkt fortare än man tror beroende på hur det funkar med insläpp/collection ring etc. om man inte startar tidigt kan man ringa och kolla en timme efter första start så kan man få en indikation hur mkt tid det tar.

att man inte glömmer att plocka bort all extrautrustning från hopphästen;)

att när man kommer in på banan och är sjukt koncentrerad på att man ska sitta fint GLÖMMER BORT ATT RIDA!

Som någon sagt - det går långsamt! Det brukar stå på programmet hur lång tid det beräknas ta, lägg till någon minut på det så brukar det stämma.
Kolla med någon som kan, eller läs ännu hellre igenom TR så ni definitivt inte har några otillåtna grejer. Det är vanisnnigt trist att bli utesluten på grund av benskydd, fel nosgrimma eller spö!
Lär er programmet i god tid, spring det hemma och rid helst det någon gång också. Att paniklära sig på tävlingsplatsen blir stressigt och då gör man lätt fel.
Noggranna vägar är alltid uppskattat. Ännu bättre om man rider noggranna vägar och ler lite samtidigt! :p Att se glad ut kan göra underverk!
Många dressyrmänniskor uppskattar prydliga ekipage på ett annat sätt än inom hoppningen. Att vara hel och ren med putsade grejer och gärna knoppad häst uppskattas av domare.
Förbered er på det värsta - att domaren kanske inte alls gillar det han/hon ser. Alla domare är inte så finkänsliga som man skulle vilja, tala om för din dotter att det domaren skriver är vad just han/hon tycker om ekipaget just de där få minutrarna - protokollet är ingen dödsdom.

Kommer kanske på mer så småningom - men det viktigaste är att åka dit med laget och ha kul! Inget går bra utan glädje!

Tack alla för svar!

Tack gode gud, så är dottern inte mycket för att "spöka ut" sin häst! Benskydd, spö, knoppning har vi hört om. Över lag ska väl hästen vara så "ren" som möjligt?
Programmet kommer hon öva in noga innan. Just den biten är ju skön med dressyren, att man vet långt innan vad som förväntas av en. Inte som på hoppningen där man har 30 min på sig att gå banan. Tror det kan lugna nerverna lite, att man vet innan.

Trubbel och Half-pass:
Förbered er på det värsta - att domaren kanske inte alls gillar det han/hon ser. Alla domare är inte så finkänsliga som man skulle vilja, tala om för din dotter att det domaren skriver är vad just han/hon tycker om ekipaget just de där få minutrarna - protokollet är ingen dödsdom.
Detta ska jag verkligen ta upp med dottern. Hon har så höga krav på sig själv och har fått mycket beröm för ponnyn på dressyrträning, att hon, precis som ni skriver, kommer bli grymt besviken om hon inte tar lite lätt på det här i början.
Hur är det med utrustningen? Tänker då främst på sadel. Inom ponny: Har alla dressyrsadel? Vi har en ren hoppsadel + en allround med inrikning dressyr. Den sistnämnda kommer hon tävla i. Kommer hon vara den enda som inte har ren dressyrsadel?

Inom ponny: Har alla dressyrsadel?

Det beror på vilken nivå hon ska ut på. Ska han rida lite lokalt/regionalt upp till ungefär LB är hon förmodligen långt ifrån ensam om att inte vara "insnöad" med rena dressyrgrejer. Lite högre upp i klasserna blir det ju automatiskt svårare rörelser och hårdare konkurrens; och därmed svårare att använda hoppsadel. Allround mot dressyr är det många, många som har på lite lägre nivå, häst som ponny, i alla fall häromkring.

Över lag ska väl hästen vara så "ren" som möjligt?

Ja, det var ett bra uttryck! Det som inte tydligt står som tillåtet i TR är automatiskt förbjudet. Här finns dressyr-TR att läsa på nätet, kolla på sidan 10 till 14 för hästens och ryttarens utrustning. :idea:

Tack! Det var bra läsning. Mycket som inte är tillåtet... Fast det är bra. Då dressyr är lika med lydnad ska man ju inte hänga på en massa hjälpmedel. I hoppningen kan ju en del ekipage se ut som julgranar!
Har alla svart kavaj? Töntig fråga kanske då det enligt TR inte står något om det, men dottern har just nu en grå.

Tack snälla alla som svarat.
Får man ha "blingat" pannband eller hur strikt är de med det? Tex ett svart läderpannband med två rader "bling"?

Pannbandet får vara blingat om det är läder bakom (som syns tydligt). Inget på nosgrimman!

Ok. Tack för svar! Blir att handla lite snyggt på Scandinavium. Dottern vann biljetter dit! :D

De flesta dressyr-tävlingar skriver ju ut fasta starttider någon dag innan tävlingen. De är praktiskt så kan man lättare beräkna när man måste vara där.
För övrigt håller jag med andra som har skrivit. Den största skillnaden tycker jag är att det går långsamt, att det inte är lika mycket folk, liv och rörelse som på hopptävlingar och att man måste vara tyst på läktaren. Sen tycker jag själv att det är tråkigt på dressyrtävlingar, men det är ju olika!

Intressant det där med starttider...
Kan man lita på den? Om 10 st skulle stryka sig som rider före, missar man sin ritt då om man inte är klar?
Jag menar, i hoppning MÅSTE man ju vara i tid om man vill hinna gå banan.

Är det fast starttid så är det den som gäller. Dömer domaren snabbare så behöver du inte rida förrän din starttid.

På lokala tävlingar är det sällan fasta starttider, då får man själv hålla koll på när man ska in. Men om det är många som stryker sig på tävlingsdagen ska arrangören ha fem minters paus (tror jag det är) för varje ekipage. Men allt detta står i TR som finns på förbundets hemsida (och som man ska ha ett hum om om man tävlar;))

Om man brukar rida med spö och benskydd så får ju dessa vara med på framridningen, även om man inte får ha dem på banan. :)

På framridningen brukar iaf jag först och främst se till att hästen lyssnar på gas och broms. Det är ingen ide att sitta och joxa med formen om hästen inte går fram/går att stanna. Man kan även rida igenom lite rörelser/ridvägar som man ska rida i programmet, kanske de hästen har lite svårt för (t ex länga traven utan galoppinslag osv). Man får även tänka på att framridningen inte är en plats att börja lära hästen nya saker på, utan här ska man bara värma upp!

Själva banan då ja. Det man ska satsa på enligt mig är att rida prydligt, speciellt i de lätta klasserna. Ut i hören, noga med fattningar på rätt plats osv. Jag tror att man kan plocka mer poäng på det sättet än att snöa in sig för mycket på hur hästens går med huvudet och slarva igenom programmet.

Om man brukar rida med spö och benskydd så får ju dessa vara med på framridningen, även om man inte får ha dem på banan

Ta av skydd och släpp spö innan collecting ring (bredvid banan; varken framridning eller banan, bara ett ekipage åt gången), om det finns en sådan.

På ponnytävling får inte spöt vara längre än 1 m, på hästtävling 1,1 m.

Ta av skydd och släpp spö innan collecting ring (bredvid banan; varken framridning eller banan, bara ett ekipage åt gången), om det finns en sådan.

På ponnytävling får inte spöt vara längre än 1 m, på hästtävling 1,1 m.

Häst är numera pisklängden max 1.20

Som många tidigare skrivit så är dressyr en bedömningssport och det är ofta svårt för barn/ungdomar att bli bedömda. Så att förbereda sig mentalt på det är nog det viktigaste.
Till dig som mamma vill jag tipsa om att videofilma ritten. Sedan kan man i lugn och ro titta på den hemma samtidigt som man tittar i protokollet. Väldigt bra om man kan se vad domaren har sett - vilken poäng, vilken kommentar? Diskutera sedan hur det kändes - var kändes det bra och var kändes det mindre bra? Stämmer detta med domarens åsikt? Min dotter har lärt sig väldigt mycket av detta.
Är man ny inom en diciplin är det också bra att sätta rimliga mål och försöka koncentrera sig på en sak - inte att vinna. T ex: idag ska jag koncentrera mig på att få så bra vägar som möjligt. Träna på detta hemma extra mycket och se sedan om hon lyckas få så bra vägar som hon tränat.
Skillnaden mellan hoppning och dressyr är också att om man river ett hinder är man ofta utanför prispallen, men om man gör ett misstag i dressyren kan man alltid göra nästa rörelse bättre och ta igen det man förlorat.
Det viktigaste av allt HA roligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 344
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 112
Senast: fio
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka