Åh, vad jag känner igen mig! Jag har iof inte trillat av i samband med hoppningen, men har åkt av och slagit mig rejält i ryggen. Fick gå på starka värktabletter och ha hjälp att ta på skor/strumpor/byxor mm i tre månader för det gjorde ont att böja mig. Det har gjort att jag har blivit rädd för att åka av och därmed mer försiktig.
När jag skulle hoppa in min förra häst, fjordan, så fick jag krupp när jag skulle hoppa 50 cm. Trodde aldrig att det skulle gå. Det var ju gigantiskt högt!
Men över kom vi och gissa om jag var rädd de första träningarna. Jättebra med en unghäst! :smirk: Men det gick bra och sakta men säkert ökade hinderhöjden.
Minns tydligt min andra hoppträning i våras då hästen var i full kondis och hoppad hela vintern. Vi skulle få damen att förstå att hon skulle hoppa upp sig bättre och inte hoppa så flackt. Vi hoppade två-kombination med ett stigsprång som 2:a hinder och ett räcke som hjälphinder. I början gick det bra, hjälphindret på 30-40 cm och stigsprånget på 50-60 cm. Inte så farligt! Sen höjer min tränare stigsprånget till 70-80 cm.
Minns att jag sa lite försiktigt; "klarar vi det där???" och hon svarar; "Det är väl inte du som ska hoppa utan hästen". Sen var det slutdiskuterat!
Så, det var bara, livrädd som jag var, att styra och hoppa. Gissa om jag blev glad när jag kom över, för att inte tala om lättad! Efter ett par fina språng höjde tränaren hindret ytterligare till 90-100 cm.
Då sa jag att: "det där vågar inte jag!!!". "Jo, då! Titta inte så mycket på höjden utan koncentrera dig på ridningen istället" Fullständigt skräckslagen
styrde jag emot! Och hästen hoppar!!! Sen var min hopprädsla botat...på den hästen!
Nu har jag köpt ny häst (stor häst) och vi är tillbaka på 50-60 cm och hoppar då osäkerheten är tillbaka.
Vi arbetar oss sakta men säkert uppåt. Hästen har gått 1,20 banor och har mer kapacitet så det är
jag som är "hindrande faktor".
Jag tror att det är bra om man har en tränare som man har förtroende för och som man vågar säga till att "jag vågar inte" och att denne sen puschar en lite lagom. Man måste ibland gå över gränsen och vara skiträdd i vissa språng! Det för att man måste upptäcka att det inte är så farligt. Så det är mitt hetaste tips; en bra tränare som kan pressa på så där lagom mycket, men som vet när det gör för fort fram, och att man vågar stirra "spöket-rädslan" rakt i ansiktet.
Lycka till! Är övertygad om att du snart är tillbaka "på banan" igen.
//Alice