Tips för häst som vägrar gå in

Sv: Tips för häst som vägrar gå in

:bow: :bow:

Nu är ju tråden rätt gammal så jag antar (hoppas) att ts har fått bukt med problemet men..
Vill hästen tjura med kedjan så får den väl göra det.
Kan man absolut inte hålla den med vanligt grimskaft får man ta till lite hårdare metoder.
Det är INTE okej att slita sig, det inte INTE okej att trilskas och det är inte okej att inte vilja bli infångad.
Jag menar, vad kan hända härnäst? Kanske hästen börjar anfalla i hagen eller blir helt omöjlig att ta in..

*KL
Kedja under hakan kan få många hästar att reagera i och med att de är en väldig nervtrafik just under hakan, prova lägga den över näsan istället, lägg den om nosdelen på grimman så den inte glider ner när den är slak =)

Det står i ett inlägg av TS att med kedja under hakan så backar den bara och blir ännu surare..Och går det att hålla hästen med kedja så är ju problemet löst, men att den backar istället. Då får den väl backa som protest.

Eller så lägger man kedjan över näsan. Försöker hästen på sig ett utbrottnigsförsök så gör det ont, varje gång.. Funkar iaf på hästar som drar igenom grinden och ska iväg..

repgrimma, rep och Handskar. I värsta fall får någon gå bakom med en pisk.

Ja, tråden är gammal och han är inte svår längre. Var bara en period då gräset lockade mer än matte troligen, nu går han frivilligt in.

Jag är lite emot kedja när det gäller sådana problem, det kanske fungerar för andra men jag tycker det ger fel signaler och vill inte använda det mer än nödvändigt på min häst. Han hade för sig när han var som värst, att han började backa några steg med kedja i protest (syns att han blir sur), och sedan slänger sig framåt och drar iväg (han sliter sig) för att sedan dra neråt. Att backa honom var absolut inget förslag (hade ett sto förut som vi använde oss av detta och vet hur det också kan sluta).

Att ha kapsonen och någon som går bakom var det sista vi använde och efter det gick problemet bort helt. Nu använder de andra kapson på honom när han har sina dagar (han är rätt stor och stark) och det har fungerat mer än perfekt faktiskt. Visa honom att han inte kan dra upp skallen och dra iväg.

Såg nu att det troligen rörde sig om en skimmelval.
De brukar kunna vara rejält mobbade, då de röjer flcoken med sin färg.

Den kan ha fått obehag varje gång den släpps tillbaka- har lämnat flocken.

Under den här perioden gick han tillsammans med en annan skimmel (ledarhästen) och en brun. Tror inte det skulle röra sig om att det har med hans färg att göra. Och framförallt inte när vi har så många skimmlar som vi har i stallet.

Repgrimma och grimskaft av lite längre modell. Det brukar de inte kunna slita sig ifrån.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 893
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka