Tips för LÅNG resa??!

nästa sommar ska jag åka 70 mil med min häst. hur ska jag göra... hästen har åkta transport 2 ggr och då har det varit i ca 20 minuter. hur gör man?

Anledningen till att man ska vara försiktigt med dammigt hö just i transporten är att dammet ökar risken för att hästen ska drabbas av transportsjuka (sjukdom i luftvägarna som kan leda till lungsäcksinflammation).

Stön, suck o pust... Hur ska man kunna veta alla dessa saker som kan hända våra kära hästar?? :crazy:
Jag har iaf aldrig hört talas om det där problemet/sjukdomen...

Men i fortsättningen kan man ju försöka att ha blötare/mindre dammigt foder då... ensilage eller nåt...

Varje dag lär man sig något nytt... som ofta dagen därpå sägs av en annan vara fel... o huller om buller...

Jag skulle dela upp resan på två dagar och sova över halvvägs för hästens skull. 70 mil tar minst 8 h att köra utan släp om man är någorlunda laglydig. Tillkommer sedan fartsänkning p.g.a. släpet och raster.

Lagstiftningen kring transport av djur anger bl.a i SJVFS 2000:133 Statens jordbruksverks föreskrifter om transport av levande djur:

"Transporttiden för tama hästdjur, ... får inte överstiga åtta timmar." (8 § 4 kap.)

"När ett vägfordon, som uppfyller de villkor och avser de djurslag som anges i förordning (EG) nr 411/98, används skall följande iakttas beträffande intervallen för vattning och utfodring samt transporttidernas och viloperiodernas längd:...
3. Tama hästdjur, med undantag av hästdjur som är registrerade enligt Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1994:82) om hästdjur som används till avel, får transporteras under högst 24 timmar. Under transporten skall de vattnas och om nödvändigt utfodras var åttonde
timme." (10 § 4 kap.)

"Vid transport skall djuren vid behov kunna ligga ned. Sådant behov skall anses föreligga vid transporter överstigande åtta timmar." (18 § 4 kap.)

"När transporttiden från avsändningsorten till bestämmelseorten överstiger åtta timmar skall hästarna ha möjlighet att ligga ned." (9 § 6 kap.)

Allmänna råd till 4 kap. 10 § Jordbruksverkets föreskrifter:
"Vid transport av djur bör transporttiden inte vara längre än åtta timmar."

Anledningen till att jag inte har hö i transporten är dels dammet som några sagt men sen att jag sett ett flertal hästar som fått foderstrupsförstoppning i släpet då de stått och ätit torrt hö utan fri tillgång på vatten.

Anledningen till att jag inte har hö i transporten är dels dammet som några sagt men sen att jag sett ett flertal hästar som fått foderstrupsförstoppning i släpet då de stått och ätit torrt hö utan fri tillgång på vatten.

Ja, där sa du något! :crazy:
vid resor på mindre än ett par timmar kanske inte den risken är så stor MEN längre resor, särskilt RIKTIGT långa UTAN VATTEN... Det är mkt man ska tänka på!

Det är en sak jag ska tänka på i fortsättningen om jag åker längre än ett par timmar! Min häst dricker rikligt när hon äter hö och har haft FÖRSTOPPNINGSproblem/magstrul nån gång så det kan hon faktiskt vara KÄNSLIG för (att inte ha vatten när hon äter hö).

Tack för att du (och ni alla andra) påminner mig!! :bow:

Varför vissa inte vill ge hö? Jo, för att om man inte doppar det i ett rejält vattenbad så DAMMAR det. Och just det där dammet kan i värsta fall orsaka transportsjuka.
P.g.a. att hästarna står uppbundna i ett fixerat läge med huvud och hals så kan de inte hosta ur sig alla dammpartiklarna.

Min häst fick bronkit under resan, antagligen pga av att vi hade ett hönät i transporten (reste 3000 km och vi hade inte möjlighet att blöta allt hö ordentligt), och vi får vara glada att det inte utvecklades vidare till transportsjuka överhuvudtaget utan stannade på behandlingsbar bronkit.

Därför kan jag inte rekommendera att utfodra med hö i transporten, hästarna klarar sig faktiskt 8 timmar utan mat utan att deras matsmältningssystem rubbas. ;)

Lagstiftningen kring transport av djur anger bl.a i SJVFS 2000:133 Statens jordbruksverks föreskrifter om transport av levande djur:

"Transporttiden för tama hästdjur, ... får inte överstiga åtta timmar." (8 § 4 kap.)

"När ett vägfordon, som uppfyller de villkor och avser de djurslag som anges i förordning (EG) nr 411/98, används skall följande iakttas beträffande intervallen för vattning och utfodring samt transporttidernas och viloperiodernas längd:...
3. Tama hästdjur, med undantag av hästdjur som är registrerade enligt Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1994:82) om hästdjur som används till avel, får transporteras under högst 24 timmar. Under transporten skall de vattnas och om nödvändigt utfodras var åttonde
timme." (10 § 4 kap.)

"Vid transport skall djuren vid behov kunna ligga ned. Sådant behov skall anses föreligga vid transporter överstigande åtta timmar." (18 § 4 kap.)

"När transporttiden från avsändningsorten till bestämmelseorten överstiger åtta timmar skall hästarna ha möjlighet att ligga ned." (9 § 6 kap.)

Allmänna råd till 4 kap. 10 § Jordbruksverkets föreskrifter:
"Vid transport av djur bör transporttiden inte vara längre än åtta timmar."

:confused:
Sånt därnt byråkratspråk förstår jag mig inte på.

Man får transportera 12 timmar i sträck, vila 2 timmar varefter fortsätta 12 timmar och därefter vila 24 timmar.
Hästen ska vattnas och fodras minst var 8e timme och kollas till varannan timme.

Frågan är snarare hur pass van och lugn hästen är för att klara 70 mil i ett svep eller inte :confused:

Nä, byråkratspråk är inte lätt, men vissa av meningarna är fullt begripliga även för icke byråkrater. Tiderna du har angivit har jag inte hittat i lagkrumelurerna. Var kommer de uppgifterna ifrån? Jag har säkert missat ett antal krumelurer.

Oavsett om hästen är van eller inte att resa är det jobbigt för den med en såpass lång resa, särskilt med vanlig transport. Med lastbil blir det naturligtvis bättre. Håller dock med dig om att en lugn och resvan häst klarar det bättre än en ovan.

Nu har jag FÖR många papper att rota igenom, men jag vet att jag också tyckte det var konstigt det där med tiderna, så jag ringde till SJV och Djurskyddsverket och ställde en massa frågor, och fick ovanstående svar bekräftat.
Ovanstående gäller om man måste ha färdplan iallafall (dvs importerar häst från tredje land, eller säljer häst inom EU). Annars kan de inte verifiera tiderna, och således inte heller reglementera detta genom lagar.
Hur det ligger till med transporter inom Sverige har jag noll koll på, men har för mig att max 8 timmar är en rekommendation, och att lagen syftar på att man ska stanna och kolla till djuren, vattna, fodra :confused:

Jag åkte ner till Tyskland i maj med 2 st av mina hästar i en trailer, tog då 5 timmar till till Puttgarden, färjan tog 40 minuter , då fick dom mat , vatten sedan när vi kom av tankade vi och tog bort maten, rengjorde släpet från allt hö (höet förstör mycket av luften och det märktes) sedan var det 6 timmar till tills vi var framme.

Förutom färjan och när vi tankade stannade jag två gånger i Tyskland och en gång i sverige då dom fick vatten som dom ändå inte ville ha.

Jag hade gjort i ordning mycket mycket mycket blöt betfor som dom sög i sig.

Mina är ju vana tävlingshästar och rörde inte en fena på hela resan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Träning Det gäller alltså när vi tränar backning. Vi håller på med bruks/trail och tränar då backning en del, både rätt bak och backning i...
Svar
10
· Visningar
1 181
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama