Tips i London

SaraXX

Trådstartare
Jag och barnen vill åka till London och (bla) gå på Harry Potter-utställningen. Jag har aldrig varit i London, så ska sätta mig och kolla runt nån dag. Tar gärna emot tips på högt och lågt, tex:
  • Trevliga områden att bo i, jag antar att vi kan hålla nere priset endel om vi tittar på ytterområden. Mysiga hotell med bra frukost?
  • Saker vi verkligen borde göra/se. Kommer ju behöva sålla stenhårt för att inte överboka dagarna.
  • Smarta sätt att hålla nere kostnaden utan att det blir jättekrångligt eller spartanskt.
  • Resan dit. Gällande flygplatser är Landvetter närmsta stora för oss (2h).

Fladdrade förbi något om att det kommer krävas någon form av visum, liknande esta till USA, from april så kolla upp det i tid.

Från Landvetter går det många flyg till London dagligen så att hitta något lämpligt borde inte vara svårt. Sök på någon flygresesida för alternativ och priser och sen brukar jag gå till flygbolagets hemsida och boka, inte via någon biljettsite.

Fladdrade förbi något om att det kommer krävas någon form av visum, liknande esta till USA, from april så kolla upp det i tid.

Från Landvetter går det många flyg till London dagligen så att hitta något lämpligt borde inte vara svårt. Sök på någon flygresesida för alternativ och priser och sen brukar jag gå till flygbolagets hemsida och boka, inte via någon biljettsite.
Tack, ja det behövs tydligen ETA efter 2 april, så det får jag fixa.

Jag var där i augusti och var då bla på Warner Brothers studio tour. Superhäftig upplevelse.
Man behöver boka biljetter i god tid och tänka på att det ligger en bit utanför London.
Vi tog tåget ut så långt det gick och sen går det buss den sista biten som ingår i biljetten.

Jag var där i augusti och var då bla på Warner Brothers studio tour. Superhäftig upplevelse.
Man behöver boka biljetter i god tid och tänka på att det ligger en bit utanför London.
Vi tog tåget ut så långt det gick och sen går det buss den sista biten som ingår i biljetten.
Kul! Tack för tipset.

Natural History Museum är underbart och har en jättefin dinosaurieutställning. Gratis inträde!

Towern är riktigt fint! Speciellt The armoury. Inträde men värt det!

Ät inte frukost på hotellet. De brukar vara rätt trista. Vi gick till en restaurangkedja som heter Le Pain Quotidienne och åt god frukost istället senast vi var där.

De gånger jag varit i London har jag bott i närheten av Hyde Park. Precis norr om parken.

Har man mindre barn som är i lekplatsålder så finns det en fantastisk lekplats i Kensington Gardens "Princess Diana Memorial Playground". Har öppettider men är gratis. En jättefin (tillgänglighetsanpassad) lekplats med Peter Pan tema!

Natural History Museum är underbart och har en jättefin dinosaurieutställning. Gratis inträde!

Towern är riktigt fint! Speciellt The armoury. Inträde men värt det!

Ät inte frukost på hotellet. De brukar vara rätt trista. Vi gick till en restaurangkedja som heter Le Pain Quotidienne och åt god frukost istället senast vi var där.

De gånger jag varit i London har jag bott i närheten av Hyde Park. Precis norr om parken.

Har man mindre barn som är i lekplatsålder så finns det en fantastisk lekplats i Kensington Gardens "Princess Diana Memorial Playground". Har öppettider men är gratis. En jättefin (tillgänglighetsanpassad) lekplats med Peter Pan tema!
Men åh vd bra tips, tack!

Natural History Museum skulle ju passa oss perfekt. Bra också att veta om frukosten, då ska jag fundera på enklare boende och äta ute istället. Tusen tack!!

Men åh vd bra tips, tack!

Natural History Museum skulle ju passa oss perfekt. Bra också att veta om frukosten, då ska jag fundera på enklare boende och äta ute istället. Tusen tack!!

Tänk på att hotell oftare är av lägre standard än vad man förväntar sig som svensk. T.ex. ett 3-stjärnigt hotell i London är ofta inte lika fint som ett 3-stjärnigt i Sverige. Jag vill gärna ha en stjärna mer i London. Jag menade mest att jag aldrig betalar extra för frukost på hotellet i London.

Tänk på att hotell oftare är av lägre standard än vad man förväntar sig som svensk. T.ex. ett 3-stjärnigt hotell i London är ofta inte lika fint som ett 3-stjärnigt i Sverige. Jag vill gärna ha en stjärna mer i London. Jag menade mest att jag aldrig betalar extra för frukost på hotellet i London.
Tack. Jag har funderat på Airbnb som ett alternativ till hotell men i princip valt bort det pga smidigheten med att få frukost. Men om vi ändå ska fixa egen frukost så kan det ju vara ett alternativ ändå.

Tack. Jag har funderat på Airbnb som ett alternativ till hotell men i princip valt bort det pga smidigheten med att få frukost. Men om vi ändå ska fixa egen frukost så kan det ju vara ett alternativ ändå.
Jag/vi bor oftast på Airbnb även om det tyvärr blivit rejält mycket sämre med åren (sen finns det ju ideologiska skäl att välja bort det också). I London är det dock jättedyrt. Jag skulle tro att ett hotell av medelstandard ofta är billigare. Jag tycker dock att det är mycket tråkigare att bo på hotell - att få fixa frukost själv tycker jag bara är en del av charmen i ett annat land :)

Men som sagt, vill du bo någorlunda centralt blir Airbnb dock dyrt och man ska titta på bilderna med ett kritiskt öga.

Gillar väldigt Hyde Park och är gärna där när jag är i London, Italian gardens cafe är väldigt trevligt. Också kul att mata ekorrar, köp med lite nötter och dom kommer snabbt hoppandes. Man får dock vara beredd på att dom kan bli väldigt närgångna om man matar så vill man inte det så är det nog bättre att bara gå på tur i parken, ekorrarna ser man oavsett, väldigt söta ☺️

När man ändå är i området runt parken kan man passa på att ta en liten tur in på Harrods, speciellt deras matavdelning, byggnaden är fantastisk med vackra utsmyckningar invändigt. Man behöver inte lägga så lång tid där, men en liten runda för att suga upp atmosfären är absolut värt det.

Området i och runt Covent garden är väldigt fint också. Själva strukturen på Covent garden är så vacker. Carnaby street som är fint är i närheten också.

Natural History Museum står på min lista, hade kollat kalendern när ni är där om dom har nått speciellt kul på gång. Vet dom har övernattningar där, det vill jag göra 😍

Vi bodde första natten vid Watford Junction, för att åka till Harry Potter studios när de öppnade (mindre folk). Väskorna hade vi med oss och de kunde lämnas in i garderoben. Resten av tiden bodde vi hyfsat centralt i en Airbnb. Watford ligger norr om stan, så jag misstänker att Heathrow är närmast.)

Jag brukar bo norr om Hyde Park, i Paddington. Brukar vara billigare hotell där plus att man är nära tåget. Det är också gångavstånd till det mesta.

Vill man till HarryPotter måste man boka i väldigt god tid. Sist var vanliga biljetterna slut så då tog vi en med buss från london vilket också funkade bra men såklart blev lite dyrare.

Sedan rekommenderar ett besök till Hamleys, som både stora och små barn brukar tycka är roliga.

Beroende på hur stora barnen är och vad de har för intressen så finns det ju massor att uppleva! 10-åringen som älskar historia tyckte Towern var häftigt när vi var där i februari.

Annars har våra barn uppskattat såna där enkla saker som att åka hop om/hop off buss med öppen överdel, åka londontaxi, se slottet osv.

Och håller med det många sagt om frukosten. Sista hotellet vi bodde på hade toast, mjölk och flingor. Är en ganska standard på de flesta hotellen.

Jag brukar hellre boka ett lite billigare (men bra) hotell och kunna lägga pengar på aktiviteter. Hotellet är man ändå oftast inte så mycket på.

Oavsett om man flyger till Heathrow eller Stanstead kan man åka in till city på Oystercard och behöver inte köpa dyra specialbiljetter. Oystercard är ett kort man åker på i lokaltrafiken och kan köpas på båda flygplatserna.

Har också varit på Harry Potter, vi bokade biljetter flera månader tidigare och åkte dit med tåg. Vi köpte tågbiljetten i förväg också för att vara säker på att få plats.

Oh ja, beroende på barnens ålder så absolut Tower of London. Antagligen en av mina andra favoriter i London ^^ , har varit där flera gånger, som barn och vuxen, alltid lika bra ☺️

Camden market är kul för alla åldrar hur mkt stånd mm som helst att titta på allt från new age till nyare saker.

Afternoon tea vi körde ist för middag då man blev så mätt ändå

En musikal tips vi har alltid kommit en torsdag (billigare än helgen) och gått då. Köpt biljetter i restbiljettstånden för mkt bra pris. Min man var sjukt skeptisk men efteråt höll han det som en av de bästa delarna m vår resa.

Beroende på barnens personlighet kan ett besök på det tidigare krigsfartyget HMS Belfast vara spännande. Även British Museum och mumierna är värt ett besök, tycker jag. HMS Belfast kostar pengar medan British Museum är gratis.

Senast vi var där tog vi båt från London Eye till Greenwich, det är trevligt vid fint väder. Väldigt pittoreskt och fin park vid observatoriet. Vi valde att bara strosa omkring, äta lunch och besöka sjöfartsmuseet men man kan även gå in på observatoriet eller Cutty Sark.

Jag och barnen vill åka till London och (bla) gå på Harry Potter-utställningen. Jag har aldrig varit i London, så ska sätta mig och kolla runt nån dag. Tar gärna emot tips på högt och lågt, tex:
  • Trevliga områden att bo i, jag antar att vi kan hålla nere priset endel om vi tittar på ytterområden. Mysiga hotell med bra frukost?
  • Saker vi verkligen borde göra/se. Kommer ju behöva sålla stenhårt för att inte överboka dagarna.
  • Smarta sätt att hålla nere kostnaden utan att det blir jättekrångligt eller spartanskt.
Kan inte tipsa om hotell och sådant, men alltid hamnat på trevliga i London (iofs kanske inte så stora krav)

Dock Harry Potter museet -Warner Bros Studio tours.

Kontrollera museets tillgänglighet innan ni bokar flygbiljetter :), eller varför inte rätt och slätt, kolla omedelbart. Vi bokade turen först och lika bra att kolla i alla fall ett halvår innan. Man kan ju ha tur, men (vi var tvugna att byta resdatum för vi insåg att vi kollade för sent).

Många säger att bäst är att ta en buss dit från en av de platser som har bussar dit, från London (uhm mamma bokade så jag vet inte hur, om det var hos bussbolaget eller Warner studios eller resebyrå). Det är ganska långt. Det är ganska dyrt. Det tar hela dagen. Touren går som en tur genom museet och börjar i samlad tropp. Håll reda på tiden, det är svinlångt genom museet, och inga genvägar vad jag såg. Köerna i affären var episka och om man vill handla, vilket många vill är det smart att ha tid över till det. Vi skippade att gå in i tåget, drack bara butterbeer på mitten och hann därför handla och typ komma sist på bussen tillbaka, med några muffins i en påse :laugh: klart värt sa ungen.

På frågan är det värt det? och gillade mormor som inte sett filmerna museet? Är svaret ett rungande JA! På båda frågorna. Alla älskade det. Det var allt man hoppades.

Vill ni lägga mycket mycket pengar på Afternoon tea rekommenderar vi Science Afternoon tea. Vid naturhistoriska (och det var ändå bara mycket mycket pengar inte hyperjättemycketextremtmycket pengar som fanns som alternativ)

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
8 845
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Övr. Katt Vi ska på utställning nu i helgen & jag tänkte ta med min fertila hanne, hans mamma & hans moster som båda går på p-piller. De har...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Tina Hellman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka