Tips för häst som vägrar gå in

LaMaya

Trådstartare
Behöver tips och ideer till att få min 6 åring att gå in från hagen. Har testat allt man kan komma på men den senste tiden har slutat precis likadant, han drar ifrån mig med grimskaft mellan benet och springer runt som en idiot tills han vet att jag lämnar honom i hagen. Felet är att han just nu börjar bli fruktansvärt dum med de konstigaste ideerna att dra ifrån. Förut har jag alltid lyckats få in honom även fast det tar timmar, nu handlar det mer om att han ska vinna. Kan säga så mkt att hästen är väldigt smart, har aldrig stött på någon liknande. Han rappar upp alla misstag man gör och använder sig av det enormt efteråt. Har hittills klarat av det någorlunda och vunnit flertalet gånger. Men jag börjar verkligen tröttna. Att ta in resterande ur hagarna fungerar inte då han är ett ensamhäst, att vara ensam är inget problem.

Igår slutade det med att han försökte vända runt och han slet sönder min handflata med brännsår av grimmskaftet. Kunde inte fortsätta eftersom det gjorde förbannat ont och jag var tvungen att få på vatten och hem för salva.

Någon som har tips för att vinna över den här trotshästen? Jag är slut på ideer.
Kan säga att det går upp och ner, ibland kommer han till mig och vill gå in. Just nu stirrar han på mig och går iväg.. Har bara lust att låta honom vara nu tills han går tillbaka till den fas då han vill göra något.

Sv: Tips för häst som vägrar gå in

Sätt på en kedja så du blir starkare så han inte kan dra sig loss. Funkar jättebra på vår åring som kom på att om man satte av i galopp med huvudet mellan knäna så kom man loss. Med kedjan går han som en väluppfostrad pojke in från hagen.

Använda kedja på grimskaftet, under hakan. Men du kanske provat det?

Prova att backa honom och sen inte gå raka vägen in utan vänd och trixa lite... så han lixom inte vet vart ni är på väg... vet inte om det kan funka på din men det funkade på min gamla som inte alls ville följa med alla gånger...:idea:

Kedja under slutar bara med att han backar bakåt och blir ännu surare..

Har haft kapson på honom och det har fungerat riktigt bra och han lyssnar ordentligt, felet är bara att det är krångligt att få på honom vissa dagar men det är det alternativet som just nu fungerar Ok.

Jag vet inte vad du har för hage men om den är stor så prova att dela av den så att han bara går på ca 50x50m typ på större anläggningar. Då brukar de flesta hästar vilja gå in. Träna sen intag med kedja el. stigbett (vad du kan hålla honom med) när det fungerar i den lilla hagen prova i den stora.

Har testat att gå neråt i hagen och sedan vända mot grinden, han stannar så fort han inser att det är dit jag vill. Har testat att backa honom och det tycker han bara är kul, har till och med fått honom att göra det utan att jag velat det. Han lärt sig mina trix tyvärr..

Sätta på träns så han i alla fall inte kan slita sig?

:devil: vad förbannad jag skulle bli om min häst höll på så där!

Dela av hagen för det här är tyvärr ingen möjlighet då det finns andra i hagen att ta hänsyn till och blir väldigt mkt jobb. Kan jaga upp resterande till grinden och på så sätt få in honom. Men i längden är det rätt tjatigt.

Ska testa och se om någon annan kan få in honom och se om det är en dumhet mot mig han kör.

Kan meddela att jag är rätt förbannad på honom och han är ofta gratis :devil:. Han fungerar som en dröm i övrigt så jag fattar inte varför han ska hålla på. Är ju i och för sig rätt mkt gräs i hagen så det kanske är en anledning..

Min häst har ett hjärta utav guld, nästan hela året runt... Men just på våren/försommaren, får han något som jag kallar för grässpunk! Han blir som förbytt under en kortare period! I hans fall är jag övertygad om att han får "gräshjärna". Din häst kanske "lider" av samma åkomma? :bump:

Dumma pålle...:)

Prova med en longeringslina, börja longera honom om han trilskas,sätt lite fart på hästen. Orkar han trilskas orkar han jobba. Jobba jobba jobba och prova sen leda in honom. Trilskas han igen så fortsätter du att longera. Dessutom har du ett betydligt längre "redskap" i longerlinan. Och, lägg på dig handskar! :) Lycka till

Jag inte, men det låter troligt ;).

Pratade med några andra i stallet idag varav två av dem har problem med sina också, fast inte in ur hagenproblem. En åkte av igår och hästen skenade hem vilket han aldrig gjort förut. Den andra är skogstokig och bockar och har sig så det kanske är något införsommarbetes-beteende de håller på med..

Stallet jag jobba i innan hade som rutin att det alltid låg lite havre, ett äpple eller nåt annat gott i krubban och väntade på dem så de skulle vilja komma in från hagen

Sen kan man ju tycka vad man vill om att vänja dom vid det men det fungerade i alla fall.

Min häst fick jag ett tag alltid leda i longerlina så jag skulle ha en lång lina när han börja bråka

Min 8-åring svammlar med samma sak, och det gör ont i händerna då han sliter sig! (har handskar hela tiden numera) Men det som funkade med honnom var att ha kedja och att gå i olika mönster, göra halter, rygga, och även med skritt-travövergångar (Om han inte var för "Jagvillspringaiväg-ig") och det fick honnom intresserad av att följa efter mig, istället för att slita sig.

Att rida in från hagen fungerar också :angel:

Kedja under slutar bara med att han backar bakåt och blir ännu surare..

Har haft kapson på honom och det har fungerat riktigt bra och han lyssnar ordentligt, felet är bara att det är krångligt att få på honom vissa dagar men det är det alternativet som just nu fungerar Ok.
Vaddå sur:mad:
Sätt på träns o ha med spö.
Tränsa o ställ dig vid sadelläget o ta till spöt- han ska följa med- gå framåt.

Annars. Be någon följa med som hjälper till att schasa på bakifrån- beröm.

hästar som lär sig att slita sig- ska korrigeras nu eller på en gång.

Min förra var så där som 7åring, det var typ när han hade lärt sig att gå ut som folk och tyckte att shit gå i hage och äta gräs är ju toppen, fast han var inte sån som drog när man väl fick fast honom.
Däremot hamnade han i husarest med jämna mellanrum, i vanliga fall gick han i gräshage men gick han inte att fånga en dag fick han helt enkelt gå i en hingsthage ett par dagar och så höll vi på helt enkelt... Minns inte hur länge men han shapeade upp sig när han fick gå med andra hästar, dom kom och då ville ju han följa med.

Drar han däremot så skulle iallafall jag sätta träns med stigbett på, finns ingen anledning till att han sa lära sig såna dumheter och håller du bara emot lite lite så kommer han ingen vart på det.

Såg nu att det var en gammal tråd men låter det vara kvar iaf, andra kanske har samma problem...

Såg nu att det troligen rörde sig om en skimmelval.
De brukar kunna vara rejält mobbade, då de röjer flcoken med sin färg.

Den kan ha fått obehag varje gång den släpps tillbaka- har lämnat flocken.

Låt hästen backa med kedjan.. Den ledsnar nog snart på det och går framåt. Jag hade en sån som bara backade, och det fick hon göra till och från hagen. Till slut efter några dagar så höll hon fortfarande på och då fick en kompis "leda henne" framåt och jag gå på med långpisk bak för att få hästen att gå framåt. Och det kändes elakt, men vi kan ju inte backa runt hela livet.

Men backa in med hästen några gånger och prova.. Hästen får väl sura..

Som jag förstog så backade inte denna, utan drog iväg- slet sig.
Då blir det jäkligt svårt att backa den.
Axel- som är emot att straffrygga- när man vill att den ska gå framåt.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 893
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka