Tips för svårklippt häst

F

foreverflugan

Någon gång i höst börjar det bli dags att klippa min ponny. Undrar nu om någon har några tips då ponnyn min krånglar så fort klippmaskinen kommer fram. Har provat vadd i öronen och att ge tex krafft bitar för att hon ska "tänka på något annat". Nu behöver jag något nytt!

Sv: Tips för svårklippt häst

Har du provat att låta den lukta på maskinen innan den är igång?
Och sedan ha hö till den att tugga på under klippningen?

Be veterinären komma ut och ge lugnande?Om det är alldeles jättejobbigt för hästen...........

Har man provat den snälla varianten och det inte blir bättre provar man den tuffa. Dvs. brems, tussar i öron och eventuellt be vetrinär komma och ge lugnande.
gulan

Har man provat den snälla varianten och det inte blir bättre provar man den tuffa. Dvs. brems

Om man gör så till en häst som är RÄDD så lär den aldrig aldrig mer vilja bli klippt. Nä usch, inga sånna metoder! Den kommer ju bli totalhysterisk retsen av sitt liv o koppla klippmaskinen med TVÅNG.

Brems kan man kanske använda för det lugnar hästen men gör inte situationen med klippmaskinen till nåt ännu mer stressfullt för hästen!! Ha istället mycket tålamod o lär hästen att den inte är farlig.
Ta ut en veterinär som ger lugnande kan vara bra första gången.

Om hästen tycker det är obehagligt med klippmaskinen så brukar jag:
1. Låta hästen lukta på den, sen stryka den mot hästen utan att starta den, gå genom hela hästen!
2. Starta maskinen och låta den gå en bit från hästen exempelvis utanför boxen till ljudet inte stör hästen längre.
3. Starta maskinen och hålla den i ena handen bort från hästen och lägga den andra handen på hästen och bara hålla, vibrationerna förflyttar sig genom mig till hästen, följa hästen när den rör sig tills den lugnar ner sig. Närma mig hästen med maskinen och klippa. Tycker hästen att det är för obehaglig ta det lite i etapper.

Har gjort detta på mina hästar och det funkar fint. Syrrans häst somnar nu för tiden när ja klipper honom...:D

Fortsätter hästen tjorva o tycker att det är tok obeagligt, vet inte hur mycket din krånglar dock visst mycket krångel får man kanske stå ut med, ta ut vet och ge lugnande typ plegg...

Lycka till.

när det blir dags att klippa min dam så är det bara att ringa på veterinären som får komma å ge lugnande är jag rädd...Har klippt henne två ggr när hon har varit "vaken" och det gör jag aldrig mer, hon får totalpanik..så vi sprutar i henne lugnande så slipper man allt det där, hon blir ju liksom direkt farlig annars...bremsa henne vill jag inte göra, ju mer man håller på å tar på henne osv i den situationen, ju värre gör man det...( om det inte gäller lugnande klappar förstås)men, en häst som nte är fullt så rädd skulle säkert klara sig med att någon står med hö och morötter och muter den lite, så att den har nåt å gnaga på. börja med att lägga fram klippmaskinen i förväg. lägg den påslagen på golvet medan du borstar och pysslar med hästen tex. innan du ska rida, när den inte reagerar på ljudet längre kan du ju låta hästen titta å lukta på maskinen (avslagen) , dra med maskinen över hela hästens kropp, om detta är okej, slå på den och ittla med händerna på hästen samtidigt som du håller maskinen nära pälsen (utan att klippa) går detta bra är det väl bara att prova... sätt för säkerhets skull balsnören på ringarna på grimmar, så att ponnyn kommer loss om den skulle få panik och kasta sig...Ta det lugnt och lycka till! :P

Vi ger alltid "räddningsdroppar" till vår häst. Skulle aldrig kunna klippa honom annars. :)

Ofarligt naturmedel som inte gör hästen slö eller "drogad" - man kan rida efteråt.

Låter "flummigt" -jag vet! :p Men det är det inte och det funkar verkligen. :banana:

Räddningsdroppar?! Vad är det för nåt?! Nyfiken som attan...

Att använda brems är i princip samma sak som att ge lugnande (om hästen funkar på brems), men är ett betydligt enklare och billigare alternativ.
Jag brukar bremsa och sätta vadd i öronen på rädda hästar (har säkert klippt över 100 st genom åren), bara en har vi fått lov att ge Domesedan.

Precis, brems är inte elakt mot hästen. Bra mkt elakare att den är livrädd och skadar sig!

Har man försökt med alla metoder att vänja hästen vid maskinen och det inte funkar, så finns inget annat att göra än att bremsa/droga.

VIssa hästar (en av mina tex) blir bara räddare och räddare ju mer man försöker vänja, och då ska man göra sig själv och ffa hästen en tjänst och ta ut veterinären istället.

Jag tycker att den metod du beskriver är bra, så har vi fått bort rädslan hos många hästar. Det viktigaste är att ta allt i hästens takt, och inte gå ett steg längre om det förra steget inte funkat.

Har själv en väldigt alert häst. Hon reagerar blixtsnabbt på allt nytt. Hovslagare, veterinär och så klippmaskin såklart.
Har försökt ha henne uppbunden, vadd i öron, två som håller. Ingenting funkade. Men så ställde jag henne i boxen. Bara vi två.
Först fick hon titta och nosa på maskinen avstängd. Sedan när den var i gång. Och då gick det bättre. Inte bra men tog jag det väldigt lugnt var hon med på det. Ville hon ta en paus var det bara att stänga av och sen började vi om igen.
Funkar säkert inte för alla men så fick jag lösa det. Blir intressant och se om det funkar t vintern.

Det går inte att vänja min vid maskinen, jag har försökt och han bryr sig inte men när man ska klippa så ska han bara inte ibland. Han är bara sån, han har aldrig varit rädd för maskinen. Det funkar att bara ignorera honom och klippa på, med pauser då och då, han accepterar efter ett tag. Han har blivit mkt bättre, har iofs bara klippt honom 2 ggr, men det var skillnad mellan första och andra gången. Senast klippte jag honom själv. Halsen, ryggen och rumpan funkar, men magen och mot huvudet vill han inte, då bremsar jag och då går det bra.

Finliret är jättesvårt utan medhjälpare, om det är nån som står vid huvudet och distraherar honom med att klia/klappa/mata så går det bra.

Bubbaz tips verkar bra för en rädd häst!

Räddningsdroppar?! Vad är det för nåt?! Nyfiken som attan...

Inget "hokus-pokus" som man kanske lätt kan tro i alla fall :D

Räddningdroppar kan man beställa lite här och där på nätet.
Det är blomsteressenser från fem olika växter.

När jag ska klippa så urholkar jag en bit morot eller äpple och häller i ca 12-15 droppar som pållen sedan får äta. Väntar en stund, ca 6-7minuter ellr nåt sånt och kan sedan klippa.

Jag ser till att hästen över huvudtaget inte ser någon klippmaskin innan dropparna verkat och jag tar det givetvis lugnt och "överfaller" inte hästen. Brukar starta maskinen på prov en liten bit ifrån först.

Verkan går ur kroppen relativt snabbt så om hästen börjar bli lite orolig efter ett tag så slutar jag klippa och ger en ny dos. Det är inget farligt och man ger efter behov.

Vi kunde glömma att klippa vår häst tidigare. Han blev mycket rädd, kastade sig och svettades. Med dropparna står han lugnt och avslappnat utan att bli "nerdrogad" som vid plegg. Man kan t om rida efteråt.

Däremot vet jag inte om det är ett medel som räknas som doping så de som tävlar bör kanske ta reda på det.

Här kan man beställa: http://www.djurhomeopat.se/index.html

Eller här: http://www.aromacreative.se/shop/BProdinfo.asp?Tbd=504

Finns säkert på fler ställen som säljer naturmedel etc. Kan skilja i pris.

tack för alla tips! har aldrig behövt bremsa henne men det kanske är nödvändigt nu... ogillar att binda upp henne om hon är rädd, så det får bli grimskaft och då har hon lärt sig att det inte är så svårt att gå iväg om klippmaskinen inte är så kul. är ju viktigt att hon står helt stilla så hon inte skadar sig. lugnande medel funkar ju, men måste klippa ett antal gånger per vinter, är det verkligen nyttigt att hålla på och ge läkemedel så ofta? krånligt med veterinären också..

ja du, jag skulle tro att räddningsdroppar räknas som doping..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 958
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka