Tips i stall och till din häst/hästar

Har man lite tid över och material kan man lätt konstruera en egen "höbjörn" i version utan våg.
Helt ultimat om man packar påsar, nät eller annat..tar sekunder. Min fd stallägare byggde en sådan och det blev enorm skillnad.
Har man inte så att man kan svetsa och man inte har behovet att flytta runt den så går det nog också alldeles utmärkt att göra en ställning i trä, av ett par spillbitar virke och lämpliga krokar.

Packar man löshö eller silage går det extra snabbt om man använder en högaffel också
 
Jag har i spolhallen hängt upp en sån där "bläckfisk" som man väl egentligen ska torka strumpor på, ni vet en sådan med klämmor. Den använder jag till att hänga benskydden och bootsen på tork när jag har tvättat dem. Bara att knipsa fast och får plats många skydd.
 
Vi har borrat hål i en planka och sedan tryckt in lagom långa bitar rundstav i hålen. Satt upp plankan på väggen i sadelkammaren och använder för att hänga benskydd och boots på tork.
 
Balsnören är bra grejjer!

Har använt det för att få trasiga spännen på eksemtäckets magplatt att ändå sitta där det ska. Även silvertejp funkar till detta ;)
Knöt fast reflexbröstan i ringen på tömkörningsgjorden. (Gjorden var för bred för att den reflexbröstan skulle kunna träs över)
I morse när jag laddade lunchhagen och skulle stänga lunchgrinden var handtagets krok borta så jag band ett balsnöre runt handtaget och gjorde en ögla att haka på pinnen på klockan :)

Några av många användningsområden!
 
De billiga skolådorna i plast från IKEA är ju ett klassiskt bra-att-ha tips! De är smala nog att ha på boxväggen trots att man har täcken på täckeshängaren och det får plats med mängder av borstar och prylar :).
 
Kom på ett tips till :)
Jag hade en söndrig fårtunnel till sadelgjorden. Klippte av biten som var sönder och använder den till att tvätta av hästen när hon har gått ett hårt träningspass och är svettig. Fyller en hink med ljummet vatten sen lägger jag i "fårbiten" och sedan är det bara att tvätta hästen. Upplever det som att min häst gillar det mycket mer än svamparna. Kommer närmare henne med denna och den är mjukare mot henne.
Så fårpäls när du tvättar hästen är mitt tips ;):p:):) Låter kanske knasigt men var väldigt effektivt. Dock får man ta i lite om man ska ha väck smutsfläckar på hästen.
 
Förvaring till broddar;

Jag har köpt en liten förvaringsask för skruvar med massa olika fack, därefter fyllt facken med ris och i med broddarna sorterade efter sort. Broddarna håller sig rostfria och man slipper stå och leta när man ska brodda, i och med att de redan är sorterade. :)
 
Det smartaste vi har är lampor med rörelsedetektor i sadelkammare och foderrum. Ofta bär man ju på massa otympliga saker och då är det skönt att slippa tända och släcka. Ingen risk att ljuset förblir tänt för att någon glömt heller.
Det har vi utomhus men bra tips på att ha det inne också. Väldigt fiffigt. Slipper man tappa sadel och träns när man försöker tända.. :);)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
810
Senast: Fiorano
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 887
Senast: Solis
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp