Som andra redan komenterat kan det ju vara att transporten inte är särskillt inbjudande, men eftersom att den ena hästen varit lätt att lasta förut så skulle jag tro att det inte beror på det.
Kanske kan det bero på att någon kört lite för fort eller oanvvarigt med hästen där bak(?), men det vet jag ju ingenting om.
Jag har själv en häst som var JÄTTEJÄTTEJÄTTE svårlastad och vi kunde stå i timmar utan reslutat. Han bara skulle undvika den där transporten till varje pris och vi försökte med linor/ utan linor, med ett flertal personer bredvid/ utan människor bredvid, med mat/ utan mat, med en kombination av beröm och arga NEJ!
Till slut började jag ge upp, tänkte negativt som "han kommer aldrig gå in i den där jävla transporten", jag blev lättare irreterad och frmamförallt mycket ledsen med att jag misslyckades så hela tiden. Jag tog kontakt med en NH- inriktad tränare och han kom ut till oss för att hjälpa mig med denna "omöjliga" häst. Vi upptäckte ganska snart att hästen inte hade något förtroende för mig eller inte visade någon som helst respekt så egentligen var det ju inte så konstigt att han inte ville in i transporten (han ger nämnligen ingenting gratis min lilla herre
) . Jag tränade en massa ledarskap med hjäp av den här tränaren då och idag går han rakt in i transporten och har gjort det sen två år tillbaka.
Jag säger inte att ditt problem ligger i brist av ledarskap endast att mitt gjorde det. Men det kanske tåls att tänkas över eftersom att båda dina hästar är svårlastade idag.
Hoppas att det löser sig, lycka till