Sv: Tips för svårklippt häst
när det blir dags att klippa min dam så är det bara att ringa på veterinären som får komma å ge lugnande är jag rädd...Har klippt henne två ggr när hon har varit "vaken" och det gör jag aldrig mer, hon får totalpanik..så vi sprutar i henne lugnande så slipper man allt det där, hon blir ju liksom direkt farlig annars...bremsa henne vill jag inte göra, ju mer man håller på å tar på henne osv i den situationen, ju värre gör man det...( om det inte gäller lugnande klappar förstås)men, en häst som nte är fullt så rädd skulle säkert klara sig med att någon står med hö och morötter och muter den lite, så att den har nåt å gnaga på. börja med att lägga fram klippmaskinen i förväg. lägg den påslagen på golvet medan du borstar och pysslar med hästen tex. innan du ska rida, när den inte reagerar på ljudet längre kan du ju låta hästen titta å lukta på maskinen (avslagen) , dra med maskinen över hela hästens kropp, om detta är okej, slå på den och ittla med händerna på hästen samtidigt som du håller maskinen nära pälsen (utan att klippa) går detta bra är det väl bara att prova... sätt för säkerhets skull balsnören på ringarna på grimmar, så att ponnyn kommer loss om den skulle få panik och kasta sig...Ta det lugnt och lycka till! :P